Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tanie pociągi okazały się kosztownym złudzeniem

Robert Domżał
Na poznańskim dworcu pasażerowie z niepokojem spoglądali na tablicę z rozkładem jazdy
Na poznańskim dworcu pasażerowie z niepokojem spoglądali na tablicę z rozkładem jazdy Sławomir Seidler
Co najmniej do połowy maja na torach nie pojawią się pociągi międzywojewódzkie. Przez Wielkopolskę przejeżdżało ich każdego dnia ponad dwadzieścia. Sytuacja zmieni się, jeśli spółka Przewozy Regionalne spłaci dług wobec PKP PLK. Zagrożone są, też z powodu długu, pociągi spółki PKP InterCity. Łącznie przewoźnicy mają do spłacenia 400 mln zł.

Aby zminimalizować niedogodności dla pasażerów, osoby, które kupiły w przedsprzedaży bilety na połączenia interREGIO, będą mogły podróżować do 9 maja pociągami spółki InterCity. W pociągach kategorii Express InterCity pasażerowie nie muszą dopłacać za miejscówkę (jednak nie mają gwarancji na miejsce siedzące, oraz że dostaną bezpłatny poczęstunek).

Różnica w cenie biletów na przejazd z Poznania do Warszawy pociągami spółek PR i IC jest znacząca. PR wyceniły bilet na 40 zł. A na pokonanie trasy do Warszawy pociąg ten potrzebuje 3 godz. 23 min. Przewozy Regionalne wysyłają na tą trasę zestawy elektryczne z plastikowymi siedzeniami, więc niezbyt komfortowe.

Za przejazd pociągiem spółki IC trzeba zapłacić 110 złotych lub 51 złotych za pociąg tak zwanych Tanich Linii Kolejowych. Jazda trwa2 godz. 49 min - pociąg EuroCity lub 3 godz. 8 min Tanie Linie Kolejowe.

Z zawieszonych połączeń korzystało wiele osób, które wcześniej kolejami nie podróżowały. Zdaniem przedstawiciela spółki PR dzięki tym pociągom liczba pasażerów kolei wzrosła o 370 tysięcy podróżnych.

Powodem zawirowań finansowych samorządowej spółki jest brak pieniędzy, które spółka nie otrzymała od początku roku z Ministerstwa Infrastruktury. Jak twierdzi rzecznik Przewozów Regionalnych Piotr Olszewski, nie wszystkie województwa wywiązują się ze swoich zobowiązań wobec spółki, którą stworzyły. Zdaniem rzecznika PR wierzyciel postępuje bezprawnie.

- Na nasze prośby rozpoczęcia rozmów w sprawie polubownego rozwiązania problemu odpowiedziano, że rozmowy mogą rozpocząć się dopiero po redukcji naszych połączeń - wyjaśnia Olszewski. PKP PLK wykazuje jednak, że już 15 marca zarząd spółki Przewozy Regionalne wzywany był do uregulowania zaległych opłat za korzystanie z torów.

- 30 marca poinformowany został, że z powodu nieuregulowania należności, umowa o korzystanie z przydzielonych tras zostanie rozwiązana z dniem 7 kwietnia 2010 roku - wyjaśnia Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Zdaniem przedstawicieli zarządu województwa wielkopolskiego obecnie kursują wszystkie te pociągi, za które Urząd Marszałkowski płaci. Nie ma więc możliwości ingerowania w to, co się na torach dzieje.

- Pociągi międzywojewódzkie są połączeniami komercyjnymi uruchomionymi z inicjatywy zarządu spółki Przewozy Regionalne. Marszałek zaś płaci tylko za połączenia wewnątrz województwa - mówi Jerzy Kriger, dyrektor departamentu transportu Urzędu Marszałkowskiego.

Sposobem na uniknięcie w przyszłości podobnych problemów ma być Kolej Wielkopolska. Spółka jest już zarejestrowana. Ma prezesa i radę nadzorczą. Oczekuje na licencję na wykonywanie usług transportowych. Nowa spółka rozpocznie przewozy bazując na szynobusach. Jako pierwsze uruchamiane będą połączenia na trasach niezelektryfikowanych. Kolejnym nabytkiem będą 22 nowe elektryczne pociągi oraz 10 wyremontowanych. Stan taki Koleje Wielkopolskie osiągną za 2-3 lata.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Tanie pociągi okazały się kosztownym złudzeniem - Głos Wielkopolski

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski