Marszałkowska siedziba za ponad 150 milionów

    Marszałkowska siedziba za ponad 150 milionów

    Piotr Talaga

    Głos Wielkopolski

    Aktualizacja:

    Głos Wielkopolski

    Urząd Marszałkowski w Poznaniu funkcjonuje obecnie w 11 różnych miejscach. Od lat mówiło się o konieczności stworzenia jednej siedziby dla urzędu i sejmiku województwa. Za kilka miesięcy ma się rozpocząć budowa gmachu dla obu instytucji. Budowa potrwa trzy lata.
    Tak ma wyglądać nowa siedziba urzędu w 2013 roku

    Tak ma wyglądać nowa siedziba urzędu w 2013 roku ©pracownia autorska Krzysztof Kozłowski

    Obecnie załatwiane są ostatnie formalności związane z uzyskaniem pozwolenia na budowę. Niebawem rozpisany będzie przetarg. Jeśli nic nie stanie na przeszkodzie, to w pierwszej połowie przyszłego roku rozpocznie się budowa nowej siedziby przy al. Niepodległości. Jej zakończenie przewidziane jest na 2013 rok.

    Koszt inwestycji nie jest mały, szacuje się go na nieco ponad 150 mln zł. - Nie przywiązywałbym się do tej kwoty - mówi Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego. - Ostateczną cenę poznamy po rozstrzygnięciu przetargu. Te w ostatnim czasie zazwyczaj pokazują, że rzeczywiste koszty inwestycji mogą być niższe nawet o 30 do 50 procent.


    Władze samorządowe starają się znaleźć optymalną formę finansowania inwestycji. - Chcielibyśmy, żeby nie był to kredyt czy emisja obligacji, tylko taka współpraca z bankiem, która sprawiałaby, że byłby on udziałowcem przedsięwzięcia - mówi Woźniak.

    Kredyt lub emisja obligacji oznaczałaby automatyczne powiększenie o całą tę kwotę zadłużenia budżetu samorządu. Tymczasem proponowana współpraca z bankiem pozwalałaby na odkupywanie przez samorząd udziałów w nieruchomości w rocznych ratach. I tylko one zwiększałyby zadłużenie. Takie rozwiązanie nie blokowałoby zatem zaciągania zobowiązań przy realizacji innych inwestycji marszałkowskich.

    Obecnie Urząd Marszałkowski ma swoje siedziby w 8 różnych miejscach w Poznaniu. Biorąc pod uwagę wszystkie pomieszczenia, tych lokalizacji jest aż 11! To z pewnością nie sprzyja dobrej organizacji pracy. Ponadto za wynajmowane pomieszczenia trzeba płacić i to sporo. Miesięczny koszt to około 400 tysięcy złotych.

    - Nie bez znaczenia na decyzję o budowie nowej siedziby miały kwestie identyfikacji - mówi marszałek województwa. - Mówiąc kolokwialnie - pokaż mi swą siedzibę, a powiem ci, kim jesteś. Nie mamy się czym pochwalić. Nasze główne pomieszczenia są niejako kątem przy Urzędzie Wojewódzkim.
    W nowej siedzibie, na 12 kondygnacjach, swe miejsce znajdą wszystkie departamenty. Całkowita powierzchnia biurowa (prawie 17 tys. mkw.) da pewną rezerwę na wypadek, gdyby zakres zadań urzędu się zwiększył.

    Projektowany obiekt ma spełniać wymogi kategorii "A", co oznacza, że będzie on wyposażony w komplet wszystkich nowoczesnych instalacji. Polepszy się zatem komfort pracy i przyjmowania interesantów (całość będzie klimatyzowana) oraz bezpieczeństwo (monitoring i system dozoru elektronicznego).

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Gorący temat

    Wideo