Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dworzec PKP w Poznaniu. Wkrótce rozpocznie się budowa kładki

Robert Domżał
Dzisiaj z parkingu, na który będzie się wchodziło z kładki widać jeszcze budynek starego Dworca Głównego PKP.W przyszłości kładka będzie wkomponowana w nowy gmach.
Dzisiaj z parkingu, na który będzie się wchodziło z kładki widać jeszcze budynek starego Dworca Głównego PKP.W przyszłości kładka będzie wkomponowana w nowy gmach. Robert Domżał
W październiku zacznie się budowa kładki łączącej ul. Głogowską z dworcem kolejowym. Prace potrwają 8 miesięcy.

Od pięciu do piętnastu minut zajmuje dzisiaj przejście z budynku nowego dworca kolejowego na Dworzec Zachodni. W tym czasie podróżny musi pokonywać schody trzy razy. Może też skorzystać z wind lub ruchomych schodów. Jednak pokonanie tej drogi, jeśli ktoś ma ciężkie bagaże łatwe nie jest. Podróżni chętnie korzystaliby z łatwiejszej drogi.

Zobacz: Nowy dworzec w Poznaniu z kładką czy jednak bez niej? [WIZUALIZACJE]

- Często przyjeżdżam do Poznania. Gdyby była kładka, która uprości przejście, korzystałabym z niej – mówi Lidia Lemańska. Podobnego zdania jest i poznanianka Dorota Kempińska.

- Chcemy rozpocząć budowę za mniej więcej 45 dni. Wybraliśmy już wykonawcę pierwszych prac ziemnych. Będzie on musiał zmienić przebieg kolektora deszczowego znajdującego się pod torami kolejowymi - mówi Tomasz Lisiecki, dyrektor wykonawczy spółki Trigranit Polska.

Nocne budowanie
Podobnie jak wtedy, gdy stawiano nowy dworzec oraz parking, prace będą odbywały się nocą. Niezbędne będzie wyłączanie napięcia w trakcji kolejowej. Kolejarze z PKP PLK są zdania że wyłączenia trakcji nie wpłyną na rozkład jazdy pociągów.

Sprawdź: Dworzec PKP w Poznaniu: Jest zgoda na budowę kładki! [ZDJĘCIA]

- O utrudnieniach na stacjach, podróżni są informowani komunikatami nadawanymi w czasie jazdy - mówi Mirosław Siemieniec z PKPPLK.

Na peronach 4, 5 i 6 inwestor postawi betonowe słupy, na których osadzona zostanie stalowa kładka. Zostanie ona zadaszona, ale jak zaznacza Tomasz Lisiecki, nie będzie to „szklany” korytarz. Taka konstrukcja byłaby znacznie droższa. Na kładkę podróżny będzie wchodził lub wjeżdżał windą. Z niej wejdzie na parking samochodowy, skąd do dworca będzie kilkanaście metrów. Z kładki można będzie też zejść na perony. Z peronu na kładkę podróżny wjedzie ruchomymi schodami.

Inwestor nie ukrywa, że wolałby budować kładkę później, gdy w miejscu starego Dworca Głównego PKP zacznie się budowa biurowca i hotelu. Docelowo kładka ma przebiegać przez nowy budynek. Jak pisaliśmy będą w nim biura i hotel. Kładka skomplikuje budowę tego budynku.

- Zdecydowaliśmy się na rozpoczęcie budowy kładki, bo takie są oczekiwania podróżnych i poznaniaków – tłumaczy Tomasz Lisiecki.

Trigranit budował w Poznaniu
Kładka jest częścią umowy jaką przed laty Trigranit zawarł z PKP SA.

Węgierska spółka Trigranit to deweloper specjalizujący się w budowie obiektów handlowych. W Poznaniu wybudował galerię handlową i połączony z nia dworzec kolejowy. Ten ostatni oddany został do użytku na kilka dni przed Euro 2012. Za lokalizację i dojście do dworca Trigranit był wielokrotnie krytykowany. Również to, że z dworca schodzi się na perony tradycyjnymi schodami, a nie zjeżdża ruchomymi schodami było powodem wielokrotnej krytyki.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski