Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Reklamacja obuwia. Co zrobić, gdy sprzedawca nie chce uznać naszej reklamacji?

Milena Kochanowska
Reklamacja obuwia. Co zrobić, gdy sprzedawca nie chce uznać naszej reklamacji? Podpowiada Federacja Konsumentów
Reklamacja obuwia. Co zrobić, gdy sprzedawca nie chce uznać naszej reklamacji? Podpowiada Federacja Konsumentów Michał Okla
Reklamacja obuwia. Co zrobić, gdy sprzedawca nie chce uznać naszej reklamacji? Podpowiada Federacja Konsumentów. To warto wiedzieć!

Kupiliśmy w sklepie internetowym buty, które po miesiącu popruły się, a na dodatek podczas deszczu farbowały nam skarpety. Zgłosiliśmy reklamację, ale sprzedawca odrzucił ją, twierdząc, że to nasza wina, bo widocznie źle z butów korzystamy. Co możemy dalej zrobić, jeśli wiemy już, że z handlowcem nie dojdziemy do porozumienia?

**

Jeśli przedsiębiorca nie chce uznać naszych roszczeń, czasami nie pozostaje nic innego, jak złożyć pozew do sądu

**

– W pewnych sytuacjach, gdy przedsiębiorca nie chce uznać roszczeń konsumenta, nie pozostaje mu nic innego, jak złożyć pozew do sądu – radzi Elżbieta Połczyńska, prezeska poznańskiego Oddziału Federacji Konsumentów. – Wcześniej warto poprosić organizację konsumencką o podjęcie mediacji, lecz w niektórych przypadkach musimy zwrócić się do sądu o rozstrzygniecie sporu. Na pewno nie należy się tego bać i podawać. Dochodźmy swoich praw tym bardziej, że w większości przypadków będziemy mieli do czynienia z postępowaniem uproszczonym.

Jeżeli bowiem wartość przedmiotu sporu nie przekracza 10 tysięcy złotych, to sprawa konsumencka może być rozpoznana w trybie uproszczonym. Postępowanie to ma rozstrzygać drobne sprawy konsumenckie przez sądy rejonowe. Jest ono mniej skomplikowane, szybsze i odformalizowane. Wynika to m.in. z tego, że pozew, odpowiedź na pozew, sprzeciw od wyroku zaocznego powinny być sporządzone na urzędowych formularzach.

Ważne dla konsumenta jest to, że z uwagi na uproszczony charakter postępowania musi już w pozwie zgłosić wszystkie wnioski dowodowe. Jak wobec tego sporządzić pozew?
Przygotowując pozew, musimy pamiętać, by zawrzeć w nim następujące informacje:
– nazwę sądu, który ma rozstrzygnąć spór (sąd rejonowy)
– imię i nazwisko lub nazwę stron
– rodzaj pisma, np. pozew o zwrot ceny
– wartość przedmiotu sporu (określając kwotę pamiętajmy, by zaokrąglić ją w górę do pełnego złotego)
– określenie, na czym polegają nasze roszczenia wobec pozwanego
– uzasadnienie, dlaczego dochodzimy takiego roszczenia (fakty przemawiające na naszą korzyść)
– wymienienie wszystkich dołączonych do pozwu załączników
Pozew podpisujemy własnoręcznie.

Aby mógł być skutecznie wniesiony musimy go też opłacić. W sprawach o roszczenia majątkowe jest to opłata w wysokości 5 proc. wartości przedmiotu sporu, nie mniej jednak niż 30 złotych. Natomiast w sprawach podlegających rozpoznaniu w postępowaniu uproszczonym pobiera się od pozwu opłatę stałą, określoną odpowiednio do wartości przedmiotu sporu lub wartości przedmiotu umowy: do 2 tys. zł – 30 zł, ponad 2 tys. do 5 tys. zł – 100 zł, ponad 5 tys.do 7,5 tys. zł – 250 zł i od
ponad 7,5 tys. zł – 300 zł.
Pamiętajmy również, żeby złożyć nasze pismo procesowe w odpowiedniej liczbie kompletów (pozew i załączniki). Jeden egzemplarz jest zawsze dla sądu, pozostałe dla pozwanego lub pozwanych.

Chcesz skontaktować się z autorem informacji? [email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski