Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Autobusy miejskie pojadą torami, żeby ominąć uliczne korki

Katarzyna Fertsch
O utworzeniu PAT-ów, czyli pasów dla autobusów i tramwajów myśli poznański Zarząd Transportu Miejskiego. Pomysł jest prosty: żeby ominąć korki, autobus wjeżdża na wydzielone torowisko. Wymaga to jednak remontu i przystosowania dzisiejszych tras tramwajowych.

To, że autobusy nie są w stanie ominąć korków, jest ich największą wadą. Nie w każdym newralgicznym miejscu można wydzielić buspasy. Stąd pomysł, by umożliwić autobusom wjazd na torowisko. - Sprawdziłoby się to doskonale na odcinku od mostu Teatralnego do ronda Kaponiera, czy przy rondzie Jana Nowaka-Jeziorańskiego - twierdzi Rafał Kupś, zastępca dyrektora ZTM. - Takie PAT-y mogłyby powstać również na ulicy Hetmańskiej czy Dąbrowskiego.

Aby pojazdy mogły korzystać ze wspólnych pasów, należałoby rozsunąć torowiska (autobusy są szersze od tramwajów i dzisiaj miałyby problem z minięciem się), a także zmienić podkład pod torami. - Autobusy nie mogą jeździć po tłuczniu czy po zielonym torowisku - wyjaśnia Kupś. - Musiałyby zostać wyłożone płytami. I to tak, żeby szyny nie wystawały ponad te płyty.

Jego zdaniem koszt takich zabiegów nie będzie duży. Jednak pod warunkiem, że zostaną zrealizowane przy okazji remontów tych obiektów. - Zarówno Kaponiera, jak i rondo Jana Nowa-Jeziorańskiego, mają być w najbliższym czasie przebudowywane. Wykorzystamy okazję i stworzymy tam takie PAT-y - dodaje Rafał Kupś.

Większy będzie koszt ich utrzymania. Pasy autobusowo-tramwajowe co chwilę będą musiały być czyszczone, żeby błoto nawiezione przez autobusy nie szkodziło tramwajom. Warto jednak je tworzyć ze względu na szybkość przejazdu autobusów.

- W zakorkowanych miejscach autobus będzie wjeżdżał na torowisko. Wspólne dla niego i tramwaju będą dwa, może trzy przystanki. Później autobus zjedzie z torowiska i pojedzie dalej swoją drogą, która już nie będzie się pokrywała z trasą przejazdu tramwajów - opowiada Kupś.

Tworzenie PAT-ów to alternatywa dla buspasów. Poznań ma taką zabudowę, która uniemożliwia tworzenie ich w wielu miejscach. Gdyby powstały, oznaczałoby to paraliż ruchu samochodowego.

Przedstawiciele ZTM pracują jednak na stworzeniem kolejnych tak zwanych śluz. Takie znajdują się dzisiaj na przykład nad przystankami PST.

Autobus dzięki temu omijałby spory kawałek korka. Zanim jednak zdradzą, gdzie mogłyby powstać, muszą dokładnie sprawdzić możliwości techniczne.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski