Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa CH Posnania: Miały być pieniądze na rondo Rataje, będą na osiedla

Marcin Idczak
Trwają prace przy budowie centrum handlowego Posnania na Łacinie. Ma być ono gotowe do 2016 roku. Okoliczne tereny mają być przeznaczone pod budownictwo
Trwają prace przy budowie centrum handlowego Posnania na Łacinie. Ma być ono gotowe do 2016 roku. Okoliczne tereny mają być przeznaczone pod budownictwo Grzegorz Dembiński
Nawet 10 tysięcy osób zamieszka przy CH Posnania. Inwestor centrum handlowego ma stworzyć infrastrukturę pod budownictwo mieszkaniowe.

WIĘCEJ ZDJĘĆ:
CH Posnania: Na Ratajach praca wre. Zobacz najnowsze zdjęcia z budowy!

Miasto zmieniło umowę partycypacyjną, którą miało podpisaną z firmą Apsys budującą centrum handlowe Posnania na Łacinie. W pierwotnej wersji prywatny inwestor miał wspomóc (czyli współsfinansować) przebudowę ronda Rataje.

- Jednak stwierdziliśmy, że na ten cel będziemy starać się o unijne dofinansowanie - twierdzi Paweł Marciniak, rzecznik Ryszarda Grobelnego, prezydenta Poznania. W zmian Apsys ma przygotować nową infrastrukturę podziemną na terenie Łaciny. - Tak, by można było tutaj stworzyć nowe osiedla mieszkaniowe, na których zamieszka do 10 tysięcy osób - wyjaśnia Aleksander Rosa, reprezentujący CH Posnania.

Trwają prace przy budowie centrum handlowego Posnania na Łacinie. Ma być gotowe do 2016 roku. Okoliczne tereny mają być przeznaczone pod budownictwo

Rzecznik Ryszarda Grobelnego zapewnia, że Poznań tylko na takiej zmianie skorzysta.
- Prace, które przeprowadzi inwestor, są o wiele większe, niż chcieliśmy: będzie to nowa kanalizacja, kolektor deszczowy, drogi - wylicza Paweł Marciniak.

Bardziej sceptycznie patrzy na taką zamianę poseł Tadeusz Dziuba, który wraz z okolicznymi mieszkańcami (domagają się zmiany przebiegu jednej z planowanych dróg na Łacinie) blokował wjazd na teren budowy marketów.

- Nie wiem, czy rzeczywiście udział prywatnego inwestora w przedsięwzięciu drogowym takim jak przebudowa ronda wyklucza miasto z możliwości otrzymania dofinansowania unijnego - stwierdza Tadeusz Dziuba. - Jednak mam nadzieję, że miasto nie będzie szło drogą ustępstw wobec inwestora, podpisując jakieś kolejne aneksy, które będą ściągały z niego obowiązek wykonania prac na rzecz Poznania - dodaje poseł.

ZOBACZ:
QUIZ: Co wiesz o centrach handlowych w Poznaniu? Sprawdź się!

Tym bardziej, że po wybudowaniu centrum handlowego, a później i osiedli mieszkaniowych znacznie zwiększy się ruch samochodowy w tym rejonie miasta. Dlatego postanowiono wybudować nowe skrzyżowanie na ul. Krzywoustego.
- Będzie się znajdowało między rondem Rataje a wiaduktami estakady katowickiej - zapowiada Aleksander Rosa.

Pierwotnie planowano, że będzie można wyjeżdżać nim tylko w stronę ronda Rataje, jednak później postanowiono, że będzie też wyjazd w stronę autostrady A2. Tym samym na bardzo ruchliwej ul. Krzywoustego powstanie skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. Budowę ma sfinansować Apsys. Minusem tego rozwiązania będzie to, że obok ma powstać bezkolizyjne, wielopoziomowe rondo Rataje, a tuż obok samochody będą musiały zatrzymywać się na światłach.

- Zastosowane rozwiązania mają sprawić, że przejazd powinien być w miarę komfortowy - mówił "Głosowi" Jacek Thiem z Biura Inżynierii Transportu, które opracowuje warianty rozwiązań drogowych dla Poznania Wyjaśnia, że korki mogą się tworzyć, ale nie przy samym rondzie, tylko przesuną się w kierunku A2.

Kiedy ruszy budowa nowych osiedli? Tego jeszcze nie wiadomo. Najpierw musi zostać przygotowana infrastruktura przez Posnanię. Prace budowlane będą mogły ruszyć dopiero po otwarciu centrum handlowego, czyli w 2016 roku.

Z pewnością tereny położone tak blisko centrum miasta będą łakomym kąskiem dla deweloperów. Mogą oni tam budować bloki do wysokości 4 lub 6 kondygnacji (w zależności od dokładnej lokalizacji). Na każde mieszkanie ma przypadać 1,5 miejsca postojowego. Zgodnie z miejskimi planami tuż przy rondzie Rataje ma zostać także wydzielony teren pod cele sakralne, czyli prawdopodobnie na budowę kościoła a

Sprawa drogi
Ulica Milczańska ma być jedną z głównych dróg na Łacinie. Mieszkańcy istniejącego już osiedla mówią, że to zła decyzja i podają alternatywny przebieg.
Według nich dojazd do CH Posnania można poprowadzić bliżej estakady katowickiej. Takie rozwiązanie wg nich może być tańsze dla miasta (nie trzeba będzie wykupywać gruntów), a sama jezdnia nie będzie przebiegała zbyt blisko domów. Od prawie miesiąca organizują protesty, blokując dojazd na budowę centrum handlowego. To spotkało się z reakcją inwestora, który wskazał, że jeśli blokady będą się powtarzać, to zamknie drogę i tamtejsze przejścia dla pieszych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski