Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pasażer ma nowe prawa. Przewoźnik zapłaci za spóźniony pociąg

Joanna Labuda
Pasażerowie kolei na opóźnienia pociągów są szczególnie narażeni zimą. Zdarza się, że czas oczekiwania to... 400 minut
Pasażerowie kolei na opóźnienia pociągów są szczególnie narażeni zimą. Zdarza się, że czas oczekiwania to... 400 minut Cyprian Łakomy
Pasażer ma nowe prawa. Jeżeli czekał na pociąg dłużej niż dwie godziny, otrzyma odszkodowanie w wysokości 50 proc. ceny biletu.

Od 3 grudnia pasażerowie kolei mają dodatkowe przywileje. Niesolidny przewoźnik jest zobowiązany do zapewnienia nie tylko odszkodowania finansowego (do 50 proc. wartości biletu) za opóźnienia, ale w wyjątkowych sytuacjach zagwarantowania klientowi darmowego posiłku, napoju oraz hotelu.

Zobacz komentarz do tekstu: Alleluja! Radujmy się!

Opóźnione pociągi są bAlleluja! Radujmy się!olączką pasażerów w całej Polsce. Jak wynika z danych Kolei Wielkopolskich, pasażerów utrudnienia najczęściej spotykają na trasie z Poznania do Wągrowca. Wynika to z prowadzonych remontów, ale nierzadko problem stanowią wbiegające na tory zwierzęta. Jak przekonują Koleje Wielkopolskie, opóźnienia nie trwają jednak dłużej niż 15-30 minut.

Ze znacznie większymi opóźnieniami muszą radzić sobie pasażerowie, którzy do Wielkopolski przyjeżdżają z innych województw. W niedzielę 30 listopada pociąg interREGIO z Inowrocławia do Poznania był opóźniony o ponad 80 minut. - W Inowrocławiu trwa remont dworca, ludzie marzli na dworze od godziny 20.50 - mówi Anna Baranowska, która wracała do Poznania od rodziny. Teraz ubiega się o zwrot kosztów.

Większość krajów UE przepisy (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z 2007 r.) wprowadziło już w 2009 roku. Według nich pasażer za godzinne spóźnienie pociągu ma prawo domagać się odszkodowania w wysokości 25 proc. ceny biletu. Jeśli opóźnienie wyniesie ponad dwie godziny - otrzyma 50 proc.

Wczoraj zasady przyznawania rekompensaty zmieniła spółka PKP Intercity. Do tej pory mogli się o nią ubiegać tylko pasażerowie pociągów Express InterCity oraz pociągów międzynarodowych, kursujących do państw Unii Europejskiej. Od teraz dotyczy to wszystkich pociągów przewoźnika.

- Pasażerowie podróżujący naszymi pociągami TLK w Wielkopolsce mogą wnioskować o rekompensaty - przekonuje Beata Czemerajda z biura komunikacji PKP Intercity. Oprócz zwrotu kosztów klienci otrzymają dodatkowe ulgi. - Jeśli podczas zimy pociąg PKP Intercity będzie opóźniony co najmniej 30 minut, pasażerowie otrzymają ciepłe napoje. Podróżni będą mieli również możliwość przesiadki - bilety PKP Intercity będą honorowane przez innych przewoźników - zapewnia Beata Czemerajda.

Nad wprowadzeniem przepisów pracuje też spółka Przewozy Regionalne. W tym wypadku wysokość odszkodowania również zależeć będzie od wielkości spóźnienia pociągu. Ubiegać się o nie mogą pasażerowie tylko dwóch pociągów. - Nowe przepisy dotyczą wyłącznie pociągów interREGIO oraz REGIOekspres - tłumaczy Marta Milewska, rzecznik przewoźnika.

Pojawiły się też inne zmiany. Jeśli pociąg stanie na torach na całą noc, pasażerom przysługuje prawo zakwaterowania w hotelu. Ponadto przewoźnicy mają obowiązek informować klientów o usługach, następnej stacji oraz opóźnieniach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski