Co to jest e-płatnik? Czy żeby z niego korzystać, muszę mieć kwalifikowany podpis elektroniczny?
- W ramach Platformy Usług Elektronicznych przedsiębiorcom udostępniono na pue.zus.pl specjalny moduł e-płatnik, w którym przez internet mogą wypełnić i złożyć dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe. Moduł przeznaczony jest dla przedsiębiorców zatrudniających do 100 pracowników, a żeby z niego korzystać, wystarczy posiadać bezpłatny profil zaufany.
Mam kilkuosobową firmę, co powinienem zrobić, aby skorzystać z e-płatnika?
- Powinien pan zarejestrować się na pue.zus.pl, a po zalogowaniu się aktywować moduł e-płatnik w zakładce "Ustawienia".
Moją firmę obsługuje biuro rachunkowe. Czy mogę upoważnić je do obsługi firmy?
- Każdy korzystający z e-płatnika może nadać także innemu użytkownikowi uprawnienia do obsługi modułu e-płatnik w swoim imieniu. Użytkownik pue.zus.pl, w tym e-płatnika, może mieć uprawnienia do obsługi wielu płatników składek.
Jakie nowe funkcje posiada obecnie wersja Płatnika ?
- Nowe funkcje programu Płatnik 9.01.001A uruchamiane będą etapami. W pierwszym zostały udostępnione nowe wzory formularzy ubezpieczeniowych, a także nowe i zmienione kody tytułu ubezpieczenia oraz kody świadczenia/przerwy. Podczas drugiego etapu program zsynchronizuje się z bazą danych ZUS-u i pobierze dane z kont płatników i ubezpieczonych. Program będzie tworzył i weryfikował dokumenty na podstawie tych danych.
Czy muszę odinstalować starą wersję programu, aby móc pracować na nowej?
- Jeśli wcześniej korzystał pan z programu w wersji 8.01.001A i chce, aby program instalacyjny przejął ustawienia - m.in. lokalizację bazy danych, okres rozliczeniowy, płatnika wybranego do kontekstu - to nie powinien pan odinstalowywać wersji poprzedniej.
Od kiedy będzie dostępna pełna funkcjonalność programu Płatnik?
- Funkcje z pierwszego etapu dostępne są już od momentu zainstalowania nowej wersji, natomiast wdrożenie funkcjonalności drugiego etapu planowane jest w trakcie tego roku. Nie jest znana dokładna data, bo płatnicy składek muszą się przygotować do sporządzania dokumentów z uwzględnieniem szerszego zakresu weryfikacji.
Zainstalowałem nową wersję Płatnika. Dlaczego nie mogę wydrukować RMUA pracownikowi?
- W programie Płatnik dotychczasowy dokument ZUS RMUA - imienny raport miesięczny dla osoby ubezpieczonej został zastąpiony informacją miesięczną i informacją roczną dla osoby ubezpieczonej, co jest zgodne z obecnie obowiązującymi przepisami. Generowanie tych informacji będzie dostępne w drugim etapie wdrażania nowego Płatnika.
Czy nowy program Płatnik pozwala wysłać w jednym zestawie wszystkie rodzaje dokumentów ubezpieczeniowych?
- Program nie pozwoli na wysyłkę, jeśli w wysyłanym zestawie będą znajdować się: dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe, dokument ZUS ZSWA oraz jakiś inny dokument rozliczeniowy lub zgłoszeniowy, dokument ZUS IWA lub inny dokument rozliczeniowy lub zgłoszeniowy. W zestawie wysyłanym do ZUS-u nie mogą znajdować się dokumenty rozliczeniowe o różnych identyfikatorach deklaracji bądź raportu. Każdy okres musi być wysłany w osobnym zestawie.
Czy ZUS organizuje szkolenia dotyczące zmian w programie Płatnik?
- Informacji na temat szkoleń należy szukać na stronie www.zus.pl/szkolenia.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?