Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Naramowice: Nie tramwaj, nie trolejbus, ale... szybki autobus

Bogna Kisiel
Naramowice: Nie tramwaj, nie trolejbus, ale... szybki autobus
Naramowice: Nie tramwaj, nie trolejbus, ale... szybki autobus Paweł Miecznik
Dramat - to jedno słowo właściwie oddaje sytuację komunikacyjną Naramowic. Na odcinku od Bolka do Lechickiej samochody poruszają się Naramowicką z prędkością nieco ponad 2 kilometry na godzinę. To najwolniejsza ulica w Polsce. Mirosław Kruszyński, zastępca prezydenta Poznania twierdzi, że efektywnym rozwiązaniem tego problemu jest BRT czyli szybki autobus kursujący po wydzielonej jezdni.

- Każdego dnia na dojazdy tracę dwie-trzy godziny, hektolitry benzyny i zdrowie - twierdzi jeden z mieszkańców Naramowic. Jego zdaniem, problem wymaga natychmiastowego rozwiązania, bo w przeciwnym razie... - Pozostanie mi już tylko podróżowanie do pracy helikopterem, albo wracanie do domu na weekendy.

Zobacz również: Trzeba odkorkować Naramowice. Jak? Pomysłów nie brakuje

Mirosław Kruszyński, zastępca prezydenta uważa, że w pierwszej kolejności potrzebny jest węzeł na III ramie komunikacyjnej, na skrzyżowaniu Lechickiej i Naramowickiej.

- Nie jest to inwestycja tania, ponieważ jej koszty szacuje się na ok. 70 mln zł - mówi M. Kruszyński. - Dokumentację mamy, czekamy na nabór wniosków, bo chcemy zabiegać o dotację unijną. Jest szansa, bo to droga krajowa. Drugi projekt złożymy w dziedzinie transportu publicznego. W zasadzie jesteśmy przygotowani do napisania tego wniosku, ale czekamy na ogłoszenie kryteriów, by nie znaleźć się na liście rezerwowej.

Sprawdź też: Zamiast nowych linii tramwajowych - wydzielone buspasy

Jakim transportem dojadą do centrum mieszkańcy Naramowic? Tramwajem, autobusem czy trolejbusem?

- Decydujące jest na co mamy szansę zdobyć dofinansowanie unijne - uważa M. Kruszyński. - Prawdopodobnie ważnym kryterium będzie efektywność energetyczna. Liczy się skuteczność, zdobycie dofinansowania i dobre skomunikowanie Naramowic.

Polecamy także: Nowe trasy tramwajowe w Poznaniu. Urzędnicy opowiedzieli o planach

Zdaniem prezydenta Kruszyńskiego, mieszkańcy chcą się sprawnie przemieszczać, a czy będzie to tramwaj, czy trolejbus to dla nich kwestia wtórna. I dodaje, że trzeba szukać efektywnych rozwiązań.

- Trolejbus tak dobrze nie wypada. Takim efektywnym rozwiązaniem, które potwierdzają analizy jest BRT (Bus Rapid Transit - szybki autobus kursujący po wydzielonej jezdni) - twierdzi M. Kruszyński. - Połączenie autobusowe o dość dużej przepustowości jest porównywalne z transportem tramwajowym, jeśli chodzi o liczbę przewożonych osób, ale zdecydowanie tańsze tak na etapie inwestycji, jak i w eksploatacji. To są ważne przesłanki. Mamy to policzone. Musimy poszukać rozwiązań, które spowodują, że BRT będzie też efektywny energetycznie.

M. Kruszyński uważa, że budowę trasy autobusowej można rozłożyć na etapy i na początek zbudować niewielki odcinek.

- Pytanie: czy do Wilczaka, czy może do Estkowskiego - zastanawia się prezydent Kruszyński. - Jeśli do Estkowskiego, to trzeba będzie przebudować trochę większy fragment jezdni, bo muszą być buspasy.

Nowa trasa autobusowa prowadziłaby od ul. Stoińskiego, śladem Nowej Naramowickiej. Jej budowa zależy jednak od tego, czy miastu uda się zdobyć kasę z Unii. Czy z problemem korków mieszkańcy Naramowic będą się zmagać do 2020 r.?

- Myślę, że poznaniacy nie będą musieli czekać tak długo - mówi M. Kruszyński. - Jeżeli lista o dofinansowanie zatwierdzona byłaby w tym roku, to w 2015 r. moglibyśmy ogłaszać przetarg, bo projekt budowlany mamy. Po wyborze wykonawcy proces inwestycyjny potrwałby 18-24 miesiące.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski