Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Solaris w Bolechowie bije rekordy w produkcji i eksporcie autobusów miejskich

Monika Kaczyńska
Największym rynkiem eksportowym dla firmy z Bolechowa jest rynek niemiecki. Tam kupców w ubiegłym roku znalazło 210 Solarisów
Największym rynkiem eksportowym dla firmy z Bolechowa jest rynek niemiecki. Tam kupców w ubiegłym roku znalazło 210 Solarisów Paweł Relikowski/Polskapresse
Solaris Bus&Coach podsumował ubiegły rok. Sprzedaż i produkcja podpoznańskiej fabryki w 2013 roku była największa w osiemnastoletniej historii firmy. Na rynki krajowe i zagraniczne trafiły łącznie 1302 autobusy, trolejbusy i tramwaje.

To o prawie trzysta pojazdów więcej niż w 2012 roku i 97 więcej niż w 2011 roku, do którego należał poprzedni rekord.

Zdecydowana większość wyprodukowanych w ubiegłym roku w Bolechowie autobusów trafiło za granicę. Sprzedaż eksportowa wyniosła 1010 sztuk. Podobnie jak od kilku już lat, największa liczba zagranicznych odbiorców firmy pochodziła z Niemiec, gdzie sprzedano łącznie 210 Solarisów. Taki wynik dał wielkopolskiemu producentowi, kolejny rok z rzędu, trzecie miejsce na niemieckim rynku autobusów miejskich. Łącznie po drogach naszych zachodnich sąsiadów jeździ już ponad dwa tysiące Solarisów.

Do Niemiec Solaris dostarczał też tramwaje. Pięć niskopodłogowych pojazdów trafiło do Jeny. Jak podkreśla zarząd Solarisa to sprawa bez precedensu - po raz pierwszy bowiem polska firma dostarczyła Niemcom ten typ pojazdów. Następny będzie Brunszwik. Zgodnie z podpisanym kontraktem firma dostarczy tam w tym roku osiemnaście tramwajów.

Znaczący udział w ubiegłorocznej sprzedaży miał też rynek serbski. Był to efekt realizacji dużego kontraktu, na dostawę 200 przegubowych autobusów dla Belgradu.

Wśród zagranicznych klientów Solarisa pojawili się także nowi. W 2013 roku po raz pierwszy produkowane pod Poznaniem autobusy trafiły do Izraela. Tamtejsza firma, kupiła w Bolechowie łącznie 116 autobusów: miejskich międzymiastowych.

W ubiegłym roku Solaris zaprezentował autobus elektryczny z nowym systemem ładowania baterii. Ten innowacyjny kierunek produkcji przełożył się także na sprzedaż.

W ubiegłym roku pierwszy tego typu pojazd został sprzedany do Klagenfurtu w Austrii. Z kolei w tym roku pięć elektrycznych Solarisów zostanie dostarczonych do Brunszwiku w Niemczech. Będzie to jeden autobus dwunastometrowy oraz cztery autobusy przegubowe. Wszystkie pojazdy będą ładowane indukcyjnie.

Następne dwa autobus elektryczne Solaris przekaże przewoźnikowi z Düsseldorfu, a kolejny do firmy z Vasteras w Szwecji. Kolejne dwa przegubowe autobusy elektryczne trafią do firmy Hochbahn Hamburg. Będą to pojazdy dodatkowo wyposażone w wodorowe ogniwa paliwowe zwiększające zasięg autobusów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski