Budowa trasy tramwajowej na Franowo jeszcze w tym roku

    Budowa trasy tramwajowej na Franowo jeszcze w tym roku

    Bogna Kisiel, Katarzyna Fertsch

    Głos Wielkopolski

    Aktualizacja:

    Głos Wielkopolski

    W tym roku rozpocznie się budowa trasy na Franowo i przedłużanie "pestki" do Dworca Zachodniego. Obie inwestycje uda się zrealizować dzięki dofinansowaniu z Unii. Niestety, wiele równie istotnych projektów tramwajowych będzie musiało poczekać na "lepsze czasy".
    Najważniejsze trasy, które uzupełnią sieć tramwajową w mieście - ZOBACZ MAPĘ

    W zeszłym tygodniu wojewoda wydał decyzję lokalizacyjną dla budowy trasy tramwajowej na Franowo. Oznacza to między innymi uzyskanie prawa własności do wszystkich nieruchomości niebędących własnością miasta, a znajdujących się na planowanej trasie. - Teraz możemy złożyć kompletny wniosek o dofinansowanie projektu z Unii Europejskiej.
    Planujemy zrobić to w tym miesiącu - mówi Gerard Masłowski ze spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012. Dzięki decyzji lokalizacyjnej spółka może ogłosić przetarg na wykonawcę robót budowlanych (co planowane jest na pierwszą połowę lipca).

    Na decyzję lokalizacyjną czeka drugi z projektów: przedłużenie PST. Ma ona zostać wydana do połowy lipca. Wtedy będzie można złożyć wniosek o pozwolenie na budowę i przygotować się do ogłoszenia przetargu na wykonawcę prac. - Oba projekty realizowane są zgodnie z harmonogramem - zapewnia Maciej Bulski z Infrastruktura Euro Poznań 2012.

    Ambicją spółki jest, aby roboty budowlane na obu projektach rozpoczęły się w tym roku. Od lat mówi się też o innych trasach tramwajowych, które znacznie usprawniłyby poruszanie się po mieście: na ul. Szylinga, Ratajczaka, os. Kopernika, Naramowice, do alei Polskiej, z Junikowa do torów kolejowych i do Dworca Wschodniego. - Moim zdaniem najważniejsze z nich to trasa do Naramowic i ulicy Ratajczaka - mówi Jan Firlik, dyrektor pionu tramwajów w MPK. - Pierwsza znacznie skróciłaby podróż do centrum mieszkańcom Naramowic. Ta druga pozwoliłaby zaoszczędzić czas i pieniądze mieszkańcom Wildy.

    Podróż z Wildy do centrum skróciłaby się o 5 minut. Co więcej, tramwaj mógłby jechać dalej, do ulicy Solnej i następnie Pułaskiego. Przed laty szacowano, że budowa trasy zwróciłaby się już po trzech latach. - Nie było woli politycznej, za to były protesty mieszkańców ulicy Ratajczaka - dodaje Firlik.

    Z kolei trasa na ulicy Szylinga pozwoliłaby na likwidację torowiska w ulicy Grunwaldzkiej (na odcinku od "Bałtyku" do Matejki). Sądząc po planach poprowadzenia w przyszłości torowiska z ronda Kaponiera w ulicę Bukowską pod ziemią - od tego pomysłu zupełnie już odstąpiono. Zaniechano też połączenia trasy PST z torowiskiem prowadzącym na ulicę Piątkowską (na wysokości CH Poznań Plaza).

    - Tendencja jest taka, żeby nowe trasy prowadziły do torów kolejowych. Tam będą mogły powstawać centra przesiadkowe dla mieszkańców aglomeracji - mówi Firlik. - Stąd na przykład pomysł wydłużenia torowiska od pętli na Junikowie do torów kolejowych.

    Przedłużenie linii tramwajowej do alei Polskiej miasto chce zrealizować na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego. Czy są na to szanse? - To nie tylko budowa linii tramwajowej, ale także dworca autobusowego, parkingu wielopoziomowego, które pozwolą na zintegrowanie komunikacji indywidualnej ze zbiorową - tłumaczy Mirosław Kruszyński, zastępca prezydenta Poznania. - Gotowe jest studium wykonalności tej inwestycji.

    Obecnie trudno powiedzieć, kiedy to przedsięwzięcie zostanie wykonane. Głównym problemem są pieniądze. Brakuje ich na tramwaj na Ratajczaka, przedłużenie trasy tramwajowej do dworca Poznań Wschód. - Zbyt droga jest linia na Naramowice. Musimy zoptymalizować koszty - dodaje Kruszyński.

    Komentarze (9)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    tramwaj...

    pacynka (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 32 / 33

    Kórnik ma linię kolejową,.. co prawda trochę jest oddalona od miasta, ale jest. taniej pewnie byłoby nagiąć tory, aby przybliżyć tą stację do miasta.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    tej bydłoszewski

    pytamjasie (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 28 / 24

    do Twojej wiadomosci - nie mieszkam w gminie TP ani nawet tam nie pracuje i nie mam nic wspolnego z tym miastem. Mieszkam w centrum Poznana mysle o tramwaju jako srodku komunikacji...rozwiń całość

    do Twojej wiadomosci - nie mieszkam w gminie TP ani nawet tam nie pracuje i nie mam nic wspolnego z tym miastem. Mieszkam w centrum Poznana mysle o tramwaju jako srodku komunikacji aglomeracyjnym... a nie tylko w ramach centrum, centrum mamy dobrze skomunikowane jesli chodzi o infrastrukture tramwajową (tylko jest ona w złym stanie)
    swoją drogą nie napisałem ze TYLKO mieszkanicy Poznania miałbieliby finansować projekyty, to logiczne ze aglomeracja to aglomeracja!
    W Łodzi działa tramwaj od Zgierza, przez centrum Łodzi do Pabianic, to samo mogłoby być w Poznaniu, Od Tarnowa Podgornego przez centrum, Smochowice, Borówiec do Kurnika.. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ?

    sasza (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 29 / 28

    Czy w Polsce mozna cos zrobic BEZ dofinansowania z Unii? Oj biedacy!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Ha ha trampek do tarnówka??

    bydłoszewski (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 46 / 43

    Do Tarnowa to Ty sobie załątw z waszym DZIKIM wójtem. Na Partię Oszustów głosujecie jak obłąkani a oni mają Poznań i wielkopolskę tam gdzie słońce nie dochodzi a plecy tracą szlachetną nazwę. Wasza...rozwiń całość

    Do Tarnowa to Ty sobie załątw z waszym DZIKIM wójtem. Na Partię Oszustów głosujecie jak obłąkani a oni mają Poznań i wielkopolskę tam gdzie słońce nie dochodzi a plecy tracą szlachetną nazwę. Wasza gmina nie godzi siena bilet aglomeracyjny a Wy chcecie byśmy (poznaniacy) Wam tramwaj zbudowali za naszą kasę??? POgięło Was i wasze władze. Rowery "se" kupcie albo hulajnogi i drałować do POZ-ka. Zacznijcie naciskać by na początek wymusić bilet a dzik w wa-wce załatwi wam kasę to i tramwaj Moooże się da załatwić. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    tramwaj do Tarnowa Podgornego!

    pytamjasie (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 41 / 41

    Dlaczego chce sie budować tramwaj tylko do ul. Polskiej?! Przeciez Smochowice, Baranowo, Przeźmierowo, Sady, Tarnowo Podgórne ... mozna przeciez puscic nawet 1 nitke z mijankami! Duzy projekt...rozwiń całość

    Dlaczego chce sie budować tramwaj tylko do ul. Polskiej?! Przeciez Smochowice, Baranowo, Przeźmierowo, Sady, Tarnowo Podgórne ... mozna przeciez puscic nawet 1 nitke z mijankami! Duzy projekt aglomeracyjny! a swietnie by komunikował okoliczne sypialnie z miastem! nawet jakby jeden jechał na 30-40 minut!
    Moim zdaniem za pozno juz jest na pętlę na Polskiej.. TRZEBA myśleć dalej poza granice miasta!zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    usprawnienia sieci tramwajowej czekają od 17 lat

    Włodzimierz Nowak (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 56 / 24

    Wtedy to miasto Poznań przyjęło pakiet projektów dla poprawy i modernizacji poznańskiej sieci. W 1997 uruchomiono PST. W 2007 uruchomiono tramwaj przez Most Rocha. Niestety trwało to długo i...rozwiń całość

    Wtedy to miasto Poznań przyjęło pakiet projektów dla poprawy i modernizacji poznańskiej sieci. W 1997 uruchomiono PST. W 2007 uruchomiono tramwaj przez Most Rocha. Niestety trwało to długo i realizowano niechętnie. Teraz w końcu zabrano się za dokończenie PST i doprowadza się linie do Dworca Zachodniego. I niestety nic więcej. A bez uruchomienia linii nie tylko w Ratajczaka, ale i dalej w 3 Maja-Młyńskiej-Solnej nie ma szansy na to by PST była szybkim tramwajem, a nie Poznańskim Smętnym Tramwajem, który oferuje pasażerom rosyjską ruletkę i co kilkanaście razy zaprasza do spaceru po nasypie. Panorama stamtąd ciekawa, ale co za dużo...
    ----
    Niestety projekt tramwaju na Franowo nie jest bez wad. Po pierwsze sprzedając Gajową należało od razu zacząć uzbrajanie terenów na Szczepankowie, by tramwaj woził ludzi, a nie powietrze. Dziś nowe osiedla powstaną najwcześniej za 8 lat, gdyż dalej planów inwestycyjnych miasta nie ma.

    Po drugie to powietrze będzie jeździło tunelem za drobnostka 180 mln. Problemy rzekomego hałasu są wydumane i niestety kaprys mieszkańców o nich zdecydował. Normy hałasu mogłyby zostać łatwo zachowane przy linii na powierzchni i wyciszeniu torowiska (skoro w Ratajczaka się da, to i w parku przy Piaśnickiej dałoby się). Wystarczyłoby jedynie ograniczyć prędkość w odpowiednim stopniu, co wiązało by się z nieco większymi kosztami eksploatacji.

    Dodatkowym argumentem za tunelem jest mityczna III rama i bezkolizyjność skrzyżowania. Zupełnie jakby taniej było wydać 180 mln na tunel, niż poprowadzić koło IKEA wiadukt nad tramwajem, którego koszt wahałby się od 10 do 30 mln zależnie od potrzeb miejsca.

    Jednak tunel przedrożył inwestycję o ok. 180 mln, z czego połowa pochodzi z kasy miasta. Jeśli dołożyć dofinansowanie unijne (tego się na tramwaje nie skąpi, lecz Poznań ma mało takich projektów), to z powodzeniem za te pieniędze można było zbudować tramwaj na os. Kopernika albo Naramowice (obie inwestycje szacowane są na ok. 150 mln każda).zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Brawo projektant - znowu ZDM

    axxa (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 52 / 31

    W projekcie pętli widać znowu skuteczną rękę ZDM. Na pętli tramwajowej zaplanowano parking dla 5 samochodów! Po 50 latach stosowania w Europie idei P+R (zaparkuj i jedź - w domyśle - tramwajem),...rozwiń całość

    W projekcie pętli widać znowu skuteczną rękę ZDM. Na pętli tramwajowej zaplanowano parking dla 5 samochodów! Po 50 latach stosowania w Europie idei P+R (zaparkuj i jedź - w domyśle - tramwajem), nasi decydenci uważają, że w Poznaniu i okolicy jeździ tyle samochodów ile było przed 60 laty. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    h

    e (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 34 / 37

    parking na pewno będzie i prowadzić go będzie wiadoma osoba związana z Miastem.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    parking

    ~hiena (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 37 / 30

    Najlepszy na wizualizacji jest ten parking na jakieś SIEDEM samochodów ;))

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Magazyn

    Wideo