Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pod skrzydłami prawa

Patrycja Wacławska
fot. archiwum
Szybko, bezpiecznie, a od kilku lat także tanio - takie zalety ma podróżowanie samolotem. Przygotowując się do lotu, trzeba pamiętać o zasadach, których przestrzeganie wymagane jest od pasażerów. Należy też znać i egzekwować swoje prawa.

Osoby, które podróżują samolotem z jakiegokolwiek kraju należącego do Unii Europejskiej albo też do jakiegokolwiek państwa unijnego, korzystają z prawnej ochrony w sytuacji, gdy lot został odwołany lub znacząco opóźniony. Ochroną są też objęci pasażerowie, którym odmówiono przyjęcia na pokład.

Opóźnienie

Jeśli lot jest opóźniony, przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerom bezpłatne posiłki i napoje. Ich ilość powinna być adekwatna do czasu oczekiwania na odlot. Rolą przewoźnika jest także zapewnienie oczekującym pasażerom łączności, między innymi dwóch rozmów telefonicznych, dwóch przesyłek faksowych lub e-mailowych.

W sytuacji, gdy opóźnienie wynosi co najmniej pięć godzin, pasażerowie mają prawo do zwrotu kosztów biletów lub lotu powrotnego do miejsca, z którego odlecieli. Jeżeli zaś opóźnienie będzie tak duże, że odlot nastąpi o dzień później niż planowano (albo jeszcze później), przewoźnik powinien zapewnić pasażerom bezpłatne zakwaterowanie w hotelu i darmowy transport między lotniskiem a hotelem.

Istotne jest to, że w przypadku opóźnienia spowodowanego przyczynami niezależnymi od przewoźnika (np. złymi warunkami pogodowymi), pasażerowie nie mogą oczekiwać rekompensaty finansowej.

Odwołanie lotu

Jeżeli lot zostanie odwołany, pasażerowie mają prawo do zwrotu kosztów biletu, skorzystania z innego połączenia z docelowym miejscem podróży oraz - jeśli czas oczekiwania na połączenie zastępcze to usprawiedliwia - posiłku, napojów i rozmowy telefonicznej.

Przepisy przewidują także uprawnienie do odszkodowania, jeśli pasażerowie o odwołaniu lotu zostali powiadomieni zbyt późno a zaoferowane przez przewoźnika połączenie zastępcze znacząco różni się od odwołanego. Odszkodowanie wynosi, w zależności od zasięgu podróży, od 250 do 600 euro (a więc od około 1.000 zł do około 2.400 zł).

Komisja pomoże

W razie problemów związanych z odwołaniem lotu, jego znacznym opóźnieniem lub też odmową przyjęcia pasażera na pokład, można skorzystać z pomocy Komisji Ochrony Praw Pasażerów, działającej przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Kontakt - tel.: 22 520 74 84  faks: 22 520 73 47, e-mail: [email protected], adres: ul. M. Flisa 2, 02-247 Warszawa.

Na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego (www.ulc.gov.pl) można znaleźć gotowe formularze, służące do składania skargi na przewoźnika.

Podstawa prawna

Opisane uprawnienia wynikają z rozporządzenia WE 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 roku ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. Tekst rozporządzenia jest dostępny na stronie www.konsument.gov.pl.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Pod skrzydłami prawa - Dziennik Łódzki

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski