Poznań: Autobusy miejskie pojadą torami, żeby ominąć uliczne...

    Poznań: Autobusy miejskie pojadą torami, żeby ominąć uliczne korki

    Katarzyna Fertsch

    Głos Wielkopolski

    Głos Wielkopolski

    O utworzeniu PAT-ów, czyli pasów dla autobusów i tramwajów myśli poznański Zarząd Transportu Miejskiego. Pomysł jest prosty: żeby ominąć korki, autobus wjeżdża na wydzielone torowisko. Wymaga to jednak remontu i przystosowania dzisiejszych tras tramwajowych.
    To, że autobusy nie są w stanie ominąć korków, jest ich największą wadą. Nie w każdym newralgicznym miejscu można wydzielić buspasy. Stąd pomysł, by umożliwić autobusom wjazd na torowisko. - Sprawdziłoby się to doskonale na odcinku od mostu Teatralnego do ronda Kaponiera, czy przy rondzie Jana Nowaka-Jeziorańskiego - twierdzi Rafał Kupś, zastępca dyrektora ZTM. - Takie PAT-y mogłyby powstać również na ulicy Hetmańskiej czy Dąbrowskiego.


    Aby pojazdy mogły korzystać ze wspólnych pasów, należałoby rozsunąć torowiska (autobusy są szersze od tramwajów i dzisiaj miałyby problem z minięciem się), a także zmienić podkład pod torami. - Autobusy nie mogą jeździć po tłuczniu czy po zielonym torowisku - wyjaśnia Kupś. - Musiałyby zostać wyłożone płytami. I to tak, żeby szyny nie wystawały ponad te płyty.

    Jego zdaniem koszt takich zabiegów nie będzie duży. Jednak pod warunkiem, że zostaną zrealizowane przy okazji remontów tych obiektów. - Zarówno Kaponiera, jak i rondo Jana Nowa-Jeziorańskiego, mają być w najbliższym czasie przebudowywane. Wykorzystamy okazję i stworzymy tam takie PAT-y - dodaje Rafał Kupś.

    Większy będzie koszt ich utrzymania. Pasy autobusowo-tramwajowe co chwilę będą musiały być czyszczone, żeby błoto nawiezione przez autobusy nie szkodziło tramwajom. Warto jednak je tworzyć ze względu na szybkość przejazdu autobusów.

    - W zakorkowanych miejscach autobus będzie wjeżdżał na torowisko. Wspólne dla niego i tramwaju będą dwa, może trzy przystanki. Później autobus zjedzie z torowiska i pojedzie dalej swoją drogą, która już nie będzie się pokrywała z trasą przejazdu tramwajów - opowiada Kupś.

    Tworzenie PAT-ów to alternatywa dla buspasów. Poznań ma taką zabudowę, która uniemożliwia tworzenie ich w wielu miejscach. Gdyby powstały, oznaczałoby to paraliż ruchu samochodowego.

    Przedstawiciele ZTM pracują jednak na stworzeniem kolejnych tak zwanych śluz. Takie znajdują się dzisiaj na przykład nad przystankami PST.

    Autobus dzięki temu omijałby spory kawałek korka. Zanim jednak zdradzą, gdzie mogłyby powstać, muszą dokładnie sprawdzić możliwości techniczne.


    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Gorący temat

    Wideo