Symbolicznym wbiciem pierwszej łopaty rozpoczęła się wczoraj budowa spalarni śmieci w Poznaniu. To najdroższa inwestycja, która jest realizowana obecnie w mieście. Kosztuje 725 mln zł, z czego 352 mln zł pochodzi z dotacji unijnej. Spalarnia będzie utylizować ok. 210 tys. ton śmieci.
Zobacz też: Spalarnia śmieci w Poznaniu: W kwietniu rozpocznie się budowa
Ponad rok temu Poznań podpisał umowę z firmą SITA Zielona Energia, przewidującą budowę spalarni śmieci. Miasto wniosło w posagu grunt oraz dotację unijną, za resztę odpowiada prywatny inwestor. Będzie on eksploatować zakład przez 25 lat, później spalarnia stanie się własnością miasta.
- Przez rok pracowaliśmy nad zaprojektowaniem instalacji i uzyskaniem wszystkich niezbędnych pozwoleń - wyjaśnia Jean-Michel Kaleta, członek zarządu SITA Zielona Energia. I zapewnia, że zastosowana w instalacji technologia jest bezpieczna dla środowiska.
Prezydent Ryszard Grobelny wskazuje, że przy innym sposobie zagospodarowania odpadów niż spalanie mieszkańcy musieliby płacić więcej za odbiór śmieci. - A tak raczej stawki zostaną utrzymane na dotychczasowym poziomie - dodaje R. Grobelny.
Poznańska spalarnia śmieci nie dość, że budowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, to jeszcze z dotacją unijną. Tego jeszcze w Europie nie było.
- Wymaga do dużej mobilizacji, bo pieniądze unijne musimy rozliczyć do grudnia 2015 r. - zaznacza Bożena Przewoźna, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. - Termin zakończenia budowy nie jest zagrożony. Nie ma też protestów. Wspólnie z gminą Czerwonak powołaliśmy zespół, który będzie monitorować budowę spalarni i układu drogowego.
Pani dyrektor zapewnia, że układ drogowy będzie gotowy przed oddaniem do użytku spalarni. Przebudowana zostanie Gdyńska od COŚ w Koziegłowach aż do mostu na rzece Głównej w Poznaniu. Planuje się rozbudowę Bałtyckiej. Będzie bezkolizyjny przejazd nad torami kolejowymi w ciągu Gdyńskiej na Karolinie. Przewidziano m.in. przebudowę lub rozbudowę skrzyżowań z istniejącymi ulicami, nowe chodniki, drogi serwisowe. Na te inwestycje Poznań zarezerwował 120 mln zł.
A oto krótkie orientacyjne kalendarium inwestycji:
- Maj 2014 r. do ok. maja 2016 r. - budowa spalarni.
- Lipiec 2014 r. - ogłoszenie przetargu na przebudowę układu drogowego.
- Druga połowa 2014 r. - rozpoczęcie przebudowy układu drogowego.
- Czerwiec-listopad 2016 r. - próbne rozruchy instalacji.
- 2016 r. - zakończenie przebudowy układu drogowego.
- Listopad 2016 r. - oddanie do użytku spalarni.
Zakład spalania śmieci na Wilczaku
Pierwszy zakład spalania śmieci powstał w 1927 roku na Wilczaku. Było to pierwsze i najnowocześniejsze przedsiębiorstwo tego typu w tej części Europy.
Budynek zaprojektował Stanisława Kirkina. W zakładzie zamontowano nowoczesne urządzenia brytyjskiej firmy. Śmieci spalano w temperaturze do 1,1 tys. stopni Celsjusza. Popioły, które powstawały w procesie spalania, były wykorzystywane do budowy m.in. płyt chodnikowych. W czasie II wojny światowej spalarnia uległa częściowemu zniszczeniu. Po remontach działała do 1957 r. Wtedy została zamknięta.
Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?