Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Test szóstoklasisty 2014. Rozwiąż test ćwiczeniowy [PYTANIA, ODPOWIEDZI]

Katarzyna Sklepik, Anastazja Bezduszna
To nie prima aprilis - 1 kwietnia 2014 roku, o godzinie 9, szóstoklasiści roziwązywać będą sprawdzian na zakończenie szkoły podstqawowej. By ułatwić im przygotowanie do testu, przygotowaliśmy dla nich kilka ćwiczeń z języka poslkiego i matematyki. Powtarzaj z nami do sprawdzianu 2014.

Zobacz także: Sprawdzian szóstoklasisty 2014. We wtorek uczniowie napiszą test [ARKUSZE, ODPOWIEDZI]

TEST DLA SZÓSTOKLASISTY

Tekst do zadań od 1. do 3.

Od bardzo dawna człowiek marzył, by pływać jak ryba i żeglować po morzach. Znana jest opowieść o niezwykłej morskiej tułaczce króla Itaki Odyseusza wracającego spod Troi do ojczyzny. Przeżył on sztormy, katastrofy okrętów, zmagania wojenne i niewolę. Nie pomógł mu nawet dar boga wiatrów Eola. Przyczyną nieszczęść Odyseusza był gniew boga morza Posejdona. To jego zemsta sprawiła, że dopiero po wielu latach, dzięki pomocy króla Feaków – Alkinoosa, strudzony żeglarz dotarł do domu, gdzie czekała na niego wierna żona Penelopa i syn Telemach. Niezwykłe przygody bohatera spod Troi barwnie opisał Homer w Odysei.
Na podstawie książki: V. Zamarowsky, Bogowie i herosi mitologii greckiej i rzymskiej

Zadanie 1.
Zwrot pływa jak ryba oznacza, że ktoś

A. utrzymuje się na wodzie.
B. pływa bardzo dobrze.
C. żegluje po morzu.
D. ślizga się po falach.

Zadanie 2.
W którym szeregu przedstawiono przebieg zdarzeń zgodny z tekstem?

A. Spotkanie z rodziną. Pomoc króla. Morska tułaczka.
B. Morska tułaczka. Spotkanie z rodziną. Pomoc króla.
C. Pomoc króla. Spotkanie z rodziną. Morska tułaczka.
D. Morska tułaczka. Pomoc króla. Spotkanie z rodziną.

Zadanie 3.
Tytuł utworu Homera Odyseja wiąże się z imieniem władcy

A.morza.
B. Feaków.
C. wiatrów.
D. Itaki.

GŁOS WIELKOPOLSKI - EDUKACJA: TERMINY EGZAMINÓW, PRZECIEKI, TESTY PRÓBNE, ARKUSZE CKE, PYTANIA, ODPOWIEDZI

SPRAWDŹ KONIECZNIE:TEST SZÓSTOKLASISTY 2014, EGZAMIN GIMNAZJALNY 2014, MATURA 2014

Tekst do zadań 4. i 5.
Niektóre ryby podejmują dalekie wędrówki związane z rozrodem, poszukiwaniem pokarmu, zmianami pór roku. Śledzie wędrują tylko w obrębie mórz. Łososie i jesiotry wędrują z mórz do rzek, a węgorze odbywają daleką drogę z wód śródlądowych do Morza Sargassowego, które jest miejscem ich tarła.

Zadanie 4.
Rybą, która odbywa wędrówki wyłącznie w obrębie wód słonych, jest

A. węgorz.
B. śledź.
C. łosoś.
D. jesiotr.

Zadanie 5.
Przyczyną wędrówek węgorzy jest

A. zmiana poziomu wód rzecznych.
B. brak pokarmu w rzekach.
C. potrzeba złożenia ikry.
D. zmiana pory roku.

Tekst do zadań od 6. do 8.

Pszczoły to niezwykłe owady. Tworzą dobrze zorganizowane społeczeństwo, w którym każdy owad pełni określone funkcje. Żyją w rodzinach, których liczebność zmienia się w zależności od pory roku. Jesienią jedna pszczela rodzina liczy około 20 tysięcy osobników, wiosną liczba pszczół w rodzinie nieco się zmniejsza, a latem wzrasta do 50 tysięcy i więcej. W obrębie swego gniazda pszczoły utrzymują stale określoną temperaturę i wilgotność odpowiadającą ich potrzebom. Dzięki zapasom pokarmu zgromadzonym w gnieździe mogą przetrwać okres, gdy niska temperatura na zewnątrz uniemożliwia im opuszczenie ula i nie mogą zbierać nektaru z kwitnących roślin. Utarło się w naszym języku powiedzenie pracowity jak pszczółka, a pszczoły stały się symbolem porządku, pilności i pracowitości. Nic dziwnego. Te owady pracują od świtu do nocy nie tylko dla siebie i swej pszczelej rodziny. Zbierając nektar z kwiatów, zapylają rośliny i dzięki temu zwiększają plony. To największy pożytek,
jaki mamy z pszczół. Wartościowe jest również wszystko, co wytwarzają: miód, mleczko pszczele, wosk, kit. Nawet ich jad ma dużą wartość leczniczą.
Najbardziej znanym produktem wytwarzanym przez pszczoły jest miód nektarowy. Jego odmiany zależą od gatunku roślin, z których kwiatów pszczoła pobrała nektar. Są np. miody akacjowe, wrzosowe, lipowe, gryczane. Miód ma wysoką wartość kaloryczną. Zawiera łatwo przyswajalne cukry, które są wchłaniane do organizmu bez potrzeby ich trawienia. Miód wykazuje działanie bakteriostatyczne, tzn. hamuje rozwój i rozmnażanie się bakterii. W dawnych latach mieszano z miodem różne produkty, by je zakonserwować i zabezpieczyć przed zepsuciem. Od wieków znane są też lecznicze właściwości miodu. Do dziś przeziębienia czy stany zapalne gardła leczymy wodą z miodem i cytryną.
Na podstawie: I. Gumowska Pszczoły i ludzie, J. Guderska W ulu i na kwiatach

Zadanie 6.
Liczebność pszczelej rodziny
A. latem jest mniejsza niż jesienią.
B. nie zależy od pory roku.
C. wiosną jest największa.
D. jesienią jest mniejsza niż latem.

Zadanie 7.
Pszczoły przyczyniają się do pomnażania plonów, ponieważ
A. wytwarzają różne miody.
B. zachowują porządek w ulu.
C. zapylają kwitnące rośliny.
D. produkują wosk, kit i jad.

Zadanie 8.
Miód ma własności konserwujące i lecznicze, ponieważ
A. powstrzymuje rozwój bakterii.
B. jest łatwo strawny.
C. powstaje z nektaru różnych roślin.
D. jest bardzo kaloryczny.

Tekst do zadań od 9. do 11.

Człowiek hoduje pszczoły i wykorzystuje je od tysięcy lat. Najpierw miało miejsce prymitywne „podkradanie” miodu dzikim pszczołom, gnieżdżącym się w dziuplach wypróchniałych drzew lub w małych jaskiniach czy szczelinach skalnych. Potem rozwinęło się bartnictwo, tzn. hodowla pszczół w barciach, czyli naturalnych lub sztucznie wydrążonych dziuplach. A na końcu dopiero pasiecznictwo, tzn. hodowla pszczół w pasiece, czyli w skupisku uli ustawionych na niewielkiej przestrzeni. W Polsce hodowlę pszczół w barciach znano już we wczesnym średniowieczu. Na terenie dawnych grodów – dzisiejszego Gniezna i Opola – znaleziono narzędzia z XII w. do drążenia w drzewie barci. Wraz z rozwojem bartnictwa rozwijało się prawo z nim związane. Znany jest np. statut księcia mazowieckiego Janusza I z 1401 roku określający różne obowiązki i przywileje właścicieli pszczół. W połowie XVII wieku bartnictwo stopniowo zaczęło zanikać, za to coraz bardziej rozwijała się hodowla pszczół w pasiekach.
Na podstawie: I. Gumowska Pszczoły i ludzie

Zadanie 9.
Co to jest barć?
A. Szczelina między skałami.
B. Skupisko uli.
C. Otwór w pniu drzewa.
D. Mała jaskinia.

Zadanie 10.
Narzędzia z XII wieku znalezione w Gnieźnie i Opolu świadczą, że na tych terenach w średniowieczu
A. podbierano miód dzikim pszczołom.
B. zajmowano się bartnictwem.
C. bartnictwo zaczęło zanikać.
D. hodowano pszczoły w pasiekach.

Zadanie 11.
Książę mazowiecki określił prawa dotyczące właścicieli pszczół w
A. XII wieku.
B. XIV wieku.
C. XV wieku.
D. XVII wieku.

Tekst do zadań od 12. do 16.

To było fajne, to rozdanie nagród. Przyszliśmy rano do szkoły z naszymi tatusiami i mamusiami, które ubrały nas jak pajaców. Mieliśmy niebieskie ubrania i białe koszule. [...]
I ja, i reszta chłopaków czekaliśmy z niecierpliwością na to rozdanie nagród. Ale nie z powodu nagród [...]. Czekaliśmy dlatego, że po rozdaniu nagród nie idzie się już do szkoły i są wakacje. [...]
Nagrody były dla wszystkich. Annaniasz, który jest pierwszym uczniem i pieszczoszkiem naszej pani, dostał nagrodę z arytmetyki, nagrodę z historii, nagrodę z geografii, nagrodę z gramatyki, nagrodę z ortografii, nagrodę z fizyki i nagrodę za zachowanie. [...] Kleofas, który jest ostatni w klasie, dostał nagrodę za koleżeństwo, a ja dostałem nagrodę za elokwencję*. Tata był bardzo zadowolony, ale później się trochę rozczarował, bo pani powiedziała mu, że w mojej elokwencji nagrodzono nie tyle jakość, ile ilość. Muszę zapytać tatę, co to znaczy. [...]
Po drodze do domu myślałem sobie, że to fajnie, że szkoła się skończyła, że nie będzie lekcji ani ćwiczeń, ani kar, ani zabawy na pauzach i że teraz nie będę widział kolegów przez tyle miesięcy, i że nie będziemy się razem wygłupiać, i że będę się czuł okropnie sam.
– Cóż to, Mikołaju – powiedział tata – nic nie mówisz? Przecież zaczęły się twoje wymarzone wakacje!
Wtedy zacząłem płakać i tata powiedział, że ze mną można zwariować.
Sempé i Goscinny, Rekreacje Mikołajka, Warszawa 1964.

*elokwencja – 1. umiejętność pięknego, zrozumiałego wypowiadania się
2. ironicznie: wielomówność, gadulstwo

Zadanie 12.
Kto opowiada o zakończeniu roku szkolnego i rozdaniu nagród?
A. Tato.
B. Kleofas.
C. Annaniasz.
D. Mikołaj.

Zadanie 13.
Mikołaj był przekonany, że w odświętnym ubraniu wygląda
A. poważnie.
B. śmiesznie.
C. atrakcyjnie.
D. elegancko.

Zadanie 14.
Tato dowiedział się od pani, że Mikołaj dostał nagrodę za
A. małomówność.
B. pilność.
C. gadatliwość.
D. koleżeńskość.

Zadanie 15.
Dlaczego Mikołaj zaczął płakać?
A. Było mu przykro, że inni dostali więcej nagród.
B. Rozżalił go ironiczny komentarz wychowawczyni.
C. Martwił się, że rozczarował swego tatę.
D. Zrozumiał, że będzie mu brakowało kolegów.

Zadanie 16.
Gdzie Mikołaj powinien szukać słów, którymi mógłby zastąpić potoczne określenia fajny, fajnie?
A. W encyklopedii powszechnej.
B. W słowniku wyrazów bliskoznacznych.
C. W słowniku polsko-niemieckim.
D. W słowniku ortograficznym.

Tekst do zadań 17. i 18.

CZY WIESZ, ŻE...
Pierwszym ministerstwem oświaty w Polsce i pierwszą tego typu instytucją w Europie była Komisja Edukacji Narodowej (KEN), powołana 14 października 1773 roku przez Sejm na wniosek króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Wielkim osiągnięciem Komisji była reforma szkolnictwa w Polsce. Jedną ze szkół objętych reformami KEN-u była szkoła w Płocku, założona w 1180 roku. Jest to najstarsza z istniejących do dziś i nieprzerwanie działających szkół w Polsce.
Na podstawie: http://pl.wikipedia.org

Zadanie 17.
W jakich czasach została założona najstarsza, istniejąca do dziś, szkoła w Polsce?
A. Prehistorycznych.
B. Starożytnych.
C. Średniowiecznych.
D. Nowożytnych.

Zadanie 18.
W którym wieku powstała Komisja Edukacji Narodowej?
A. XI
B. XII
C. XVII
D. XVIII


Rysunki do zadań od 19. do 21.

Zadanie 19.
Kształt rombu ma żagiel przedstawiony na rysunku

A. I
B. II
C. III
D. IV

Zadanie 20.
Pary boków równoległych występują w figurach przedstawiających żagle oznaczone numerami

A. I i II
B. II i III
C. I i III
D. I i IV

Zadanie 21.
Ile osi symetrii ma figura przedstawiająca żagiel oznaczony numerem I?

A. 1
B. 2
C. 3
D. 4

Plan do zadań od 22. do 24.

Zadanie 22.
Oceanarium znajduje się na planie w prostokącie oznaczonym współrzędnymi

A. (C1)
B. (C2)
C. (D1)
D. (D3)

Zadanie 23.
Do oceanarium najbliżej jest z przystanku autobusowego znajdującego się przy ulicy

A. Rybackiej.
B. Morskiej.
C. Portowej.
D. Plażowej.

Zadanie 24.
Aby dojść z oceanarium najkrótszą drogą do parkingu, należy pójść w kierunku

A. północnym.
B. wschodnim.
C. południowym.
D. zachodnim.

Zadanie 25.
Agata potrzebuje do upieczenia pierników 0,4 kg miodu. Kupuje ten miód w sklepie „Bartnik”. Ile zapłaci, jeśli chce wydać jak najmniej pieniędzy?

A. 4,50 zł
B. 9 zł
C. 8 zł
D. 6,40 zł

Zadanie 26.
Jacek chce się dowiedzieć, o ile więcej kosztuje 1 kg miodu akacjowego kupionego w małych słoikach od 1 kg tego miodu kupionego w dużych słoikach. Wystarczy, aby obliczył wartość wyrażenia

A. 10,80 : 6,20
B. 4⋅6,20 − 2⋅ 10,80
C. 10,80 − 6,20
D. (4⋅6,20) : (2⋅10,80)

Zadanie 27.
Jedna łyżeczka miodu waży przeciętnie 7,2 g. Pan Adam wypija codziennie szklankę wody z trzema łyżeczkami miodu, a jego żona – z dwiema. Na ile dni wystarczy im słoik zawierający 360 g miodu?

A. Na 10 dni.
B. Na 25 dni.
C. Na 50 dni.
D. Na 36 dni.

Tekst do zadań 28. i 29.

Niedaleko Poznania, w Swarzędzu, w kilkuhektarowym parku znajduje się muzeum pszczelarstwa – jedno z największych w Polsce. Wybierają się tam uczniowie klasy szóstej. Korzystając z informacji na ulotce reklamującej ofertę muzeum, planują swoją wycieczkę i ustalają jej termin. Skansen i Muzeum Pszczelarstwa im. prof. Ryszarda Kosteckiego w Swarzędzu

GODZINY OTWARCIA
- od 1 listopada do 31 marca:
wtorek – sobota godz. 9.00 – 15.00
niedziela godz. 10.00 – 15.00
- od 1 kwietnia do 31 października:
wtorek – sobota godz. 9.00 – 16.00
niedziela godz. 10.00 – 15.00

Zadanie 28.
W którym dniu tygodnia uczniowie nie mogą zwiedzać muzeum? Dlaczego?

Zadanie 29.
Ile godzin najdłużej będą mogli przebywać uczniowie na terenie skansenu i muzeum, jeśli pojadą na wycieczkę w powszedni dzień maja?

Plan do zadań od 30. do 32.

Zadanie 30.
Działka szkolna ma kształt kwadratu. Ile metrów siatki potrzeba na ogrodzenie tej działki, jeśli odliczyć 1 m na furtkę?

A. 208
B. 207
C. 104
D. 103

Zadanie 31.
W jakiej części działki rosną krzewy?

A. Północno-zachodniej.
B. Północno-wschodniej.
C. Południowo-zachodniej.
D. Południowo-wschodniej.

Zadanie 32.
Jaką część działki zajmują rabaty kwiatowe?

Zadanie 33.
Marta, robiąc 10 kroków, pokonuje odcinek drogi długości 6 metrów. Na przejście z domu do szkoły potrzebuje 300 kroków. Jaką długość ma jej droga do szkoły?

A. 50 m
B. 180 m
C. 500 m
D. 1800 m

Zadanie 34.
Aneta kupiła w szkolnym sklepiku 3 ołówki po 65 gr za sztukę i zeszyt za 1 zł 40 gr. Ile reszty otrzyma z 5 zł?

A. 1 zł 65 gr
B. 1 zł 95 gr
C. 2 zł 95 gr
D. 3 zł 35 gr

Zadanie 35.
Do klasy VI chodzi 30 uczniów. Pewnego dnia 20% uczniów było nieobecnych. Ilu uczniów tej klasy nie przyszło wtedy do szkoły?

A. 20
B. 10
C. 6
D. 5

SPRAWDŹ ODPOWIEDZI

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Test szóstoklasisty 2014. Rozwiąż test ćwiczeniowy [PYTANIA, ODPOWIEDZI] - Głos Wielkopolski

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski