Ławica: Lotnisko ma zgodę na rozbudowę i... kłopoty

    Ławica: Lotnisko ma zgodę na rozbudowę i... kłopoty

    Krzysztof M.Kaźmierczak, Bogna Kisiel

    Głos Wielkopolski

    Aktualizacja:

    Głos Wielkopolski

    Władze portu mogą już wystąpić o zezwolenia budowlane

    Władze portu mogą już wystąpić o zezwolenia budowlane ©Waldemar Wylegalski

    Wczoraj po południu Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska poinformowała na swojej stronie, że dzień wcześniej wydała Portowi Lotniczemu Poznań-Ławica zgodę środowiskową na rozbudowę lotniska.
    Władze portu mogą już wystąpić o zezwolenia budowlane

    Władze portu mogą już wystąpić o zezwolenia budowlane ©Waldemar Wylegalski

    Tylko w niewielkim stopniu uwzględniono postulaty mieszkańców okolic lotniska obawiających się znacznego zwiększenia hałasu. Wczoraj powiadomili oni prokuraturę o możliwości popełnienia przez port przestępstwa w związku z raportem środowiskowym.

    Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dotyczy całego pakietu planowych inwestycji. Poczynając od strategicznej budowy równoległej drogi kołowania i rozbudowę płaszczyzn postojowych, na rozbudowie terminala pasażerskiego kończąc.
    Treści decyzji nie znamy. Nieoficjalnie ustaliliśmy, że nie uwzględniono większości postulatów mieszkańców, w tym zakazu lotów nocnych. RDOŚ nie zgodziła się jedynie na loty cargo. Zgodnie z raportem środowiskowym wokół lotniska powstanie strefa ograniczonego użytkowania. Decyzja RDOŚ ma klauzulę wykonalności, co oznacza, że pozwala lotnisku na niezwłoczne wystąpienie o zezwolenia budowlane.

    Mieszkańcy Ławicy i Przeźmierowa uważają, że znaczne zwiększenie przepustowości portu będzie dla nich bardzo uciążliwe. Już wcześniej zapowiedzieli złożenie zażalenia na decyzje oraz podjęcie protestów. Skierowanie wniosku do prokuratury to ich nowa inicjatywa. W wysłanym wczoraj piśmie dowodzą, że doszło do szeregu nieprawidłowości. Dotyczą one m.in. wprowadzenia przez lotnisko RDOŚ w błąd co do liczby planowanych operacji lotniczych, nieprowadzenia stałego monitoringu hałasu oraz "narażenia na uszczerbek zdrowia i życia okolicznych mieszkańców".

    - Oczywiście cieszymy się, że decyzja została wydana. Zarazem zdajemy sobie sprawę, że jesteśmy wciąż na początku trudnej drogi porozumienia z mieszkańcami - powiedział nam dyplomatycznie Grzegorz Bykowski z zarządu portu.

    W ubiegłym tygodniu, na zebraniu stowarzyszenia mieszkańców Ławicy, władze lotniska zapowiedziały, że podejmą działania wykraczające poza plany z raportu środowiskowego.

    - Nie możemy całkowicie wyeliminować lotów nocnych, ale będziemy dążyć do tego, by nie było ich przez 4,5-5 godzin każdej nocy. Rozważamy także budowę ekranów akustycznych oraz zwiększenia parkingów przy lotnisku - wylicza Grzegorz Bykowski.

    Rozbudowa poznańskiego lotniska w planie przygotowań do Euro 2012 figuruje jako krytycznie opóźniona. Pierwszy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej złożono w RDOŚ w styczniu 2010 roku. Był na tyle niekompletny i wadliwy, że wkrótce lotnisko wystąpiło o zawieszenie postępowania, a po pół roku wycofało wniosek i złożyło nowy. I ten był wielokrotnie uzupełniany.

    Komentarze (7)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    A po co lotnisko

    Marek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 10 / 10

    A po co lotniska jak znikaja z rozkładu lotów wazne połaczenia lotnicze. Chodzi mi o Fra

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    lotnisko

    Poznaniak (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 9 / 13

    Przypominam że lotnisko na Ławicy jest od blisko 100 lat, i poraz kolejny dziwię się osobom zamieszkującym w okolicy i protestującym przeciw rozbudowie. Lotnisko musi się rozwijać aby rozwijał się...rozwiń całość

    Przypominam że lotnisko na Ławicy jest od blisko 100 lat, i poraz kolejny dziwię się osobom zamieszkującym w okolicy i protestującym przeciw rozbudowie. Lotnisko musi się rozwijać aby rozwijał się Poznań i rozwijała się wielkopolska. W rankingach atrakcyjności biznesowej/nowych inwestycji wypadamy słabo ze względu na małą liczbę połączeń lotniczych. Pomijam już porównanie z Warszawą ale weźmy pod uwagę np. możliwość podróży do niemieckiego zagłębia Ruhry. Nie mamy niestety bezpośredniego połączenia liniami tradycyjnymi jak LOT/Lufthansa (jak np. Gdańsk) a tani Wizzair lata do Dortmundu 2 razy w tygodniu w poniedziałek i piątek przez co nijak można zaplanować podróż biznesową. Dla porównania z Katowickich Pyrzowic Wizzair operuje do Dortmundu 2 razy dziennie co pozwala przy sprawnej organizacji czasu przylecieć z Dortmundu o poranku, odbyć kilka spotkań i wrócić popołudniowym lotem ponadto bez problemu zorganizować praktycznie każdy 2-3 dniowy wyjazd w obie strony. Dla mnie lotnisko to definitywnie obiekt pożytku publicznego i to nie wyłącznie w kontekście wakacyjnych charterów z których korzystają najczęściej Wielkopolanie ale przede wszystkim z kontekście biznesowym. Poznań potrzebuje nowych miejsc pracy, potrzebuje innowacji i śmiałych projektów biznesowych, budujmy więc u podstaw naszą atrakcyjność w zakresie infrastruktury.
    Z drugiej strony nikt z okolicznych mieszkańców nie protestuje, w związku z budową nowej pięknej ulicy Bukowskiej, która powstaje z powodu konieczności usprawnienia dojazdu do lotniska a to istotny element wzrostu atrakcyjności nieruchomości w tym rejonie i realne usprawnienie ruchu.

    Jeżeli okoliczni mieszkańcy poszukują ciszy i spokoju to decyzję trzeba było podejmować w momencie rozpoczęcia inwestycji budowlanej, bądź zakupu nieruchomości od dewelopera. Teraz jest już nieco za późno lub też wcale nie... Zawsze można sprzedać nieruchomość (bo chętni do zakupu mimo hałasu jakoś się bez problemu znajdują) i wybudować/kupić coś nowego w innej "cichej" lokalizacji np. Antoninek, Radojewo, Podolany, Buk, Opalenica, Swarzędz, Suchy Las, Rokietnica, Murowana Goślina itd.... a dla lubiących "super ciszę" i obcowanie z naturą polecam np. Potasze na skraju puszczy Zielonki.

    Apeluję, bądźmy pragmatykami w tej sprawie !... a zarządowi lotniska życzę sprawnej realizacji inwestycji.
    zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Nie potrzebujemy zeby latali

    Ryszard J (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 14 / 9

    w nocy nad calym miastem. Krzesiny sa ok. Wszystkie samoloty podchodza do ladowania przelatujac nad os. Lecha, Starowka, okolica Kaponiery- wyobrazcie sobie po rozbudowie- za 20 lat potezne...rozwiń całość

    w nocy nad calym miastem. Krzesiny sa ok. Wszystkie samoloty podchodza do ladowania przelatujac nad os. Lecha, Starowka, okolica Kaponiery- wyobrazcie sobie po rozbudowie- za 20 lat potezne transatlantyki beda przelatywac nad miastem o 2 nad ranem. Juz teraz te male maszyny lataja 24/ dobe. A rozmiar Boeinga 747 to tak na oko- 3 razy wiekszy od tych co teraz tu lataja. Pomyslcie o wypadku- rozbicie samolotu w miescie. Widzi mi sie ze ktos stracil rozum. Mam nadzieje tylko ze nigdy nic sie nie rozbije. Czemu by nie umiescic lotniska na wschod lub zachod od miasta- nie beda wtedy nam latac te kolosy nad glowami. Przeciez podchodza do ladowania od poludnia. Krzesiny- the best location.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Ławica? A Krzesiny nie łaska???

    ... (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11 / 11

    @megawybuch
    >Rzygać sie chce jak sie to wszystko czyta i słyszy.

    To Ty czytać ze zrozumieniem potrafisz? Przy zarzyganym monitorze?

    >Jak wam sie nie podoba lotnisko to wypier....lac na inny...rozwiń całość

    @megawybuch
    >Rzygać sie chce jak sie to wszystko czyta i słyszy.

    To Ty czytać ze zrozumieniem potrafisz? Przy zarzyganym monitorze?

    >Jak wam sie nie podoba lotnisko to wypier....lac na inny rejon, typowe polskie i poznańskie zaściankowości...

    Oho, wyższa kultura. Dyplom na Bema bambrze kupiłeś?

    >Rzygać sie chce...tylko jak to wszystko tłumaczyć obcokrajowcą, nieudolność władz na każde pierdnięcie co do rozbudowy...

    OBCOKRAJOWCOM, ćwoku... Wybacz określenie, ale jeśli w dobie internetu nie potrafisz skorzystać ze słownika ortograficznego, to to określenie jest jak najbardziej na miejscu...

    >Kolej nie, autostrady nie, qrw..a lotniska nie, ludzie zastanówcie sie czego chcecie, bo jak tak dalej pójdzie to zostaniemy rzeczywiście zaściankiem EU z mega pośmiewiskiem które już jest....

    Kolej koledzy Tuska i cała ta reszta hołoty z PO przygotowuje do bardzo taniej sprzedaży na rzecz DB. Sprzeda się, przyjmie przy okazji sowite wynagrodzenia pod stołem, szybko zrobi zaległe przeglądy prawie nowych wagonów gnijących obecnie na stacjach typu Warszawa Grochów (stoją bo nie mają przeglądów technicznych - jakby ktoś nie wiedział) i wszem i wobec ogłosi, że tylko DB mogła uratować PKP - co jest po prostu perfidnym kłamstwem, bo "moce przerobowe" są, brak jedynie dobrej woli ze strony tzw. polityków - ale przecież na dobrej woli jeszcze żaden z nich nie zarobił, prawda?

    Zaściankiem EU powiadasz? No, jeśli Twoimi idolami są oszuści powtarzający głosowania dopóty, dopóki wyniki referendum są po ich myśli (casus Irlandii), to pogratulować... Osobiście wolę być pośmiewiskiem kretynów, niż należeć do "ich" paczki...

    >I co z tego że mamy tam jakieś patenty, co z tego że mamy jakiś tam światłych ludzi, co z tego ze mamy dobre(?) wędliny, wódke, sery....jak do W-wy jedzie się 4h!nie wspomne o innych miejscach..
    Remonty trwają latami, wszędzie łapówki i kolesiostwo, podkradnie materiałów budowlanych, peron buduje sie DWA lata, z większości inwestycji nagle wychodzi że prawie nic nie zostanie zrobione...
    Gdzie są ci wszyscy menegerowie co biorą olbrzymie wynagrodzenia i jakąś odpowiedzialność za to wszystko?

    No, tutaj racji odmówić Tobie nie mogę... Ale ale, na kogo głosowałeś w ostatnich wyborach na stanowisko prezydenta miasta Poznania? ;) Ile donosów do prokuratury na Grobelnego złożyłeś?

    Widzisz, czasy są takie, iż do inkasowania należności to ustawia się stado darmozjadów, natomiast odpowiedzialność celowo rozmywa się, by tak na prawdę nikt za swoje działania nie odpowiadał. Ale to już taka strategia tych z EU.

    @Poznaniak
    Loty cargo - proszę bardzo:

    "Poznań Franowo – największa w Wielkopolsce stacja towarowa, leżąca na szlaku kolejowym Swarzędz – Poznań Starołęka. Posiada jedną z najnowocześniejszych górek rozrządowych z jednymi z najnowocześniejszych i najbezpieczniejszych szczękowych hamulców torowych, umożliwiających zmniejszenie prędkości wagonu i zwiększenie odstępu między nimi oraz ogromną zdolność przeładunkową" (za Wikipedią).

    Macie jeszcze pytania, gdzie powinno znajdować się główne lotnisko dla miasta Poznania?

    Osobiście za największy przewał uważam umiejscowienie bazy lotnictwa taktycznego w obrębie prawie milionowego miasta. Zrozumcie, w razie jakiegokolwiek konfliktu wojskowego, będziemy pierwsi, my - mieszkańcy Poznania - do odstrzału, nie wspominając o mieszkańcach Łaska... Co przeszkadzało założyć bazę dla F-16 w Powidzu? Na dziwki panom generałom zbyt daleko by było? Czy może tej amerykańskiej hołocie (pilotach i cywilach naziemnych) do Sheratona? (tak tak, w czasie, gdy szkolono "naszych" pilotów, szkolący ich troglodyci mieszkali na nasz koszt w najdroższym hotelu w Poznaniu - informacja jest do potwierdzenia - autobus z tymi niedorozwojami kursował codziennie przed ósmą rano a szesnastą pomiędzy Sheratonem a Krzesinami)

    Te wszystkie debilne pomysły z cyklu "linia tramwajowa na Ławicę" to można sobie...

    Krzesiny - międzynarodowe lotnisko z doskonałym umiejscowieniem bezpośrednio przy autostradzie, głównej krajowej linii kolejowej wschód-zachód (omijającej centrum miasta), posiadającej bezpośrednie połączenie kolejowe z przyszłym BBI, z podejściem do lotniska NIE nad ścisłym centrum (zastanawiał się jeden z drugim co to będzie, jak kiedyś któryś z samolotów jednak nie doleci, i spadnie na osiedla na Ratajach?) - po prostu SAME pozytywy. Z Ławicy to można co najwyżej lotnisko sportowe zrobić, siedzibę aeroklubu, chociaż Ligowiec też się całkiem nieźle sprawdza.

    Ale... to wymaga strategii, myślenia, i POSZANOWANIA woli mieszkańców miasta. Ujeżdżasz "megawybuch" na ludzi w bezpośrednim sąsiedztwie Ławicy i każesz im (nie powtórzę)... Może jednak czasem użyłbyś mózgu i skierował swoją agresję, za którą idzie, jak mniemam chęć zmian - we właściwym kierunku?

    Miłego dnia życzę :)zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    hv

    jb (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11 / 11

    rzeczywiści megawybuch! ale chyba z choinki się urwałeś!!! przecież wiadomo, że ci sprzedajni włodarze nie są warci funta kłaków!!! i cała reszta polityków.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Super, szkoda tylko lotów cargo

    Poznaniak (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12 / 8

    Super, szkoda tylko lotów cargo, Poznań potrzebuje dużego i preżnego portu. Od zawsze było wiadomo gdzie jest położone lotnisko, więc komu przeszkadza hałas mógł zamieszkać dalej.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    PRL normalność w nowym wydaniu

    megawybuch (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 10 / 8

    Rzygać sie chce jak sie to wszystko czyta i słyszy.
    Jak wam sie nie podoba lotnisko to wypier....lac na inny rejon, typowe polskie i poznańskie zaściankowości...
    Rzygać sie chce...tylko jak to...rozwiń całość

    Rzygać sie chce jak sie to wszystko czyta i słyszy.
    Jak wam sie nie podoba lotnisko to wypier....lac na inny rejon, typowe polskie i poznańskie zaściankowości...
    Rzygać sie chce...tylko jak to wszystko tłumaczyć obcokrajowcą, nieudolność władz na każde pierdnięcie co do rozbudowy...
    Kolej nie, autostrady nie, qrw..a lotniska nie, ludzie zastanówcie sie czego chcecie, bo jak tak dalej pójdzie to zostaniemy rzeczywiście zaściankiem EU z mega pośmiewiskiem które już jest....
    I co z tego że mamy tam jakieś patenty, co z tego że mamy jakiś tam światłych ludzi, co z tego ze mamy dobre(?) wędliny, wódke, sery....jak do W-wy jedzie się 4h!nie wspomne o innych miejscach..
    Remonty trwają latami, wszędzie łapówki i kolesiostwo, podkradnie materiałów budowlanych, peron buduje sie DWA lata, z większości inwestycji nagle wychodzi że prawie nic nie zostanie zrobione...
    Gdzie są ci wszyscy menegerowie co biorą olbrzymie wynagrodzenia i jakąś odpowiedzialność za to wszystko?
    zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Magazyn

    Wideo