Tanie pociągi okazały się kosztownym złudzeniem

    Tanie pociągi okazały się kosztownym złudzeniem

    Robert Domżał

    Głos Wielkopolski

    Aktualizacja:

    Głos Wielkopolski

    Co najmniej do połowy maja na torach nie pojawią się pociągi międzywojewódzkie. Przez Wielkopolskę przejeżdżało ich każdego dnia ponad dwadzieścia. Sytuacja zmieni się, jeśli spółka Przewozy Regionalne spłaci dług wobec PKP PLK. Zagrożone są, też z powodu długu, pociągi spółki PKP InterCity. Łącznie przewoźnicy mają do spłacenia 400 mln zł.
    Aby zminimalizować niedogodności dla pasażerów, osoby, które kupiły w przedsprzedaży bilety na połączenia interREGIO, będą mogły podróżować do 9 maja pociągami spółki InterCity. W pociągach kategorii Express InterCity pasażerowie nie muszą dopłacać za miejscówkę (jednak nie mają gwarancji na miejsce siedzące, oraz że dostaną bezpłatny poczęstunek).

    Różnica w cenie biletów na przejazd z Poznania do Warszawy pociągami spółek PR i IC jest znacząca. PR wyceniły bilet na 40 zł. A na pokonanie trasy do Warszawy pociąg ten potrzebuje 3 godz. 23 min. Przewozy Regionalne wysyłają na tą trasę zestawy elektryczne z plastikowymi siedzeniami, więc niezbyt komfortowe.

    Za przejazd pociągiem spółki IC trzeba zapłacić 110 złotych lub 51 złotych za pociąg tak zwanych Tanich Linii Kolejowych. Jazda trwa2 godz. 49 min - pociąg EuroCity lub 3 godz. 8 min Tanie Linie Kolejowe.

    Z zawieszonych połączeń korzystało wiele osób, które wcześniej kolejami nie podróżowały. Zdaniem przedstawiciela spółki PR dzięki tym pociągom liczba pasażerów kolei wzrosła o 370 tysięcy podróżnych.

    Powodem zawirowań finansowych samorządowej spółki jest brak pieniędzy, które spółka nie otrzymała od początku roku z Ministerstwa Infrastruktury. Jak twierdzi rzecznik Przewozów Regionalnych Piotr Olszewski, nie wszystkie województwa wywiązują się ze swoich zobowiązań wobec spółki, którą stworzyły. Zdaniem rzecznika PR wierzyciel postępuje bezprawnie.

    - Na nasze prośby rozpoczęcia rozmów w sprawie polubownego rozwiązania problemu odpowiedziano, że rozmowy mogą rozpocząć się dopiero po redukcji naszych połączeń - wyjaśnia Olszewski. PKP PLK wykazuje jednak, że już 15 marca zarząd spółki Przewozy Regionalne wzywany był do uregulowania zaległych opłat za korzystanie z torów.

    - 30 marca poinformowany został, że z powodu nieuregulowania należności, umowa o korzystanie z przydzielonych tras zostanie rozwiązana z dniem 7 kwietnia 2010 roku - wyjaśnia Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe SA.



    Zdaniem przedstawicieli zarządu województwa wielkopolskiego obecnie kursują wszystkie te pociągi, za które Urząd Marszałkowski płaci. Nie ma więc możliwości ingerowania w to, co się na torach dzieje.

    - Pociągi międzywojewódzkie są połączeniami komercyjnymi uruchomionymi z inicjatywy zarządu spółki Przewozy Regionalne. Marszałek zaś płaci tylko za połączenia wewnątrz województwa - mówi Jerzy Kriger, dyrektor departamentu transportu Urzędu Marszałkowskiego.

    Sposobem na uniknięcie w przyszłości podobnych problemów ma być Kolej Wielkopolska. Spółka jest już zarejestrowana. Ma prezesa i radę nadzorczą. Oczekuje na licencję na wykonywanie usług transportowych. Nowa spółka rozpocznie przewozy bazując na szynobusach. Jako pierwsze uruchamiane będą połączenia na trasach niezelektryfikowanych. Kolejnym nabytkiem będą 22 nowe elektryczne pociągi oraz 10 wyremontowanych. Stan taki Koleje Wielkopolskie osiągną za 2-3 lata.

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Komentarze (9)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    do skandal

    posener (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 9 / 5

    co ma seksualnosc do tego tematu, to nie forum trwam, zmien berecik

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Czas na nacjonalizację!

    SAS (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 4

    W okresie międzywojennym, w rozkwitającym kapitalizmie, doskonale funkcjonowała kolej PAŃSTWOWA. Rozkłady jazdy były spójne a pociągi jeździły punktualnie mimo, że system po zaborcach wymagał...rozwiń całość

    W okresie międzywojennym, w rozkwitającym kapitalizmie, doskonale funkcjonowała kolej PAŃSTWOWA. Rozkłady jazdy były spójne a pociągi jeździły punktualnie mimo, że system po zaborcach wymagał licznych modyfikacji. Współczesną polską kolej zżera prywata! Lobby paliwowo-samochodowe dbają by na kolei nie było potrzebnych inwestycji.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Bany bez pary?

    bana (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 4

    Ludkowie kochani o czym tu prawić? Wystarczy popatrzeć co się stało z połączeniami kolejowymi w okolicach Poznania .Całe dziesiątki kilometrów torowisk "wyparowały" !
    Trasy .
    Oborniki-Wronki...rozwiń całość

    Ludkowie kochani o czym tu prawić? Wystarczy popatrzeć co się stało z połączeniami kolejowymi w okolicach Poznania .Całe dziesiątki kilometrów torowisk "wyparowały" !
    Trasy .
    Oborniki-Wronki ___poszły na złom !
    Szamotuły -Sieraków___poszło na przetop!
    Kaźmierz -Pniewy_____ kolejny do kolekcji!
    Na terenie województwa jest jeszcze wiele wiele innych co się "utleniły"

    W innych województwach jest jeszcze gorzej !
    Co musi sie stać aby kolej się opłacała ?
    PRZEWIETRZYĆ GABINETY !!!!!!!!
    zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Opcja

    Marych (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 8 / 1

    Kupię jeden kilometr torów kolejowych na trasie Poznań - Berlin po stronie polskiej i będę wysyłał fakturę na 100 zł do IC za każdy przejazd EC z i do Berlina. Ktoś jeszcze chetny na ten byznes?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    sratat

    saf (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 4

    Sratata....Dutsche Bahn jezdzi po Europie za 39 euro a i w kraju ma wiele znizek, promocji, tanich biletów i jakoś się nie sypie ja nasz PR PKP a wrecz się rozwija. Burdel zacofany 100 lat macie i...rozwiń całość

    Sratata....Dutsche Bahn jezdzi po Europie za 39 euro a i w kraju ma wiele znizek, promocji, tanich biletów i jakoś się nie sypie ja nasz PR PKP a wrecz się rozwija. Burdel zacofany 100 lat macie i tyle.....zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Skandal

    Oburzene czarne ludy (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 5

    Winę ponoszą obie stony.Homoseksualisci wszystko zniszą.Polskie Koleje Homoseksualne.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Wycinanie konkurencji?

    JaJo (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 2

    Dlaczego zlikwidowano właśnie te, a nie inne połączenia?
    Przypomnijmy - po podziale na PR i IC była konkurencja - niedługo. IC przejęła pospieszne na intratnych liniach i w ten sposób pojawiło...rozwiń całość

    Dlaczego zlikwidowano właśnie te, a nie inne połączenia?
    Przypomnijmy - po podziale na PR i IC była konkurencja - niedługo. IC przejęła pospieszne na intratnych liniach i w ten sposób pojawiło się TLK (owszem, dzięki temu niektóre dawniejsze ekspresy w gestii IC potaniały). Pospieszny nie mógł jeździć Poznań-Warszawa, ale Poznań-Kutno-Płock i Warszawa-Kutno-Toruń tak - pasażerowie się przesiadali. Konkurencja - zlikwidowano. Niedawno - IC przejmuje pociągi pospieszne i część likwiduje, znowu wycinając konkurencję. Ale teraz PR jest poza holdingiem - nie można bezpośrednią decyzją, więc trzeba przez holdingową PKP PLK wspomóc PKP IC.
    A może nie mam racji?zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    KOLEJ-ny krok-własne drezyny

    niedorżniety pod smoleńskiem (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 2

    POKraczny minister infrastruktury śpi?? Nikt z tego choler...go NIErządu byczącego sięw samochodach za nasze podatki nie zainteresował się nawet sytuacją pasażerów. JASNE - OBY ŻYŁO SIĘ LEPIEJ...rozwiń całość

    POKraczny minister infrastruktury śpi?? Nikt z tego choler...go NIErządu byczącego sięw samochodach za nasze podatki nie zainteresował się nawet sytuacją pasażerów. JASNE - OBY ŻYŁO SIĘ LEPIEJ (swoim)w luksusowych brykach. Idąc dalej takim tokiem myślenia kolejorzy to niebawem czeka nas - pasażerów - zakup prywatnych drezyn i jazda na tory - bo te są niezakpchane samochodami.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Schudnij i zgarnij kasę

    Agnieszka (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 3

    Konkurs odchudzania w Poznaniu - płacimy za zgubione kilogramy! Zapisz się na spotkanie informacyjne i wygraj nową sylwetkę i pieniądze. Szczegóły (schudnijznami.com.pl)

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Gorący temat

    Wideo