Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznańska Kolej Aglomeracyjna: Gdzie powinny powstać stacje?

Robert Domżał
Jezdną z najczęściej wskazywanych lokalizacji dla przystanków kolejowych jest rejon ulic Niestachowskiej i Żeromskiego
Jezdną z najczęściej wskazywanych lokalizacji dla przystanków kolejowych jest rejon ulic Niestachowskiej i Żeromskiego Waldemar Wylegalski
Hetmańska, Zawady, Żeromskiego to często wskazywane przez poznaniaków lokalizacje przystanków kolejowych, jakie powinny być w mieście. To tam miałaby stawać Poznańska Kolej Aglomeracyjna.

Żeby poznaniacy chcieli częściej jeździć pociągami po mieście, należy wybudować nowe przystanki.

Zobacz: Poznańska Kolej Metropolitalna: Potrzebne są dwa mosty i dodatkowy tor

- Oprócz przystanków niezbędne są też nowe tory i semafory - mówi Jerzy Kriger z departamentu transportu Wielkopolskiego Urzędu Marszałkowskiego. Zdaniem Jeremiego Rychlewskiego, bez tych i kilku jeszcze innych inwestycji, budowa Poznańskiej Kolei Metropolitalnej jest zagrożona.

Dlatego semafory i tor między Poznaniem Wschód a Poznaniem Głównym mają powstać jako pierwsze. Już w przyszłym roku ustawione zostaną dwa dodatkowe semafory. Dzięki temu na wspomniany odcinek wjadą w ciągu godziny o 2 pociągi więcej niż teraz. Oznacza to łatwiejszy wjazd i wyjazd w kierunku Swarzędza i Wągrowca.

- Pociągi pojadą na tym odcinku nie 160 km/h, ale 90 km/h. Ale i teraz ze względu na łuk prędkość jest ograniczana - mówi Jerzy Kriger. W przyszłości, już za pieniądze z Unii Europejskiej, wybudowany zostanie też dodatkowy tor.

Sprawdź też: Pięć kolejnych szynobusów dla Poznańskiej Kolei Metropolitalnej

Ustalono, że jeśli chodzi o linie w kierunku Szczecina i Piły, podróżni najczęściej wskazują lokalizację przystanków w okolicach ulic Żeromskiego i Niestachowskiej, a także w rejonie Grudzieńca. Od lat wiadomo, że w kierunku Leszna przystanek powinien być nieopodal ulicy Hetmańskiej. Przystanek powinien też powstać w pobliżu ul. Zawady. Aby one powstały, niezbędne są dodatkowe tory. Pod ich budowę trzeba będzie wykupić grunt, zbudować podesty oraz schody prowadzące do przystanków.

Jak podkreśla dr inż. Jeremi Rychlewski z Politechniki Poznańskiej, by przywrócić kolej miastu, niezbędne jest też wybudowanie mostu przez Wartę na Dębinie. Powinien mieć on 4 tory kolejowe. Dzisiaj jeden z torów na moście między Dębiną a Starołęką ze względu na zły stan jest zamknięty. Na tym odcinku, jak mówi dr Rychlewski, niezbędne są dodatkowe semafory. Modernizacja poznańskiego węzła kolejowego ma być sfinansowana za pieniądze z Unii Europejskiej. Dlatego Stowarzyszenie Metropolia Poznań przygotowuje Master Plan. Dopiero po zaakceptowaniu go przez UE otrzymamy pieniądze.

Kolejowe wąskie gardła

  • Poznań Główny - Stacja wymaga: likwidacji krzyżowania torów przez odbudowę wiaduktu kolejowego; budowy peronu po wschodniej stronie.
  • Poznań Jeżyce - Brak miejsca dla 4 pociągów w godzinie. Konieczny jest trzeci tor.
  • Poznań Dębina - Główny Niezbędny jest: remont całego odcinka dla uzyskania większej prędkości przejazdu, dobudowanie trzeciego toru i nowe semafory.
  • Zdaniem dr. inż. Jeremiego Rychlewskiego modernizacje są niezbędne, by pociągi Poznańskiej Kolei Matropolitalnej kursowały co 30 minut.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski