Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznańscy radni chcą poprawić nowy dworzec PKP. Jak? [ZDJĘCIA]

Bogna Kisiel
Poznańscy radni chcą poprawić nowy dworzec PKP. Jak?
Poznańscy radni chcą poprawić nowy dworzec PKP. Jak? Pawel Miecznik
Poznańscy radni mają konkretne propozycje zmian na dworcu kolejowym Poznań Główny. Ich celem jest zwiększenie komfortu pasażerów i poprawa wizerunku dworca. Stanowisko w tej sprawie przyjęli na sesji i zamierzają przedstawić je w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, marszałkowi województwa oraz parlamentarzystom.

Pasażerowie narzekają, poznaniacy są nieco rozczarowani, eksperci wytykają błędy - mówiąc krótko radość z nowego dworca kolejowego Poznań Główny trwała krótko. Gdy ludzie zaczęli z niego korzystać, okazało się, że nie jest funkcjonalny.

Sprawdź: Poznań: Dworzec PKP nie spodoba się posłowi [ZDJĘCIA]

- Bardzo dobrze, że dworzec powstał przed Euro 2012 - podkreśla Adam Pawlik, radny PiS. - Jest potrzebny miastu. Poznań na mapie transportowej kraju jest jednym z ważniejszych ośrodków, drugim co do wielkości pod względem liczby obsługiwanych pasażerów. Jednak po oddaniu dworca kolejowego Poznań Główny do użytku media, organizacje pozarządowe, eksperci, a także radni podczas posiedzeń komisji wskazywali, że pod względem obsługi pasażerów jest gorzej niż było.

Zobacz też: Dworce PKP i PKS w Poznaniu tylko przytulone do galerii... [ZDJĘCIA]

Radni zakasali rękawy i wzięli się do pracy. - Planowana jest dalsza modernizacja kompleksu dworcowego - przypomina Łukasz Mikuła, radny PO. - Uznaliśmy, że powinniśmy przedstawić nasze oczekiwania i propozycje, które są wynikiem dyskusji społecznych i eksperckich.

Radni przygotowali konkretne rozwiązania, których celem jest zwiększenie komfortu pasażerów i poprawa wizerunku dworca. Stanowisko w tej sprawie przyjęli na sesji i zamierzają przedstawić je w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, marszałkowi województwa oraz parlamentarzystom. - Podstawowy problem to komunikacja między poszczególnymi poziomami kompleksu dworcowego - uważa A. Pawlik.

Sprawdź! Poznań: Co powstanie w miejscu starego dworca PKP? [ZDJĘCIA]

Przypomnijmy, że na poziomie +1 znajduje się nowy budynek dworca, przystanki tramwajowe przy Moście Dworcowym; na poziomie 0 - perony, stary budynek dworca, przystanek "pestki", terminal autobusowy, wyjście w stronę Wildy i Wolnych Torów, a na poziomie -1 - tunel pod peronami.

- Dzisiaj jest to ślepy tunel. Trzeba go przedłużyć pod galerią handlową z wyjściem po stronie wschodniej w kierunku Wolnych Torów. Powinien on stać się najkrótszą drogą spinającą każdy peron i "pestkę". Może też być wejście z niego do galerii - twierdzi A. Pawlik. - Dworzec musi być niezależny. Jak zawalił się sufit w centrum handlowym, to ludzie musieli z windy chodzić naokoło, bo przez galerię nie można było przejść.

- Jako inżynier wiem, że poprowadzenie tunelu pod galerią jest technicznie niewykonalne - twierdzi Wojciech Kręglewski, radny PO, który wstrzymał się od głosu, gdy rada przyjmowała stanowisko w sprawie dworca kolejowego Poznań Główny.

Radni podpowiadają, że można też wybudować łącznik podziemny z tunelu do przystanku tramwajowego na Moście Dworcowym, a w wydłużonym tunelu umieścić punkty obsługi pasażera oraz wybudować nadziemną kładkę pieszą z nowego budynku dworca i parkingów do peronów 4-6.

Ponadto na wszystkich połączeniach pomiędzy tunelem, nowym dworcem i kładką, a peronami powinny funkcjonować dwukierunkowe schody ruchome.

Maciej Bułtowicz z biura prasowego PKP S.A. mówi, że pewne prace modernizacyjne w nowym dworcu są przewidziane, np. przeniesienie punktu informacyjnego, budowa schodów ruchomych, prowadzących w dół.

- Należy wprowadzić czytelne oznakowanie, bo ludzie krążą po obiekcie - uważa W. Kręglewski. - Jeżeli cała koncepcja zostanie zrealizowana, powstanie kładka z Dworca Zachodniego do nowej części, schody ruchome prowadzące w dół, to już to wszystko znacząco poprawi komunikację.

Zdaniem radnych, fasada nowego obiektu planowanego w miejscu starego dworca powinna zostać odtworzona.

- W miejscu obecnego holu należy pomyśleć o poczekalni dla pasażerów - mówi A. Pawlik. I dodaje, że trzeba też zmodernizować nawierzchnię peronów i zadaszyć perony 4-6.

Wg koncepcji PKP w "starym dworcu" znajdą się głównie biura, część powierzchni zostanie wykorzystana na handel, dopuszcza się też funkcję hotelową i uzupełniającą dla dworca. Kolej prowadzi rozmowy z inwestorem w tej sprawie. Prace budowlane mają się rozpocząć w 2016 r., a koszt inwestycji szacuje się na 300-400 mln zł.

- Dworzec musi być bardziej funkcjonalny, a pasażer zadowolony z usługi, bo nie tylko kolej traci na wizerunku, ale i miasto - mówi A. Pawlik.

Konkurs na Wolne Tory
Wkrótce miasto ogłosi konkurs urbanistyczny na zagospodarowanie Wolnych Torów. Teren ten sąsiaduje z dworcem kolejowym. Zgodnie z przygotowaną koncepcją ten obszar planuje się wykorzystać na obiekty biurowe i budynki mieszkalne. Miasto wspólnie z PKP i ZNTK przy współpracy z SARP-em przymierza się do ogłoszenia konkursu architektonicznego. Projekt, który zostanie uznany za najlepszy, pomoże później w opracowaniu warunków zabudowy i przygotowaniu planu miejscowego dla tego terenu. Wolne Tory są atrakcyjnie położone. Wartość gruntu - około 25 hektarów - szacuje się na 175 mln zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski