Unikaj początkującego kierowcy

    Unikaj początkującego kierowcy

    Elżbieta Sobańska, Współpraca: OBAR, DB, MIN, AND, DAN

    Głos Wielkopolski

    Aktualizacja:

    Głos Wielkopolski

    W symulatorze dachowania można na „własnej skórze” odczuć skutki brawurowej jazdy

    W symulatorze dachowania można na „własnej skórze” odczuć skutki brawurowej jazdy ©Andrzej Banaś / POLSKAPRESSE

    W poznańskim Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego wiadomo już dokładnie, jakie błędy najczęściej popełniają egzaminowane osoby. Dane są zatrważające - winny nie jest stres, lecz brak umiejętności.
    W symulatorze dachowania można na „własnej skórze” odczuć skutki brawurowej jazdy

    W symulatorze dachowania można na „własnej skórze” odczuć skutki brawurowej jazdy ©Andrzej Banaś / POLSKAPRESSE

    Wprowadzony ponad rok temu system komputerowy miał umożliwić losowy wybór przez egzaminatora osoby zdającej, ale ułatwia też obliczanie najczęściej popełnianych błędów.

    - Wcześniej mieliśmy ręczne protokoły po przerwaniu egzaminu, polegaliśmy na obserwacjach, więc dane były szacunkowe, choć zgodne. Teraz mamy potwierdzenie - mówi Aleksander Kowalewicz, zastępca dyrektora WORD w Poznaniu. - Otrzymały je ośrodki szkoleniowe, bo chcemy, aby zwróciły na nie uwagę w trakcie kursu.


    Kursanci niemal codziennie naruszają przepisy ruchu drogowego: nie uważają na znaki, światła, nieprawidłowo zmieniają pasy, itp. Prawie połowa najeżdża na pachołki i nieprawidłowo wykonuje zadania (ruszanie, jazda po łuku w tył). Stwarzają też duże zagrożenie na drodze, gdyby nie reakcja egzaminatora, egzamin zakończyłby się w najlepszym wypadku stłuczką.

    - Egzamin przerywany też jest na prośbę osoby zdającej, która czuje się nieprzygotowana - dodaje Kowalewicz.

    Potwierdzają to statystki oblanych egzaminów na kat. B w Poznaniu - 30 proc. otrzymuje negatywną ocenę już na placu manewrowym, a średnio około 37 proc. - w mieście. W Lesznie na każdą setkę kandydatów ubiegających się o uprawnienia, prawa jazdy nie dostaje 63.

    - Około 90 proc. zdających nie umie włączyć wycieraczek lub spryskiwaczy, kiedy zaczyna padać deszcz - mówi Stanisław Wojciak, zastępca dyrektora WORD w Lesznie. - Zaczynają im parować szyby. Widać, że szkolili się podczas pięknej pogody.

    Statystyki wskazują też, że podczas egzaminu za kierownicą gorzej radzą sobie panie. Nie potrafią zachować toru jazdy, mylą kierunki jazdy. Mężczyźni za to wykazują się rutyną i pewnością siebie, pochopnie podejmują decyzje.

    - Egzaminy na prawo jazdy w kategorii B zdaje 10 procent mniej pań niż mężczyzn - mówi Piotr Korytkowski, dyrektor WORD w Koninie.

    A jakie wnioski z informacji WORD-ów wyciągają ośrodki nauki jazdy? - Kładziemy na błędy większy nacisk, uczulamy kursantów - wyjaśnia Robert Szałowski, właściciel szkoły nauki jazdy "Robson" w Pile. - Nie konsultujemy się jednak w tym zakresie z WORD-ami. Najlepszym źródłem informacji są kursanci, którzy mówią instruktorom, na czym zostali oblani.

    W kaliskim WORD wskazuje się też niedoskonałości w systemie szkolenia przyszłych kierowców. Dlatego 30 września ośrodek rozpoczyna szkolenie dla instruktorów.

    Zamiast mandatu - "dachowanie"

    Dziś od godz. 9 do 11 na drodze krajowej nr 10 w Grabównie (na parkingu przy stacji paliw) na drogowych piratów czekać będzie policja, pracownicy WORD i ratownicy maltańscy.
    Kierowcy nie będą karani mandatami, lecz pouczeni i... wsiądą do symulatora dachowania. Tak przekonają się, czym grozi zbyt szybka jazda. Od godz. 12 do 14 akcja będzie także w Chodzieży. Wydarzenia odbędą się w ramach Tygodnia Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, który organizuje pilski WORD. MIN

    Jazda samochodem to jak odbezpieczony pistolet

    Z Jakubem Golcem, byłym kierowcą wyścigowym i instruktorem Akademii Jazdy "Radical", rozmawia Elżbieta Sobańska

    Czy ośrodki nauki jazdy dobrze przygotowują kierowców do jazdy?
    Ośrodki nie przygotowują do tego, jak należy sprawnie poruszać się po ulicach. Rola placu manewrowego powinna być zmarginalizowana, np. cofanie po łuku. Bardziej przydatna jest jazda po mieście. U nas kursantów nie uczy się choćby jazdy po autostradzie, nie rozwijają większych prędkości, dlatego - już jako kierowcy - często nie wiedzą, jak prawidłowo reagować na drodze przy dużej prędkości.

    To co czyni z nas dobrych kierowców? Kursy?
    Zdanie egzaminu na prawo jazdy, nawet z doskonałym wynikiem, to początek edukacji drogowej. 95 procent kierowców nie wie, jak zachować się w trudnych warunkach. Gdy się chwalą, jak świetnie udało im się wyjść z poślizgu, to im mówię: to nie umiejętności, to łut szczęścia. Tak jak w każdej dziedzinie, tak w jeździe trzeba dokształcać się. Jest mało codziennych sfer życia, gdzie decydujemy o tym, czy żyjemy my lub inni. Dobre samopoczucie, bo jeździmy od 10 lat bez wypadku, to za mało. Trzeba nie doprowadzać do tego.

    A jakie błędy popełniamy?
    To choćby technika jazdy: źle trzymamy ręce na kierownicy, nie potrafimy nią właściwie kręcić, co może prowadzić do urazów, siedzimy nieprawidłowo. To też roztargnienie lub agresja, gdy nasze problemy wyładowujemy "za kółkiem". Na drodze kierujemy się przy-zwyczajeniem, zamiast zwracać uwagę na znaki. Prawie połowa kierowców nie zapina pasów, nie mówiąc już o pasażerach na tylnym siedzeniu.

    Wyjściem są surowsze kary?
    Trzeba próbować, choć przecież nie chodzi o to, by wsadzić do więzienia połowę kierowców. Liczba wypadków zmniejsza się. Sądzę, że za jakieś 30 lat, z nowym pokoleniem, zmieni się też mentalność kierowców. Trzeba jednak uświadamiać, że jazda samochodem to jak odbezpieczony pistolet. Nie wiadomo, kiedy stanie się coś złego.

    Komentarze (2)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Nauka jazdy

    Andrzej (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 17 / 21

    Motto : nie czas żałować róż , gdy płoną lasy !
    Nie należy biadolić nad tym , że wielu kursantów nie zdaje egzaminów na prawo jazdy za pierwszym czy nawet za piątym razem . Należy załamywać ręce...rozwiń całość

    Motto : nie czas żałować róż , gdy płoną lasy !
    Nie należy biadolić nad tym , że wielu kursantów nie zdaje egzaminów na prawo jazdy za pierwszym czy nawet za piątym razem . Należy załamywać ręce , że mamy tak kiepskich instruktorów nauki jazdy , którzy nie potrafią nauczyć kursanta prowadzenia samochodu , a na dodatek powodują u wielu z nich ogromny stres kiedy tylko zasiadają za kierownicą .
    Wielu instruktorów nie zwraca uwagi na pozycję kierowcy za kierownicą , na sposób trzymania rąk na kierownicy , na przestrzeganie przepisów ruchu drogowego Takich instruktorów należy najpierw dobrze wyszkolić , albo od razu ich wyeliminować . Dobry nauczyciel ( obojętne w czym ) to połowa sukcesu - wiem to z własnego doświadczenia !
    Należy poza tym zwiększyć ilość godzin nauki jazdy przynajmniej do 40 godzin .
    Najpierw trzeba nauczyć kursanta techniki jazdy , a dopiero potem manewrowania między słupkami , a nie odwrotnie . Kursant winien najpierw "wyczuć" samochód , aby umiał się nim właściwie posługiwać i wtedy dopiero manewrować między kołkami .
    Cieszyłbym się , gdyby mój głos odniósł jakikolwiek skutek .
    Podam na wszelki przypadek swojego e-mail-a : apostolp@wp.pl. Z poważaniem Andrzej zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    no, nie całkiem.

    Jotgie (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 18 / 21

    Wszystkie te dane powinny być ogólnie dostępne dla instruktorów, by wiedzieli, na co zwracać szczególną uwagę. A tak nie jest.

    Poza tym uważam, że zły jest system szkolenia. Powinien być egzamin...rozwiń całość

    Wszystkie te dane powinny być ogólnie dostępne dla instruktorów, by wiedzieli, na co zwracać szczególną uwagę. A tak nie jest.

    Poza tym uważam, że zły jest system szkolenia. Powinien być egzamin teoretyczny i jakieś tymczasowe prawo jazdy do jazdy "w towarzystwie" doświadczonego kierowcy z np. 5-letnim prawkiem i dopiero po jakimś czasie (kwestia ustaleń) kandydat by dostawał (zdawał?) "normalne" prawo jazdy.zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Magazyn

    Wideo