Od 3 grudnia pasażerowie kolei mają dodatkowe przywileje. Niesolidny przewoźnik jest zobowiązany do zapewnienia nie tylko odszkodowania finansowego (do 50 proc. wartości biletu) za opóźnienia, ale w wyjątkowych sytuacjach zagwarantowania klientowi darmowego posiłku, napoju oraz hotelu.
Zobacz komentarz do tekstu: Alleluja! Radujmy się!
Opóźnione pociągi są bAlleluja! Radujmy się!olączką pasażerów w całej Polsce. Jak wynika z danych Kolei Wielkopolskich, pasażerów utrudnienia najczęściej spotykają na trasie z Poznania do Wągrowca. Wynika to z prowadzonych remontów, ale nierzadko problem stanowią wbiegające na tory zwierzęta. Jak przekonują Koleje Wielkopolskie, opóźnienia nie trwają jednak dłużej niż 15-30 minut.
Ze znacznie większymi opóźnieniami muszą radzić sobie pasażerowie, którzy do Wielkopolski przyjeżdżają z innych województw. W niedzielę 30 listopada pociąg interREGIO z Inowrocławia do Poznania był opóźniony o ponad 80 minut. - W Inowrocławiu trwa remont dworca, ludzie marzli na dworze od godziny 20.50 - mówi Anna Baranowska, która wracała do Poznania od rodziny. Teraz ubiega się o zwrot kosztów.
Większość krajów UE przepisy (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z 2007 r.) wprowadziło już w 2009 roku. Według nich pasażer za godzinne spóźnienie pociągu ma prawo domagać się odszkodowania w wysokości 25 proc. ceny biletu. Jeśli opóźnienie wyniesie ponad dwie godziny - otrzyma 50 proc.
Wczoraj zasady przyznawania rekompensaty zmieniła spółka PKP Intercity. Do tej pory mogli się o nią ubiegać tylko pasażerowie pociągów Express InterCity oraz pociągów międzynarodowych, kursujących do państw Unii Europejskiej. Od teraz dotyczy to wszystkich pociągów przewoźnika.
- Pasażerowie podróżujący naszymi pociągami TLK w Wielkopolsce mogą wnioskować o rekompensaty - przekonuje Beata Czemerajda z biura komunikacji PKP Intercity. Oprócz zwrotu kosztów klienci otrzymają dodatkowe ulgi. - Jeśli podczas zimy pociąg PKP Intercity będzie opóźniony co najmniej 30 minut, pasażerowie otrzymają ciepłe napoje. Podróżni będą mieli również możliwość przesiadki - bilety PKP Intercity będą honorowane przez innych przewoźników - zapewnia Beata Czemerajda.
Nad wprowadzeniem przepisów pracuje też spółka Przewozy Regionalne. W tym wypadku wysokość odszkodowania również zależeć będzie od wielkości spóźnienia pociągu. Ubiegać się o nie mogą pasażerowie tylko dwóch pociągów. - Nowe przepisy dotyczą wyłącznie pociągów interREGIO oraz REGIOekspres - tłumaczy Marta Milewska, rzecznik przewoźnika.
Pojawiły się też inne zmiany. Jeśli pociąg stanie na torach na całą noc, pasażerom przysługuje prawo zakwaterowania w hotelu. Ponadto przewoźnicy mają obowiązek informować klientów o usługach, następnej stacji oraz opóźnieniach.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?