Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Próbny egzamin gimnazjalny w Poznaniu z przyrody [ODPOWIEDZI]

KS, KAEF
Test ćwiczeniowy z przedmiotów przyrodniczych gimnazjaliści rozwiązywali 8 stycznia. Zadania dla uczniów przygotowała Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu. W teście znalazły się zadania z geografii, fizyki, chemii i biologii. Na jego rozwiązanie uczniowie mieli 60 minut.

Egzamin gimnazjalny z przedmiotów przyrodniczych odbędzie się 22 kwietnia, o godzinie 9. Test zbudowany jest tylko z zadań zamkniętych. Uczeń po zapoznaniu się z treścią zadań, wybiera prawidłową odpowiedź spośród podanych.

Zobacz poszczególne testy i odpowiedzi:

OKE Poznań przygotowała test ćwiczeniowy, który pozwolił uczniom zapoznać się z arkuszem egzaminacyjnym, a także sprawdzić poziom zadań i sposób ich budowania.

Zobacz omówienie zadań, jakie znalazły się w teście przyrodniczym.

TEST PRZEDMIOTY PRZYRODNICZE

Test składał się z 24 zadań, w których uczniowie mogli znaleźć teksty źródłowe, tabele, wykresy, ilustracje, wzory chemiczne na podstawie których - i wiedzy własnej - musieli udzielić poprawnych odpowiedzi. Zadania miały formę zamkniętą - gimnazjaliści wybierali jedną poprawną odpowiedź spośród kilku podanych.

ZADANIE 1
W tym zadaniu uczeń musiał zapoznać się z tekstem źródłowym. Po jego przeczytaniu musiał odpowiedzieć na pytanie, wybierając jedną z czterech odpowiedzi.

Tekst W 2008 roku odkryto w Indiach nowy gatunek bezkręgowca, któremu nadano nazwę na cześć zmarłego piosenkarza i wokalisty rockowego Roya Orbisona. Ciało tego bezkręgowca jest podzielone na trzy odcinki (głowę, tułów oraz odwłok) i okryte grubym, charakterystycznie rzeźbionym chitynowym oskórkiem. Na głowie znajdują się dwa różkowate czułki, a na tułowiu trzy pary odnóży, z których ostatnia pokryta jest długimi włoskami i służy jako napęd podczas pływania.
Na podstawie: Kelly B. Miller, Paolo Mazzoldi & Quentin Wheeler. An unusual new species of Gyrinidae (Coleoptera), Orectochilus orbisonorum n. sp., from India. Zootaxa 2008 nr 1712.

Do której grupy zwierząt należy odkryty gatunek bezkręgowca? Wybierz odpowiedź spośród podanych.
A. Owady.
B. Pajęczaki.
C. Pierścienice.
D. Skorupiaki.

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: D. Skorupiaki.

ZADANIE 2
W tym zadaniu uczeń musiał zapoznać się z wykresem i jego opisem. Po przeanalizowaniu danych uczeń musiał ocenić, które stwierdzenie jest prawdziwe, a które fałszywe.

Na polu, w odległości do 25 m i od 25 m do 100 m od pasa pasa zadrzewień (patrz schemat), zbadano szybkość wiatru (a), ilość opadów (b), wilgotność powietrza (c) i wilgotność gleby (d). Na wykresie przedstawiono średni poziom wartości badanych parametrów a, b, c oraz d. Linią przerywaną oznaczono średni poziom wartości tych parametrów w odległości powyżej 100 m od pasa zadrzewień.

Na podstawie analizy danych, przedstawionych na wykresie, oceń prawdziwość podanych stwierdzeń.
1. Obecność zadrzewień nie ma wpływu na ilość opadów na obszarze leżącym w ich bliskim sąsiedztwie.
2. Zadrzewienia zmniejszają szybkość wiatru, dzięki czemu w ich bliskim sąsiedztwie wilgotność powietrza i gleby jest wyższa.

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: 1 - FAŁSZ, 2 - PRAWDA.

ZADANIE 3
W tym zadaniu uczeń musiał zapoznać się z opisem doświadczenia, a także ocenić czy informacje dotyczące jego opisu są prawdziwe lub nieprawdziwe.

Tekst Na czterech spodkach umieszczono kolejno: kawałek surowej bulwy ziemniaka, kawałek białego pieczywa, cząstkę dojrzałego jabłka, skrobię kukurydzianą. Następnie do każdej z czterech prób wkropiono pipetą po kropli roztworu jodyny. Po upływie 1 min obserwowano barwę próbki. Jodyna, w kontakcie z miąższem bulwy ziemniaka i białym pieczywem oraz skrobią kukurydzianą, zmieniła barwę z brązowej na granatową, natomiast w kontakcie z miąższem dojrzałego jabłka nie zmieniła zabarwienia.

Oceń informacje dotyczące opisanego doświadczenia. Wybierz T (tak), jeśli informacja jest prawdziwa lub N (nie), jeśli jest nieprawdziwa.
1. Spodek ze skrobią kukurydzianą pełnił w doświadczeniu rolę próby kontrolnej.
2. Zmiana zabarwienia jodyny z brązowej na granatową świadczy o obecności skrobi w badanym produkcie.

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: 1 - TAK, 2 - TAK.

Za udzielenie poprawnej odpowiedzi w zadaniach 1 - 3 uczeń otrzymuje po jednym punkcie.

ZADANIE 4
W tym zadaniu uczeń musiał zapoznać się ze schematem na którym przedstawiono mechanizm dziedziczenia płci człowieka warunkowanej przez chromosomy płci (X i Y). A potem zaznaczyć poprawne odpowiedzi.

Oceń prawdziwość podanych informacji. Wybierz P, jeśli informacja jest prawdziwa lub F, jeśli jest fałszywa.
1. Płeć dziecka zależy od rodzaju chromosomu płci obecnego w jądrze komórkowym plemnika, który zapłodnił komórkę jajową.
2. Kobiety wytwarzają tylko komórki jajowe z chromosomem X, dlatego prawdopodobieństwo, że urodzi się dziewczynka jest zawsze większe.

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: 1 - PRAWDA, 2 - FAŁSZ.

ZADANIE 5
W tym zadaniu uczeń musiał zapoznać się z opisem obserwacji mikroskopowej i na jego podstawie odpowiedzieć na pytanie.

Adam przeprowadził obserwację mikroskopową preparatu z przekrojem poprzecznym roślinnej tkanki przewodzącej, a następnie sporządził krótki opis tej tkanki.
Opis: Tkanka zbudowana z wydłużonych, ułożonych w szeregi, martwych komórek. Brak ścian poprzecznych między komórkami, natomiast ściany boczne są wzmocnione zgrubieniami o kształcie obrączkowym i spiralnym.

Dokończ zadanie. Wybierz nazwę obserwowanej tkanki roślinnej A lub B oraz wskaż jej funkcję 1. lub 2.
Adam przeprowadził obserwację mikroskopową

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: A2 - A. drewna, którego funkcją jest 2. transport wody i soli mineralnych z korzeni do innych organów rośliny.

ZADANIE 6
W tym zadaniu uczeń musiał zapoznać się z wykresem, na którym przedstawiono dobowe zmiany stężenia insuliny we krwi pewnego mężczyzny, który spożył w ciągu dnia trzy posiłki. Po analizie danych musiał ocenić, która informacja jest prawdziwa, a która fałszywa.

6.1. Na podstawie analizy danych, przedstawionych na wykresie, oceń prawdziwość podanych informacji.
1. Najbardziej obfitym w węglowodany posiłkiem, spożytym przez mężczyznę w ciągu dnia, był obiad.
2. Najniższe stężenie insuliny we krwi występuje w godzinach nocnych.

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: 1 - FAŁSZ, 2 - PRAWDA.

6.2. Dokończ zdanie. Wybierz odpowiedź spośród podanych.
Hormonem o działaniu antagonistycznym do insuliny jest
A. adrenalina.
B. glukagon.
C. testosteron.
D. tyroksyna.

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: B. glukagon.

Za poprawną odpowiedź w zadaniach 4 i 5 uczeń otrzymuje po jednym punkcie, w zadaniu 6 - dwa punkty.

ZADANIE 7
W tym zadaniu uczeń musiał zapoznać się z fragmentem układu okresowego pierwiastków. Na podstawie danych w nim zawartych musiał wykonać dwa zadania i wskazać poprawne odpowiedzi.

7.1. W którym zestawie związki chemiczne uporządkowano zgodnie ze wzrostem zawartości procentowej chloru? Wybierz odpowiedź spośród podanych.

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: B

7.2. Na skalę przemysłową chlor otrzymuje się w wyniku elektrolizy wodnego roztworu chlorku sodu NaCl, zachodzącej zgodnie z równaniem reakcji:

Oceń prawdziwość podanych stwierdzeń.
1. W wyniku reakcji powstają gazy cięższe od powietrza, które nie podtrzymują spalania.
2. Jednym z produktów reakcji jest bezwonny i bezbarwny gaz, który z tlenem tworzy mieszaninę piorunującą.

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: 1 - FAŁSZ, 2 - PRAWDA

ZADANIE 8
W tym zadaniu uczeń musiał zapoznać się z rysunkami doświadczenia i wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych.

W temperaturze pokojowej przeprowadzono doświadczenie przedstawione na schemacie.

W której probówce otrzymano wodorotlenek miedzi(II)? Wybierz odpowiedź spośród podanych.
A. I
B. II
C. III
D. IV

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: D. IV

ZADANIE 9
W tym zadaniu uczeń musiał zapoznać się z danymi w tabeli i wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych.

W tabeli zamieszczono informacje dotyczące rozpuszczalności wybranych soli oraz wodorotlenków w wodzie o temperaturze 25 °C.

Dokończ zdanie. Wybierz równanie reakcji A lub B oraz jej schematyczny zapis w formie jonowej skróconej 1., 2. albo 3.
Metodę otrzymywania soli praktycznie nierozpuszczalnej w wodzie ilustruje cząsteczkowe równanie reakcji

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: B2

Za poprawną odpowiedź w zadaniu 7 uczeń otrzymuje dwa punkty, w zadaniach 8 i 9 uczeń otrzymuje po jednym punkcie.

ZADANIE 10
W tym zadaniu uczeń musiał zapoznać się ze wzorami chemicznymi i wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych.

Wzory I-VI ilustrują budowę wybranych węglowodorów oraz ich jednofunkcyjnych pochodnych.

W którym zestawie wszystkie podane wzory przedstawiają budowę cząsteczek węglowodorów nienasyconych?
A. I, II, V
B. II, III, VI
C. III, IV, VI
D. IV, V, VI

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: C. III, IV, VI

ZADANIE 11
W tym zadaniu uczeń musiał zapoznać się informacjami o doświadczeniu i wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych.

Uczniowie przeprowadzili doświadczenie przedstawione na schemacie.

W wyniku przeprowadzonej reakcji powstał produkt organiczny o nazwie mrówczan etylu (metanian etylu).

W którym wierszu tabeli podano wzory substratów użytych w doświadczeniu? Wybierz odpowiedź spośród podanych.

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: D

ZADANIE 12
W tym zadaniu uczeń musiał zapoznać się informacjami w tabeli i ocenić, które stwierdzenie jest prawdziwe, a które fałszywe.

W tabeli przedstawiono dane dotyczące stopnia zasolenia wody morskiej w wybranych zbiornikach wodnych.

Oceń prawdziwość podanych stwierdzeń.
1. Wzrost zasolenia wody morskiej powoduje zwiększenie jej gęstości, dlatego najmniejszą gęstość ma woda pochodząca z Morza Bałtyckiego.
2. W 150 g wody morskiej pochodzącej z Morza Martwego znajduje się większa ilość soli niż w 800 g wody morskiej pochodzącej z Morza Czerwonego.

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: 1 - PRAWDA, 2- PRAWDA

ZADANIE 13
W tym zadaniu uczeń musiał zapoznać się z rysunkami i wybrać, która odpowiedź jest prawdziwa.

Na rysunkach przedstawiono strumienie wody wypływające z otworów zaraz po napełnieniu butelki wodą.

Na którym rysunku poprawnie przedstawiono strumienie wypływającej wtedy wody?
A. I
B. II
C. III
D. IV

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: A. I

Za poprawną odpowiedź w zadaniach 10, 11, 12 i 13 uczeń otrzymuje po jednym punkcie.

ZADANIE 14
W tym zadaniu uczeń musiał zapoznać się z wykresem i wykonać dwa zadania. W pierwszym wskazać zadania prawdziwe i fałszywe, a w drugim wybrać poprawną odpowiedź spośród podanych.

Na wykresie przedstawiono zależność wartości prędkości samochodu o masie 1,6 t od czasu, na dwóch etapach jego ruchu.

14.1. Oceń prawdziwość podanych stwierdzeń:
1. Całkowita droga przebyta przez samochód jest równa 30 m.
2. Przyspieszenie samochodu na obu etapach ruchu ma taką samą wartość.

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: 1 - FAŁSZ, 2 - FAŁSZ

14.2. Dokończ zdanie.
Siły wypadkowe, działające na samochód na obu etapach ruchu
A. I etap – 4 000 N, II etap
B. I etap – 640 N, II etap
C. I i II etap – 1600 N.
D. I i II etap – 2400 N.

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: A. I etap – 4 000 N, II etap

ZADANIE 15
W tym zadaniu uczeń musiał zapoznać się z rysunkiem i wybrać poprawną odpowiedź spośród podanych.

Na rysunku przedstawiono „dziadka” do orzechów. Aby rozgnieść orzech, siła nacisku na środku łupiny musi wynosić co najmniej 600 N.

Jaką co najmniej siłą należy ścisnąć „rączki”, aby rozgnieść orzech?
A. 2400 N
B. 600 N
C. 150 N
D. 75 N

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: D. 75 N

ZADANIE 16
W tym zadaniu uczeń musiał zapoznać się z wykresem, a po jego analizie wybrać, która odpowiedź jest prawdziwa, a która nie.

Na wykresie przedstawiono zależność położenia od czasu dla dwóch drgających ciał.

Oceń prawdziwość podanych stwierdzeń.
1. Częstotliwość drgań obu ciał jest taka sama.
2. Amplituda drgań ciała I jest równa 6 cm, a ciała II – 12 cm.

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: 1 - PRAWDA, 2 - FAŁSZ

ZADANIE 17
W tym zadaniu uczeń musiał zapoznać się ze schematem, a po jego analizie odpowiedzieć na pytanie.

Na schemacie przedstawiono obwód elektryczny.

Dokończ zdanie. Wybierz odpowiedź A lub B oraz jej uzasadnienie 1., 2. albo 3.
Jeżeli po zmianie baterii wskazanie woltomierza wzrośnie dwukrotnie, to wskazanie amperomierza

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: B2 - B. wzrośnie dwukrotnie, ponieważ natężenie prądu elektrycznego 2. jest wprost proporcjonalnedo napięcia.

ZADANIE 18
W tym zadaniu uczeń musiał zapoznać się z tekstem źródłowym, a po jego analizie odpowiedzieć, które stwierdzenie jest prawdziwe, a które fałszywe.

Tekst. Już Wikingowie używali lodówek – przechowywali żywność w głębokich, wyłożonych lodem i zasypanych ziemią dołach […]. Lód ze względu na swoje właściwości […] pełni rolę substancji „pochłaniającej” energię cieplną […].
Chłodzenie może odbywać się też poprzez odparowanie. […] Beduini na pustyni mają w swoich bukłakach* zimną wodę – jakim sposobem? Bukłaki, które najczęściej wykonane są ze skóry zwierzęcej, są wilgotne z zewnątrz. Ta woda, odparowując, pobiera energię od wody w bukłaku. […]
Na podstawie: Neutrino numer 24, Wiosna 2014.


*Bukłak – naczynie ze skóry zwierzęcej, w kształcie worka, służące do przewożenia w podróży lub transporcie handlowym wody, mleka.

Oceń prawdziwość podanych stwierdzeń.
1. Właściwością wykorzystywaną w lodówkach Wikingów jest duże ciepło topnienia lodu.
2. Woda w bukłaku jest zimna, a więc nie oddaje ciepła.

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: 1 - PRAWDA, 2 - FAŁSZ

Za poprawną odpowiedź w zadaniu 14 uczeń otrzymuje dwa punkty, w zadaniach 15, 16, 17 i 18 uczeń otrzymuje po jednym punkcie.

ZADANIE 19
W tym zadaniu uczeń musiał zapoznać się ze schematem, a po jego analizie odpowiedzieć, które stwierdzenie jest prawdziwe, a które fałszywe.

Na schemacie przedstawiono główne kierunki przemieszczania się mas powietrza nad Polską

Oceń prawdziwość poniższych zdań.
1. Największy wpływ na pogodę w Polsce wywierają masy powietrza napływające nad jej obszar z północy i z południa.
2. Nad terytorium Polski ścierają się masy powierza morskiego oraz kontynentalnego, które kształtują klimat zwany umiarkowanym przejściowym.

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: 1 - FAŁSZ, 2 - PRAWDA

ZADANIE 20
W tym zadaniu uczeń musiał wskazać prawidłową odpowiedź spośród podanych.

Odległość w terenie między Zakopanem a Gdańskiem jest równa 700 km. Na mapie odległość ta jest równa 28 cm.
W jakiej skali została wykonana mapa?
A. 1 : 2 500 000
B. 1 : 25 000 000
C. 1 : 250 000
D. 1 : 25 000

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: A. 1 : 2 500 000

ZADANIE 21
W tym zadaniu uczeń musiał wskazać prawidłową odpowiedź spośród podanych.

W tabeli przedstawiono średnie temperatury powietrza na równoleżnikach na poziomie morza w styczniu i w lipcu.

Dokończ zdanie. Wybierz odpowiedź A lub B oraz jej uzasadnienie 1. albo 2.

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: A2, A. małych szerokościach geograficznych, ponieważ kąt padaniapromieni słonecznych jest 2. największy.

ZADANIE 22
W tym zadaniu uczeń musiał przeczytać tekst źródłowy i wskazać prawidłowe odpowiedzi spośród podanych.

Opis gleby: żyzna, bogata w próchnicę, choć często zbyt wilgotna gleba występująca w okresowo zalewanych dolinach oraz deltach rzek; nie ma wytworzonego typowego profilu glebowego; występuje we wszystkich strefach klimatyczno-roślinnych; w Polsce największy zwarty obszar tej gleby występuje w delcie Wisły.

22.1. Jakiej gleby dotyczy opis?
A. mada rzeczna
B. gleba bagienna
C. czarnoziem
D. rędzina

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: A. mada rzeczna

22.2. Dokończ zdania. Wybierz A lub B oraz C lub D.
Główny obszar występowania w Polsce opisanej gleby to A / B. Uprawia się na niej głównie C / D.
A. Nizina Wielkopolska
B. Żuławy Wiślane
C. pszenicę i buraki cukrowe
D. żyto i ziemniaki

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: BC - Główny obszar występowania w Polsce opisanej gleby B. Żuławy Wiślane. Uprawia się na niej głównie C. pszenicę i buraki cukrowe.

ZADANIE 23
W tym zadaniu uczeń musiał zapoznać się z danymi w tabeli. I wskazać w którym zestawie do formy terenu przyporządkowano niewłaściwy proces rzeźbotwórczy?

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: B

ZADANIE 24
W tym zadaniu uczeń musiał zapoznać się z opisem, a po jego przeczytaniu wskazać, które zdania są prawdziwe, a które nie.

Tekst Lasy Amazonii stanowią największy na świecie kompleks wilgotnych lasów równikowych. Produkują olbrzymią ilość tlenu, dlatego nazywane są zielonymi płucami Ziemi. Żyje w nich około 70% gatunków zwierząt i roślin występujących na kuli ziemskiej. Szacuje się, że pierwotna powierzchnia lasów Amazonii zmniejszyła się o około 20%.

Oceń prawdziwość poniższych zdań.
1. Masowa wycinka lasów Amazonii powoduje zmniejszenie zawartości dwutlenku węgla w powietrzu.
2. Do niszczenia lasów równikowych przyczyniła się eksploatacja bogactw mineralnych Amazonii oraz budowa dróg dojazdowych.

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ: 1 - FAŁSZ, 2 - PRAWDA

Za poprawną odpowiedź w zadaniach 19, 20 i 21 uczeń otrzymuje po jednym punkcie, zazadanie 22 - dwa punkty, w zadaniach 23 i 24 - po jednym punkcie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski