Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura 2014: Język polski za nami [ARKUSZE CKE, ODPOWIEDZI]

KS, AB
Matura 2014 z języka polskiego w Liceum Ogólnokształcącym nr XX w Poznaniu
Matura 2014 z języka polskiego w Liceum Ogólnokształcącym nr XX w Poznaniu Waldemar Wylegalski
Matura 2014 - język polski za nami. Zobacz arkusze CKE i odpowiedzi! Matura z polskiego to pierwszy obowiązkowy egzamin, do którego musieli przystąpić wszyscy maturzyści. 5 maja napisało go prawie 30 tysięcy wielkopolskich maturzystów.

Sprawdź:

MATURA 2014. JĘZYK POLSKI - POZIOM PODSTAWOWY - PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI

Część I – rozumienie czytanego tekstu
Przeczytaj uważnie tekst, a następnie wykonaj zadania umieszczone pod nim. Odpowiadaj na podstawie tekstu i tylko własnymi słowami – chyba że w zadaniu polecono inaczej. Udzielaj tylu odpowiedzi, o ile jesteś proszona/y.

ZADANIE 1
Na podstawie akapitu 1. (z przypisem) wyjaśnij, co stanowiło pokarm duchowy dla bohaterów utworu Platona Uczta.

_odpowiedź: _Pokarmem duchowym dla bohaterów "Uczty" Platona była dyskusja filozoficzna podczas której mówili między o przejściu miłości w piękno i prawdę oraz rozmowa o kwestiach filozoficzno-moralnych. Prawda, piękno i miłość mają być drogą do innych wartości w życiu.

MATURA 2014: WSZYSTKO O EGZAMINIE MATURALNYM W NASZYM SERWISIE!

ZADANIE 2
Jaką funkcję w kompozycji tekstu pełni przywołanie Uczty Platona?

odpowiedź: To wstęp, wprowadzenie do tekstu. Jest zarysem tematu artykułu i stanowi ramę interpretacyjną tego tekstu.

MATURA 2014: JĘZYK POLSKI, POZIOM PODSTAWOWY - POBIERZ ARKUSZ!

ZADANIE 3
Sformułuj zawartą w akapicie 1. tezę związaną z istotą człowieczeństwa. Wymień przykłady z życia codziennego, zawarte w tekście, które ilustrują też tezę.

Teza: Istota człowieczeństwa to nadawanie przez ludzi znaczenia symbolicznego wydarzeniom i czynnościom dnia codziennego

Przykład 1: Jedzenie, spożywanie pokarmów - ma nie tylko zaspokajać nasze potrzeby biologiczne (fizjologiczne zaspokajanie głodu), ale symbolizuje też ucztę, biesiadę, świąteczne wspólne posiłki.

Przykład 2: Sen, odpoczynek - sen jest dla nas świętem, odpoczynkiem po ciężkim dniu, wymaga też szczególnego przygotowania (sypialnia, wygodne łóżka).

Zobacz też: Matura 2014 z języka polskiego za Wami. Czy była trudna? [ZDJĘCIA, FILM]

ZADANIE 4
Podaj argumenty, którymi autorka uzasadniła pogląd, że miłości nie można ograniczyć do biologii.

odpowiedź: Według autorki artykułu miłości nie da się tylko ograniczyć do fizjologii (biologii). To także sfera duchowa, która może zmienić życie i człowieka, jego sposób myślenia i postępowania. Daje też siłę do poświeceń dla innych ludzi.

ZADANIE 5
Uzupełnij tabelę.

A. Spośród podanych środków stylistycznych: personifikacja, apostrofa, antyteza, wyliczenie, inwersja wybierz trzy, które autorka zastosowała w zdaniu: Czasem [miłość] jest rozsądna, czasem szalona, czasem niszczy, czasem buduje, bywa ślepa, ale i zdumiewająco przewidująca, jakby otrzymała nagle przenikliwe widzenia przyszłości

B. Określ rolę każdego z nich w budowaniu obrazu miłości.

odpowiedź:
A. antyteza, personifikacja, wyliczenie

B. Antyteza - pokazuje, że miłość jest różnorodna
Personifikacja - uosobienie pokazuje, że miłość potrafi przybierać ludzkie cechy
Wyliczenie - pokazuje (wylicza) mnogość cech charakterystycznych jakie może mieć miłość

ZADANIE 6
Jaką funkcję pełnią sformułowania: "właśnie", "chciałoby się powiedzieć", "wiemy dobrze" w zadaniu z akapitu 3.?

odpowiedź: Te sformułowania pokazują, że nie można miłości postrzegać tylko w kategoriach fizjologicznych (biologicznych). Miłość to także odczucia i uczucia, które ma każdy człowiek. Symbolika miłości jest bliska każdemu z nas.

ZADANIE 7
Autorka ukazuje miłość z punktu widzenia reprezentantów różnych dziedzin myśli ludzkiej. Przedstaw, na czym polega istota miłości zdaniem:

odpowiedź:
A. naukowca-biologa - miłość służy temu, by się rozmnażać i przedłużać gatunek ludzki
B. księdza-poety - istotą jest miłość okazywana każdemu człowiekowi
C. filozofa-etyka - miłość rozumiana jest jako dawanie, a nie tylko branie, ma budować trwałe więzi

ZADANIE 8
Do każdego z podanych zdań dobierz funkcję językową, która w nim dominuje
A. fatyczna, B. informacyjna, C. impresywna, D. ekspresywna.

odpowiedź:
1. Dialog Platona, w którym mówi się o miłości, nosi tytuł Uczta. B. informacyjna
2. Śpieszmy się kochać ludzi, tak szybko odchodzą. C. impresywną
3. Kochając, cieszę się, że jesteś D. ekspresywną

Zobacz też: Matura 2014: Przecieki i lipne arkusze egzaminacyjne. Nie daj się oszukać!

ZADANIE 9
Zdanie: Nie umiemy się przyjaźnić, nie umiemy się porozumiewać, ale jątrzyć – o, do tego jesteśmy wręcz uzdolnieni jest ironiczne, ponieważ autorka
A. typowym wadom ludzi przeciwstawia zalety.
B. podkreśla wartość przyjaźni i porozumienia.
C. akceptuje właściwą ludziom niedoskonałość.
D. o wadach ludzi mówi z pozornym podziwem.

ZADANIE 10
Wyjaśnij celowość zastosowania w akapicie 4. czasowników w pierwszej osobie liczby pojedynczej i liczby mnogiej

odpowiedź:
LICZBA POJEDYNCZA
Zastosowano zwrot w 1 osobie by potwierdzić argument autorki, który wywodzi się z jej doświadczenia. Ma być przeciwstawieniem obserwacji jednego człowieka do tego co myśli i widzi tłum.

LICZBA MNOGA
Zastosowanie liczby mnogiej ma podkreślić, że są to uczucia i zachowania wszystkich ludzi.

ZADANIE 11
Określ funkcję, która pełni w całym tekście zdanie rozpoczynające ostatni akapit.

odpowiedź: Ma podsumować znaczenie uczuć między ludźmi. Ma podkreślić, że miłość ma nie tylko znaczenie fizjologiczne (biologiczne), ale także wymiar duchowy, symboliczny, który jest wielowymiarowy. Odnosi się nie tylko do codzienności, świata realnego, ale także do naszej duchowości.

ZADANIE 12
Dlaczego prawdziwa miłość jest taka trudna i jest jej tak mało? Odpowiedz zgodnie z poglądami autorki wyrażonymi w podsumowaniu tekstu.

odpowiedź: Autorka tekstu twierdzi, że miłości jest mało. Jest trudna i skomplikowana. Często prowadzi do egoistycznych zachowań, nie oczekuje wzajemności. A powinna być bezinteresowna, powinna dawać: np. radość, szczęście, poczucie bezpieczeństwa, a nie tylko brać od innych.

ZADANIE 13
Do podanych punktów planu tekstu dopisz odpowiadające im numery akapitów.

odpowiedź:
1. Wyższy sens funkcji fizjologicznych. Akapit: 1, 2
2. Biologiczny i duchowy wymiar miłości. Akapit: 3
3. Przewaga nienawiści i potrzeba miłości. Akapit: 4,5

Część II – pisanie własnego tekstu w związku z tekstem literackim zamieszczonym w arkuszu. Wybierz temat i napisz wypracowanie (co najmniej dwie strony, tj. około 250 słów).

Temat 1. Żołnierskie emocje bohaterów Potopu Henryka Sienkiewicza. Na podstawie przytoczonego fragmentu powieści omów stany emocjonalne, zachowania i sytuacje ukazanych w nim postaci.

Temat 2. Na podstawie fragmentu Wesela Stanisława Wyspiańskiego porównaj poglądy Poety i Gospodarza na temat poezji narodowej oraz przedstaw sądy bohaterów o Polakach.

***

Obowiązkowa matura z języka polskiego składa się z dwóch części: pisemnej i ustnej. Arkusz maturalny na poziomie podstawowym z języka polskiego podzielony jest na dwie części.

W pierwszej, trzeba będzie do przeczytaniu tekstu literackiego, odpowiedzieć na kilkanaście pytań. Ta cześć ma sprawdzić, czy maturzysta potrafi czytać ze zrozumieniem.

Druga część arkusza maturalnego z języka polskiego zawiera fragmenty utworów literackich i dwa tematy wypracowania do wyboru. Maturzysta wybiera jeden z nich i pisze, na przykład: rozprawkę, esej lub charakterystykę. To zadanie sprawdzi, czy uczeń potrafi napisać własny tekst.

Po tym, jak o godzinie 15 Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikuje arkusz maturalny z języka polskiego, nauczyciele z poznańskich szkół zaczną go rozwiązywać. Na naszej stronie - na bieżąco - będą pojawiać się arkusze i odpowiedzi.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Matura 2014: Język polski za nami [ARKUSZE CKE, ODPOWIEDZI] - Głos Wielkopolski

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski