Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wielka wyprzedaż w MPK: sprzedajemy, co możemy

Katarzyna Fertsch, Bogna Kisiel
Skąd wziąć brakujące 50 proc., czyli 150 mln zł, na budowę zajezdni na Franowie? – Z wyprzedaży – odpowiada MPK
Skąd wziąć brakujące 50 proc., czyli 150 mln zł, na budowę zajezdni na Franowie? – Z wyprzedaży – odpowiada MPK Sławomir Seidler
Ważą się losy zajezdni tramwajowej na Franowie. MPK na gwałt poszukuje pieniędzy na jej budowę. I choć władze uspokajają, że zajezdnia powstanie, bo innej opcji nie ma, to problem jest i to całkiem poważny - w kasie miejskiego przewoźnika brakuje ponad 300 mln zł, by tę inwestycję sfinansować.

- Takiego założenia, że zajezdni nie będzie, raczej nie przyjmuję - uspokaja Mirosław Kruszyński, zastępca prezydenta Poznania. - Z tego, co mi wiadomo, MPK zamierza ogłosić przetarg na wykonawcę robót - dodaje.

Ale firmie, która go wygra, trzeba zapłacić. I tutaj zaczynają się schody. W takich przypadkach na cud nie ma co liczyć. Kołem ratunkowym może być dofinansowanie z Unii.

- Chcielibyśmy uzyskać je w maksymalnej kwocie, czyli do 50 proc. kosztów całej inwestycji. To byłoby około 150 mln zł. Gdyby to się udało, byłbym bardzo zadowolony - przyznaje Kruszyński.
Nawet jeśli ten plan uda się zrealizować, to będzie to i tak tylko połowa sukcesu. Potrzebne są jeszcze pieniądze na wkład własny. MPK chciałoby wziąć kredyt, a z tym jest problem.

- Chodzi o to, czy MPK mogłoby uzyskać zabezpieczenie kredytu przez miasto - wyjaśnia Kruszyński i zaraz sam odpowiada na tak postawione pytanie: - Nie może, bo miasto ma wykorzystany limit zadłużenia.

Dlatego MPK myśli o wielkiej wyprzedaży. Che sprzedać zajezdnię na ulicy Madalińskiego i teren przy ulicy Budziszyńskiej, na którym znajdują się tory odstawcze i pętla.

- Sprzedaż Madalińskiego przyniesie także korzyści społeczne. Zajezdnia znajduje się w pobliżu domów i od lat mieszkańcy Wildy narzekają na to sąsiedztwo - twierdzi Iwona Gajdzińska, rzecznik MPK. - Poza tym zajezdnia jest przystosowana do obsługi tylko starych tramwajów, będzie się więc stawała coraz mniej przydatna - dodaje.

MPK rozważa też pozbycie się spółki Modertrans. Liczy na uzyskanie z jej sprzedaży 60 mln zł (ile spodziewa się dostać za zajezdnię przy Madalińskiego i teren przy Budziszyńskiej, nie ma jeszcze żadnych szacunków).

- Zbędny majątek spółka powinna sprzedać - uważa wiceprezydent Kruszyński.
Wydaje się, że w obecnej sytuacji przewoźnik nie ma innego wyjścia. MPK wystawia miastu fakturę za przewóz pasażerów. To 331 mln zł rocznie. Pieniędzy ledwo wystarcza na bieżące utrzymanie tramwajów, autobusów, zajezdni, wypłaty dla pracowników i spłatę kredytów. Kwota została ustalona w zeszłym roku, a od tego czasu mieliśmy już podwyżkę cen zarówno paliwa, jak i prądu. A skąd brać pieniądze na inwestycje?

MPK kupiło w ostatnim czasie 100 autobusów, 45 tramwajów, teraz przymierza się do kupna prawie 30 mini i midi-busów. Wymianę taboru wymusza umowa, jaką przewoźnik podpisał z miastem.
- Zgodnie z umową średni wiek autobusów nie powinien przekraczać 8 lat, przy czym najstarszy pojazd nie może mieć więcej niż 18 lat - mówi Gajdzińska. - W przypadku tramwajów wiek wynosi odpowiednio 20 i 50 lat.

Wymieniać trzeba, tylko za co? Grzechem byłoby nie kupować pojazdów, gdy większość pieniędzy wykłada Unia. W przypadku zamówienia na króciutkie autobusy wyniosło ono 80 procent. MPK wyda 4 mln zł, Unia dołoży 16 mln zł. Skąd jednak wziąć te 4 mln?

- Pieniądze na zakup taboru mamy zabezpieczone z kredytów - zapewnia Gajdzińska. - Niestety, nie możemy tego powiedzieć o budowie zajezdni.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski