Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa trasy tramwajowej na Franowo jeszcze w tym roku

Bogna Kisiel, Katarzyna Fertsch
W tym roku rozpocznie się budowa trasy na Franowo i przedłużanie "pestki" do Dworca Zachodniego. Obie inwestycje uda się zrealizować dzięki dofinansowaniu z Unii. Niestety, wiele równie istotnych projektów tramwajowych będzie musiało poczekać na "lepsze czasy".

Najważniejsze trasy, które uzupełnią sieć tramwajową w mieście - ZOBACZ MAPĘ

W zeszłym tygodniu wojewoda wydał decyzję lokalizacyjną dla budowy trasy tramwajowej na Franowo. Oznacza to między innymi uzyskanie prawa własności do wszystkich nieruchomości niebędących własnością miasta, a znajdujących się na planowanej trasie. - Teraz możemy złożyć kompletny wniosek o dofinansowanie projektu z Unii Europejskiej. Planujemy zrobić to w tym miesiącu - mówi Gerard Masłowski ze spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012. Dzięki decyzji lokalizacyjnej spółka może ogłosić przetarg na wykonawcę robót budowlanych (co planowane jest na pierwszą połowę lipca).

Na decyzję lokalizacyjną czeka drugi z projektów: przedłużenie PST. Ma ona zostać wydana do połowy lipca. Wtedy będzie można złożyć wniosek o pozwolenie na budowę i przygotować się do ogłoszenia przetargu na wykonawcę prac. - Oba projekty realizowane są zgodnie z harmonogramem - zapewnia Maciej Bulski z Infrastruktura Euro Poznań 2012.

Ambicją spółki jest, aby roboty budowlane na obu projektach rozpoczęły się w tym roku. Od lat mówi się też o innych trasach tramwajowych, które znacznie usprawniłyby poruszanie się po mieście: na ul. Szylinga, Ratajczaka, os. Kopernika, Naramowice, do alei Polskiej, z Junikowa do torów kolejowych i do Dworca Wschodniego. - Moim zdaniem najważniejsze z nich to trasa do Naramowic i ulicy Ratajczaka - mówi Jan Firlik, dyrektor pionu tramwajów w MPK. - Pierwsza znacznie skróciłaby podróż do centrum mieszkańcom Naramowic. Ta druga pozwoliłaby zaoszczędzić czas i pieniądze mieszkańcom Wildy.

Podróż z Wildy do centrum skróciłaby się o 5 minut. Co więcej, tramwaj mógłby jechać dalej, do ulicy Solnej i następnie Pułaskiego. Przed laty szacowano, że budowa trasy zwróciłaby się już po trzech latach. - Nie było woli politycznej, za to były protesty mieszkańców ulicy Ratajczaka - dodaje Firlik.

Z kolei trasa na ulicy Szylinga pozwoliłaby na likwidację torowiska w ulicy Grunwaldzkiej (na odcinku od "Bałtyku" do Matejki). Sądząc po planach poprowadzenia w przyszłości torowiska z ronda Kaponiera w ulicę Bukowską pod ziemią - od tego pomysłu zupełnie już odstąpiono. Zaniechano też połączenia trasy PST z torowiskiem prowadzącym na ulicę Piątkowską (na wysokości CH Poznań Plaza).

- Tendencja jest taka, żeby nowe trasy prowadziły do torów kolejowych. Tam będą mogły powstawać centra przesiadkowe dla mieszkańców aglomeracji - mówi Firlik. - Stąd na przykład pomysł wydłużenia torowiska od pętli na Junikowie do torów kolejowych.

Przedłużenie linii tramwajowej do alei Polskiej miasto chce zrealizować na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego. Czy są na to szanse? - To nie tylko budowa linii tramwajowej, ale także dworca autobusowego, parkingu wielopoziomowego, które pozwolą na zintegrowanie komunikacji indywidualnej ze zbiorową - tłumaczy Mirosław Kruszyński, zastępca prezydenta Poznania. - Gotowe jest studium wykonalności tej inwestycji.

Obecnie trudno powiedzieć, kiedy to przedsięwzięcie zostanie wykonane. Głównym problemem są pieniądze. Brakuje ich na tramwaj na Ratajczaka, przedłużenie trasy tramwajowej do dworca Poznań Wschód. - Zbyt droga jest linia na Naramowice. Musimy zoptymalizować koszty - dodaje Kruszyński.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Budowa trasy tramwajowej na Franowo jeszcze w tym roku - Głos Wielkopolski

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski