Jak sprawdza się na poznańskich ulicach? Zdaniem Jana Firlika, dyrektora przewozów tramwajowych w MPK, jest jeszcze za wcześnie, na ostateczny werdykt. - Rano wyjeżdża z zajezdni, a wraca do niej wieczorem - mówi. - Najlepiej ocenić mogą go motorniczowie, którzy całymi dniami jeżdżą po mieście. I oczywiście pasażerowie.
Do kierowania Tramino oddelegowano najlepszych motorniczych, którzy przeszli specjalne szkolenie.
- Jazda tym tramwajem jest bardzo przyjemna. Hamuje tak miękko, że pasażerowie się nie przewracają - mówi Andrzej Jasiński, motorniczy. - W kabinie jest lodówka, co bardzo sobie chwalimy.
Pojawienie się na ulicach nowego tramwaju budzi duże zainteresowanie. Niektórzy pasażerowie wsiadają do pojazdu z czystej ciekawości, mimo że nie jadą na Piątkowo ani na Górczyn (po tej właśnie trasie kursuje "czternastka").
- Studiujemy na wydziale transportu. Dlatego nowy tramwaj, który jeździ po poznańskich ulicach, bardzo nas zainteresował. Zależało nam, żeby się nim przejechać - mówią Łukasz i Filip, studenci Politechniki Poznańskiej.
Poznaniacy jeżdżą nowym tramwajem od trzech dni. Mają już pierwsze uwagi i spostrzeżenia. Zdania na jego temat są jednak podzielone.
Pasażerowie żalą się na przykład, że w nowym tramwaju jest za mało przestrzeni. Mimo że Tramino jest od Combino o 3 metry dłuższy i posiada więcej siedzeń, mało jest w nim powierzchni dla osób stojących.
- Tramwaj jest ładny z zewnątrz, ale jest tu mało miejsca - mówi Paulina Nowacka.
- Teraz jest dobrze, ale około godziny 15, ciężko będzie się tu pomieścić - dodaje Łukasz.
Biało-czerwony tramwaj wyprodukowany przez Solarisa, którym teraz jeżdżą pasażerowie linii numer 14, jest jednak prototypem i nieco różni się od tych, które zamówiło nasze MPK.
- Te poznańskie będą miały szersze drzwi, mniej miejsc siedzących, dzięki czemu przestrzeń dla stojących będzie większa. Będą nieco dłuższe i szersze - mówi Mateusz Figaszewski z Solaris Bus&Coach.
Poznaniacy zauważają więcej zalet. Ich zdaniem Tramino posiada wygodne fotele, szybko otwierające się drzwi, mają nowoczesny wygląd. Podobają im się także monitory zamontowane wewnątrz.
- I co ważne, wewnątrz jest ciepło - mówi Regina Kołodziej.
I, co zauważają nie tylko podróżni, ale też osoby obserwujące Tramino z zewnątrz, jest zdecydowanie cichszy od pozostałych tramwajów.
- Byłam na spacerze z psem na łące obok wyjazdu z "pestki". W tym czasie przejechały trzy różne tramwaje. Ten nowy był zdecydowanie najcichszy - mówi pani Elżbieta, mieszkanka Jeżyc.
Tramino, które od soboty jeździ po Poznaniu, zostało wydzierżawione od Solarisa na trzy lata. W czerwcu ma się rozpocząć dostawa 45 tramwajów kupionych przez MPK. Wszystkie zasilą tabor przewoźnika jeszcze przed Euro 2012.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?