Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Test szóstoklasisty 2014. Rozwiąż drugi test ćwiczeniowy [PYTANIA, ODPOWIEDZI]

Katarzyna Sklepik, Anastazja Bezduszna
123rf
Test szóstoklasisty 2014 odbędzie się 1 kwietnia. O godzinie 9 uczniowie rozpoczną rozwiązywanie zadań z języka polskiego, matematyki, przyrody, historii i geografii. Wszystkie one złożą się na sprawdzian szóstoklasisty, który ułożony będzie wokół jednego tematu. Egzamin w szóstej klasie trwa 60 minut.

Zobacz także: Sprawdzian szóstoklasisty 2014. We wtorek uczniowie napiszą test [ARKUSZE, ODPOWIEDZI]

Sprawdzian 2014 to pierwszy poważny egzamin, ktory czeka szóstoklasistów. By się do niego dobrze przygotować proponujemy testy ćwiczeniowe.

SPRAWDŹ, CZY ROZWIĄŻESZ ZADANIA ZE SPRAWDZIANU

ZADANIA Z JĘZYKA POLSKIEGO

SPRAWDŹ SWOJE ODPOWIEDZI

Tekst do zadań od 1. do 3.

Jasne jak słońce
Słońce jest gwiazdą, która świeci już od kilku miliardów lat. To właśnie ono zapewnia znośne do życia temperatury na naszej planecie. Jego ciepło sprawia, że wody oceanów parują, by potem przerodzić się w życiodajne deszcze. Dzięki promieniom słonecznym rośliny mogą rosnąć i zaopatrywać nas w pokarm. Jednym słowem – bez Słońca życie na Ziemi nie byłoby możliwe. Nie trzeba się jednak martwić, że zgaśnie. Będzie świecić jeszcze przez kolejne miliardy lat.

Od najdawniejszych czasów Słońce było przez ludzi obserwowane, wykorzystywane do określania czasu, a nawet czczone jako bóstwo. Prastare miejsca kultu, kamienne kręgi, budowano najczęściej tak, by miały związek ze wschodem lub zachodem Słońca na początku wiosny lub lata. Najbardziej znanym spośród zachowanych do dziś jest potężny krąg Stonehenge w Anglii, zbudowany kilka tysięcy lat temu. Niektórzy uczeni uważają, że mógł służyć do przewidywania zaćmień Słońca.

Zaćmienie Słońca jest niezwykłym zjawiskiem. Powstaje, gdy Księżyc znajdzie się między Słońcem a Ziemią. Słońce zostaje wtedy zasłonięte przez Księżyc, którego cień pada na Ziemię. Podczas ałkowitego zaćmienia Księżyc zupełnie zasłania tarczę słoneczną. Wtedy w ciągu dnia, na krótki czas, zapada ciemność, spada temperatura, a rośliny i zwierzęta reagują tak, jakby zbliżała się noc. W tym samym miejscu na Ziemi zjawisko całkowitego zaćmienia Słońca można obserwować przeciętnie tylko raz na kilkaset lat. Częściej występują zaćmienia, podczas których Księżyc nie zasłania tarczy słonecznej całkowicie. Nazywamy je częściowymi zaćmieniami Słońca.
Na podstawie: E. Übelacker, Słońce, Wrocław 1992.

ZADANIE 1.
Słońce jest ważne dla Ziemi, ponieważ

A. istnieje już od miliardów lat.
B. dostarcza ciepła i światła.
C. było kiedyś obiektem kultu.
D. można je obserwować.

ZADANIE 2.
Które zjawiska występują najrzadziej?

A. Całkowite zaćmienia Słońca.
B. Częściowe zaćmienia Słońca.
C. Wschody i zachody Słońca.
D. Astronomiczne zmiany pór roku.

ZADANIE 3.
Całkowite zaćmienie Słońca występuje wtedy, gdy

A. niebo jest całkowicie zachmurzone.
B. na Ziemi zapada ciemna, głęboka noc.
C. Księżyc zasłania całą tarczę słoneczną.
D. Ziemia rzuca cień na Słońce.

GŁOS WIELKOPOLSKI - EDUKACJA: TERMINY EGZAMINÓW, PRZECIEKI, TESTY PRÓBNE, ARKUSZE CKE, PYTANIA, ODPOWIEDZI

SPRAWDŹ KONIECZNIE:TEST SZÓSTOKLASISTY 2014, EGZAMIN GIMNAZJALNY 2014, MATURA 2014

Tekst do zadań od 4. do 7.

Słońce i sosny
Zanim słońce nad wieczorem zajdzie
sosen będzie się czepiało uparcie.

Nie stoczy się za te sosny prędzej
aż nasyci je
czerwienią
jak pędzle.

Ruda farba po pniach
igłach
pocieknie.
Sosny niebo pomalują
jak najpiękniej.

Każdy obłok.
Każdą chmurkę białą.

Będzie niebo rudziało
gorzało.
Zwęgli się na sadze najczarniejsze.

Aż je brzoza
rano
wiechciem liści przetrze.
Joanna Kulmowa

ZADANIE 4.
Wiersz jest poetyckim opisem

A. pożaru w lesie.
B. zaćmienia Słońca.
C. zachodu słońca nad lasem.
D. całego słonecznego dnia.

ZADANIE 5.
W której zwrotce występuje porównanie?

A. W pierwszej.
B. W drugiej.
C. W trzeciej.
D. W ostatniej.

ZADANIE 6.
Przypisanie w wierszu ludzkich zachowań słońcu oraz drzewom to

A. epitet.
B. porównanie.
C. przenośnia.
D. dźwiękonaśladownictwo.

ZADANIE 7.
W jakim znaczeniu zostało użyte słowo wiecheć w ostatniej zwrotce?

A. Pęk.
B. Stos.
C. Sterta.
D. Wianek.

Tekst do zadań od 8. do 10.
Test „O zwierzętach”

Wiadomo, że nasze bociany w drodze na zimowiska w Afryce nie skracają sobie drogi i nie lecą nad Morzem Śródziemnym wprost nad Nil. Dlaczego? Przecież nawet małe ptaszki nie oblatują morza dookoła, tylko przelatują nad nim w kilka lub kilkanaście godzin.
Bocianie skrzydła są tak skonstruowane, że mogą wykorzystywać prądy unoszącego się w górę powietrza. Są one długie i – w porównaniu ze skrzydłami innych ptaków – bardzo szerokie. Ich wielka powierzchnia doskonale „chwyta” wznoszący się strumień powietrza. Bociany podróżują w przestworzach tak samo jak lotniarze, wykorzystując ruchy powietrza. Ale opór, jaki wywołują tak duże skrzydła, sprawia, że machanie nimi wymaga znacznego wysiłku. Spróbujcie pomachać lotnią! Szybowanie na nieruchomo rozpostartych skrzydłach w unoszącym się w górę powietrzu to lot prawie za darmo, każde zaś uderzenie skrzydłem to kosztowny wydatek energii. W słoneczne dni powierzchnia ziemi rozgrzewa się, od niej nagrzewa się powietrze. A ponieważ jest ciepłe, unosi się w górę. W sprzyjających warunkach powstają unoszące się pionowo strumienie powietrza, tzw. kominy termiczne, w których bocian krąży, wznosząc się bez wysiłku na wysokość nawet wielu setek metrów. Następnie, wciąż bez poruszania skrzydłami, posuwa się do przodu o około dziesięć metrów na każdy metr utraty wysokości. Natrafiwszy na kolejne miejsce, w którym powietrze się unosi, znowu nabiera wysokości. Tak może wędrować godzinami, machnąwszy skrzydłami zaledwie kilka razy. Nad pustynnymi regionami Azji Mniejszej i Bliskiego Wschodu mocno rozgrzanego powietrza nie brakuje, więc podróż, choć dłuższa, jest bardzo oszczędna. Natomiast nad morzem trudno o wznoszące się prądy powietrzne, a jeśli nawet powstają, to mają zbyt małą energię, by przydać się bocianom. Nad wodami przeważają wiatry poziome, więc bociany musiałyby niemal bez przerwy machać skrzydłami, do czego nie są przystosowane.
Na podstawie artykułu: Tomasza Cofty, http://bocian.polska.pl/bocianie_ciekawostki.

ZADANIE 8.
Tekst wyjaśnia, dlaczego bociany

A. odlatują z Polski do Afryki.
B. skracają sobie drogę nad Nil.
C. lecą do Afryki okrężną drogą.
D. spędzają zimę nad Nilem.

ZADANIE 9.
Jak zachowuje się bocian, gdy znajdzie się w kominie termicznym?

A. Ucieka jak najprędzej.
B. Mocno macha skrzydłami.
C. Krążąc, wznosi się do góry.
D. Szybując, opada w dół.

ZADANIE 10.
Samica bociana złożyła jajo 12 kwietnia. Pisklę wykluło się po 34 dniach, czyli

A. 14 maja
B. 12 maja
C. 22 maja
D. 16 maja

Tekst do zadań od 11. do 14.

Czułem się bardzo szczęśliwy i jeśli stwierdzam, że mi czegoś brakowało, nie znaczy to, bym się uskarżał. Obchodzono się ze mną dobrze, mieszkałem w przewiewnej, widnej stajni i dostawałem smaczną paszę. Czego można więcej pragnąć? Czego? Swobody.

Przez cztery lata mego życia cieszyłem się pełną swobodą, a potem przez kolejne tygodnie, miesiące i lata stałem w stajni, nie licząc wyjazdów, kiedy to musiałem zachowywać się spokojnie i taktownie, jak stary koń, który ma za sobą już ze dwadzieścia lat.
Rzemienie tu, rzemienie tam, wędzidło w pysku, okulary na oczach! Nie skarżę się, bo wiem, że tak być musiało. Chcę tylko powiedzieć, że młody koń, pełen sił i fantazji, który przywykł ganiać po szerokim pastwisku, z odrzuconym łbem i rozwianą grzywą i ogonem, cwałować z rżeniem ku towarzyszom, że taki koń z trudem znosi zupełny brak swobody. Czasem, gdy miałem mniej ruchu niż zwykle, czułem w sobie tyle siły i werwy, że gdy do mnie John przyjeżdżał, nie mogłem się po prostu opanować. Nie było rady, musiałem sobie poskakać, pobrykać, potańczyć i nieraz, szczególnie z początku, dobrze wstrząsnąć mojego jeźdźca. John jednak zawsze okazywał mi dobroć i cierpliwość.
– Powoli, chłopcze, powoli, pobujamy sobie i zaraz przestaną cię nóżki swędzić.
Za wsią wypuszczał mnie równym kłusem i po kilku wiorstach zawracał ku stajni, świeżego, ale „bez podrygów”, jak mawiał żartobliwie.
Młode, pełne fantazji konie, które mają za mało ruchu, często uznaje się za narowiste i karze się je. W rzeczywistości to jednak tylko chęć zabawy. John nigdy mnie nie karcił – wiedział, że zwyczajnie roznosi mnie energia. Umiał do mnie przemówić odpowiednim tonem czy lekkim dotknięciem cugli. Gdy jego głos brzmiał poważnie i zdecydowanie, zawsze potrafiłem to wyczuć, głównie dlatego, że byłem do niego tak bardzo przywiązany.

ZADANIE 11.
Ten tekst jest opowieścią przede wszystkim o tym, że

A. spełnianie obowiązków przynosi radość.
B. nie należy zrażać się niepowodzeniami.
C. niełatwo pogodzić się z utratą swobody.
D. w życiu najważniejsze jest posłuszeństwo.

ZADANIE 12.
Kto jest narratorem?

A. Opiekun konia.
B. Autorka.
C. Koń.
D. Nie wiadomo.

ZADANIE 13.
Na podstawie tekstu można powiedzieć, że John był

A. surowy.
B. niecierpliwy.
C. lekkomyślny.
D. wyrozumiały.

ZADANIE 14.
W jakim znaczeniu zostało użyte w ostatnim zdaniu tekstu słowo przywiązany?

A. Przymocowany.
B. Osiodłany.
C. Uparty.
D. Zżyty.

Tekst do zadań od 15. do 19.
Czar sportu

Wspomnienia Kazimierza Górskiego*
W czasach mojego dzieciństwa graliśmy w piłkę niezależnie od miejsca i pory roku. Jeśli tylko miałem w zasięgu buta coś, co przypominało piłkę, byłem gotów kiwać się, podawać, strzelać, aż do utraty tchu. Nieźle mi to widocznie wychodziło, skoro znalazłem stałe miejsce najpierw w klasowej drużynie, a następnie w szkolnej reprezentacji. Byłem w niej najmłodszym zawodnikiem.
– Gdybyś jeszcze ważył choć trochę więcej – westchnął uczeń najstarszej klasy, który pełnił funkcję kapitana, a zarazem trenera. Ustalał właśnie skład drużyny na mecz z naszym tradycyjnym rywalem – sąsiednią szkołą. Mnie jednak nie wystawił. Dopiero, gdy zarządzono dogrywkę, zadecydował:
– Rozbieraj się, zagrasz!
Gdy to usłyszałem, skrzydła wyrosły mi u ramion. Po chwili wbiegliśmy na boisko. Ja dreptałem na końcu, niski i szczuplutki.
– Co ten dzieciak tu robi?!– wrzasnął jakiś dowcipniś. Zawtórował mu śmiech na widowni. Zagotowało się we mnie.
– Poczekajcie – pomyślałem sobie – już ja wam pokażę dzieciaka.
Zaczęło się nie najlepiej, bo przy próbie przejęcia piłki dryblas wyższy ode mnie o głowę odepchnął mnie bezceremonialnie. Z trudem zdołałem utrzymać się na nogach.
– Nie poradzę sobie w bezpośrednim starciu z rosłymi przeciwnikami, muszę uciekać przed nimi z piłką – pomyślałem.
Wkrótce udał mi się manewr i niemalże przefrunąłem nad przeciwnikiem zachodzącym mi drogę. Popędziłem jak szalony przed siebie. Usiłował mi jeszcze przeszkodzić boczny obrońca, ale minąłem go również, a ponieważ byłem zbyt rozpędzony, znalazłem się w samym rogu boiska. Tuż za plecami miałem dwóch graczy przeciwnika. Zdecydowałem się na dośrodkowanie. Kolega idealnie mnie wyczuł i wystarczyło, że nadstawił głowę, by piłka przekroczyła linię bramkową. Był to, jak się okazało, rozstrzygający gol.
Po zawodach kapitan podziękował mi w obecności innych, podkreślając z naciskiem, że przyczyniłem się do sukcesu naszej budy. Opisuję szerzej to zdarzenie, bo odegrało dość istotną rolę w mojej piłkarskiej karierze.

* Kazimierz Górski (1921 – 2006) – piłkarz, trener. Pod jego kierownictwem reprezentacja Polski odnosiła największe sukcesy. W plebiscycie czytelników tygodnika „Piłka Nożna” został uznany za najlepszego polskiego trenera XX wieku.
(Na podstawie: K. Górski, Pół wieku z piłką, Warszawa 1985.)

ZADANIE 15.
Wspomnienia dotyczą czasów, w których Kazimierz Górski był:

A. sławnym piłkarzem,
B. kapitanem szkolnej drużyny,
C. początkującym zawodnikiem,
D. trenerem polskiej reprezentacji.

ZADANIE 16.
Czym wyróżniał się Kazimierz Górski spośród zawodników swojej drużyny?

A. Uprzejmością wobec innych.
B. Agresywnym zachowaniem.
C. Drobną budową ciała.
D. Dużą siłą fizyczną.

ZADANIE 17.
Z której wypowiedzi narratora wynika, że jest on uczestnikiem zdarzeń?

A. Zdecydowałem się na dośrodkowanie.
B. Ustalał właśnie skład drużyny na mecz.
C. Był to, jak się okazało, rozstrzygający gol.
D. Zawtórował mu śmiech na widowni.

ZADANIE 18.
„Gdy to usłyszałem, skrzydła wyrosły mi u ramion.” W tym zdaniu narrator mówi o:

A. strachu i chęci ucieczki,
B. radości i chęci działania,
C. zdumieniu i niedowierzaniu,
D. gniewie i pragnieniu rewanżu.

ZADANIE 19.
Kazimierz Górski został uznany za najlepszego polskiego trenera XX wieku przez:

A. kolegów ze swojej drużyny,
B. działaczy sportowych,
C. reprezentację Polski,
D. czytelników „Piłki Nożnej”.

Tekst do zadań 20. i 22.
Określenie „bieg maratoński” pochodzi od nazwy miejscowości w Grecji. Pod Maratonem w 490 r. p.n.e. Grecy stoczyli zwycięską bitwę z Persami. Armia perska wycofała się, pozostawiając na placu boju kilka tysięcy poległych. Po bitwie Grecy wysłali do Aten posłańca, by ogłosił zwycięstwo. Według legendy zdołał on przebiec całą drogę (około 40 km), przekazał Ateńczykom radosną wiadomość i zmarł z wyczerpania. Na pamiątkę tego wydarzenia bieg na dystansie odpowiadającym odległości z Maratonu do Aten włączono do programu pierwszych nowożytnych igrzysk w Atenach w 1896 r. Od tej pory maraton stał się dyscypliną olimpijską.
(Na podstawie: http://pl.wikipedia.org)

ZADANIE 20.
Sformułowanie „według legendy” oznacza, że bieg i śmierć posłańca

A. nigdy nie miały miejsca,
B. zdarzyły się w innym czasie,
C. dotyczą innego miejsca,
D. mogą być zmyślone.

ZADANIE 21.
Wskaż tytuł najlepszy dla całego tekstu.

A. Bieg maratoński
B. Bitwa pod Maratonem
C. Igrzyska nowożytne
D. Dyscypliny olimpijskie

ZADANIE 22.
Powyższy tekst nie reprezentuje:

A. wiadomości zamieszczonych na stronie internetowej,
B. treści historycznych,
C. literatury pięknej,
D. hasła encyklopedycznego.

TEST SZÓSTOKLASISTY - ROZWIĄŻ I ZOBACZ CO UMIESZ!

ZADANIA Z MATEMATYKI

ZADANIE 23.
We wtorek sprzedano 35 butelek wody mineralnej, a w środę 3 razy więcej. Ile łącznie butelek wody sprzedano we wtorek i środę?

A. 105
B. 73
C. 38
D. 140

ZADANIE 24.
Na straganie wystawiono do sprzedaży 48 plażowych czapek. Przed południem sprzedano połowę z nich, a po południu 1/3 pozostałych. Ile czapek sprzedano po południu?

A. 8
B. 16
C. 24
D. 32

ZADANIE 25.
Wypożyczenie kajaka na pół godziny kosztuje 2,50 zł. Ile złotych trzeba zapłacić za wypożyczenie kajaka na 3,5 godziny?

A. 7,50
B. 8,75
C. 10
D. 17,50

ZADANIE 26.
Ewa opalała się na słońcu przez 7 kolejnych dni. Pierwszego dnia opalała się przez 10 minut, a każdego następnego o 5 minut dłużej niż w poprzednim dniu. Ile minut Ewa opalała się siódmego dnia?

A. 40
B. 45
C. 30
D. 35

ZADANIE 27.
Gnomon to ustawiony pionowo prosty pręt, który w słoneczne dni rzuca cień. Najdokładniej możemy wyznaczyć kierunek północny, obserwując cień gnomonu

A. rano.
B. przed południem.
C. w południe.
D. po południu.

Diagram do zadań od 28. do 30.

ZADANIE 28.
O ile mniej chomików niż psów hodują uczniowie?

A. O 3 mniej.
B. O 5 mniej.
C. O 10 mniej.
D. O 20 mniej.

ZADANIE 29.
Z diagramu wynika, że uczniowie hodują

A. pięć razy więcej kotów niż papug.
B. tyle samo kotów, co chomików i papug łącznie.
C. tyle samo psów, co chomików i kotów łącznie.
D. sześć razy więcej kanarków niż psów.

ZADANIE 30.
Jaką część wszystkich zwierząt hodowanych przez uczniów stanowią ptaki?

ZADANIE 31.
W jakim czasie gołąb pokona 120 km, jeśli w ciągu godziny lotu pokonuje 90 km?

A. 1 godz. 20 min
B. 1 godz. 15 min
C. 1 godz. 30 min
D. 1 godz. 33 min

ZADANIE 32.
W odległości 600 m od leśniczówki znajduje się paśnik dla saren. Na planie wykonanym przez Kasię odległość ta jest równa 15 cm. W jakiej skali jest ten plan?

A. 1: 4000
B. 1: 40
C. 1: 9000
D. 1: 90

ZADANIE 33.
Paczka pokarmu dla chomików kosztuje 3,20 zł. Jacek kupił trzy takie paczki,płacąc za nie banknotem dwudziestozłotowym. Połowę otrzymanej reszty przeznaczył na schronisko dla zwierząt. Aby dowiedzieć się, ile złotych Jacek przeznaczył na schronisko, należy obliczyć wartość wyrażenia

A. 20-3x3,20:2
B. (20-3x3,20):2
C. (20-3x3,20)x2
D. 20:2-3x3,20

ZADANIE 34.
Boisko ma kształt prostokąta o wymiarach 45 m i 90 m. Ile metrów kwadratowych ma to boisko?

A. 4050
B. 2025
C. 270
D. 135

ZADANIE 35.

Na planie prostokątnego boiska zamalowano część powierzchni, na której zostanie wymieniona nawierzchnia.
Na jakiej części boiska zostanie wymieniona nawierzchnia?

ZADANIE 36.
Zawodnicy jednej drużyny wzięli ze skrzynki 5 butelek wody mineralnej, a zawodnicy drugiej drużyny dwa razy więcej. Ile butelek wody zostało w skrzynce? Do rozwiązania tego zadania brakuje informacji, ile butelek wody

A. może pomieścić skrzynka.
B. wzięli zawodnicy drugiej drużyny.
C. wzięli razem zawodnicy jednej i drugiej drużyny.
D. było w skrzynce, zanim zaczęli je brać zawodnicy

Informacja do zadań od 37. do 39.
Terminy ferii zimowych w roku szkolnym 2009/2010
18 – 31 stycznia: kujawsko-pomorskie, lubuskie, małopolskie, świętokrzyskie, wielkopolskie
25 stycznia – 7 lutego: podlaskie, warmińsko-mazurskie
1 – 14 lutego: dolnośląskie, mazowieckie, opolskie, zachodniopomorskie
15 – 28 lutego: lubelskie, pomorskie, śląskie, łódzkie, podkarpackie

ZADANIE 37.
Uczniowie z województwa łódzkiego rozpoczęli ferie zimowe później niż uczniowie z województwa małopolskiego o

A. 1 tydzień.
B. 3 tygodnie.
C. 4 tygodnie.
D. 5 tygodni.

ZADANIE 38.
W ilu województwach uczniowie mieli ferie w ostatnim tygodniu stycznia?

A. W dwóch.
B. W pięciu.
C. W siedmiu.
D. W dziewięciu.

ZADANIE 39.
Uczniowie z województw mazowieckiego i podlaskiego uczestniczyli podczas swoich ferii zimowych we wspólnej trzydniowej wycieczce. Kiedy odbyła się ta wycieczka?

A. Od 29 do 31 stycznia.
B. Od 3 do 5 lutego.
C. Od 6 do 8 lutego.
D. Od 9 do 11 lutego.

ZADANIE 40.
Maksymalną długość nart dla skoczka oblicza się, mnożąc wzrost zawodnika przez 1,46. Oblicz maksymalną długość nart dla zawodnika o wzroście 1,5 m.

Wynik wyraź w centymetrach.

SPRAWDŹ SWOJE ODPOWIEDZI

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski