Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nieudany wyjazd na ferie? Możesz go reklamować w biurze podróży

Milena Kochanowska
Jeśli nie złożyliśmy reklamacji podczas wyjazdu, musimy to zrobić w biurze podróży
Jeśli nie złożyliśmy reklamacji podczas wyjazdu, musimy to zrobić w biurze podróży Małgorzata Genca
Każdy nieudany wyjazd z biurem podróży można reklamować. Dzisiaj podpowiadamy, jak i kiedy trzeba to zrobić, by nasza reklamacja była skuteczna.

1. Jeśli jesteśmy niezadowoleni z wyjazdu zagranicznego z biurem turystycznym, możemy złożyć reklamację. Jak i kiedy to zrobić? Najlepiej złożyć ją u organizatora wyjazdu jeszcze w trakcie trwania imprezy, na przykład u jego przedstawiciela, czyli rezydenta. Jeżeli jednak tego nie zrobiliśmy, to mamy na to 30 dni od dnia zakończenia wykupionej wycieczki.

2. Co powinna zawierać nasza reklamacja? W reklamacji powinniśmy szczegółowo opisać zastrzeżenia dotyczące wyjazdu, a także wskazać jakiej rekompensaty się domagamy. Warto również dołączyć fotografie i powołać się na ewentualnych świadków.

3. Organizator wyjazdu nie dotrzymał warunków umowy, a rezydent odmówił przyjęcia reklamacji. Na piśmie złożyliśmy ją więc w biurze turystycznym po powrocie. Od kiedy liczy się termin na załatwianie skargi przez biuro? Rezydent postąpił niewłaściwie, bo reklamację powinien przyjąć, ale z racji na to, że możemy mieć trudności z udowodnieniem, że tego dnia skargę mu złożyliśmy, termin 30 dni, w którym biuro turystyczne musi odpowiedzieć na zarzuty trzeba liczyć od dnia złożenia skargi w Polsce. Jeśli składamy reklamację rezydentowi, najlepiej zróbmy to przy świadkach.

4. Jeżeli skorzystaliśmy z oferty last minute i nie jesteśmy zadowoleni z organizacji tego wyjazdu, nie wierzmy w to - co próbują nam czasem wmówić organizatorzy - że nie możemy reklamować usługi, bo jest to wycieczka w cenie promocyjnej ze względu na tak zwaną ostatnią chwilę. Organizator imprez turystycznych odpowiada za jakość każdej wycieczki. Jeżeli skorzystaliśmy z niej na zasadzie oferty "first", czy "last minute", zawsze możemy złożyć reklamację, a biuro podróży nie ma prawa odmówić jej przyjęcia. Reklamacja musi zostać przez nie rozpatrzona tak jak każda inna dotycząca organizacji wypoczynku.

5. Hotel, w którym mieszkaliśmy podczas wyjazdu był luksusowy - tak jak zapewniał organizator wyjazdu, ale jego otoczenie wyglądało jak plac budowy. Czy w takiej sytuacji możemy domagać się rekompensaty? Jak najbardziej. Mamy prawo domagać się odszkodowania za zmarnowany urlop, ale polskie przepisy nie wskazują wprost w jaki sposób obliczyć wysokość odszkodowania. Przydatna może więc okazać się "karta frankfurcka" - jej treść dostępna jest w internecie, na przykład pod adresem www.konsument.gov.pl lub www.federacja-konsumentow.org.pl - która wymienia czynniki wpływające na obniżenie jakości usługi i podaje o ile jej cena powinna być obniżona w danym przypadku. Brak estetyki został w niej wyceniony na 5-15 proc. opłaty za zakwaterowanie.

6. Podczas zagranicznego wyjazdu na narty ulegliśmy wypadkowi w miejscu zamieszkania, z winy hotelarza. Choć organizator wyjazdu zapewnił nam opiekę lekarską, nasze plany pobytowe ten wypadek całkowicie odmienił, bo nie mogliśmy korzystać z zimowych sportów. Czy mamy prawo wystąpić o odszkodowanie do biura podróży? Wszystko zależy od tego, czy organizator ponosi odpowiedzialność za wszystkie podmioty, za pomocą których świadczy usługę, a więc również za hotelarza. Jeżeli nie, roszczenie trzeba będzie skierować bezpośrednio do właściciela hotelu. Może nam w tym pomóc Europejskie Centrum Konsumenckie z siedzibą w Warszawie, tel. 22 556 01 18.

7. Przed złożeniem reklamacji, w razie jakichkolwiek wątpliwości z tym związanych możemy się też zwrócić o pomoc do poznańskiego oddziału Federacji Konsumentów, tel. 61 851 61 52.

Mirosława Czosnowska, Federacja Konsumentów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski