Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Przystanek na peronie 7 będzie przykryty dachem

Bogna Kisiel, Katarzyna Fertsch
Zamiast peronu kolejowego - dwa tramwajowe. Oprócz tego schody, którymi dostaniemy się do tunelu dworcowego, windy dla niepełnosprawnych, toalety, przejście między stacjami PST. Będą też biletomaty. A wszystko osłonięte nowoczesną kopułą. Za nią: pętla tramwajowa i wyjazd w ulicę Głogowską. Tak w 2012 roku będzie wyglądał peron 7 na Dworcu Zachodnim PKP. Budowa ma się rozpocząć jeszcze w tym roku.

O wydłużeniu trasy "pestki" do dworca kolejowego mówi się od samego początku istnienia trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Jednak dopiero teraz jest to realizowane. Gotowa jest koncepcja techniczna i część dokumentacji projektowej, po wakacjach inwestycja powinna uzyskać pozwolenie na budowę. Później będzie można ogłosić przetarg na wykonawcę robót.

- Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, jeszcze w tym roku będą mogły ruszyć prace w terenie - mówi Maciej Bulski ze spółki Infrastruktura Euro 2012, która nadzoruje wydłużenie "pestki". - Najpierw musi się jednak rozpocząć przebudowa Kaponiery. Modernizacja ronda może ruszyć, nawet jeśli nie rozpocznie się wydłużanie "pestki". W odwrotną stronę to nie działa.

Projekt zakłada stworzenie przed budynkiem Poczty Polskiej pętli tramwajowej. Dzięki temu niektóre linie tramwajowe będą mogły kursować wyłącznie po trasie PST. Inne, jak "czternastka", będą za mostem Dworcowym wjeżdżać w Głogowską i kontynuować podróż, w tym przypadku na Górczyn. Inne, jak linia numer 12, będą mogły skręcić w prawo i wrócić na most Dworcowy i dalej swoją dzisiejszą trasą jechać na Starołękę. - Obecnie zajmujemy się także uregulowaniem wszystkich spraw związanych z wykupem nieruchomości, na których powstanie trasa PST - podkreśla Bulski. - Wszystko jest na jak najlepszej drodze.

Pierwszym etapem wydłużenia trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju do peronu 7 na Dworcu Zachodnim PKP będzie rozpoczęcie przebudowy ronda Kaponiera. Miastu zależy, by jeszcze w tym roku ogłosić przetarg na wykonawcę inwestycji i go wyłonić. Plany są ambitne - całe przedsięwzięcie ma się zakończyć wiosną 2012 roku.

Koncepcja przebudowy Kaponiery została już zaakceptowana. Stacja PST przy Kaponierze nie przesłoni budynku uniwersytetu. Zastosowano takie rozwiązanie komunikacyjne, które umożliwią pasażerom przemieszczanie się między peronami, mostem Uniwersyteckim i Kaponierą. Perony znajdą się na poziomie torów kolejowych. Stąd schodami ruchomymi będzie można dostać się na most Uniwersytecki, a dzięki przeszklonej klatce także na istniejące przejście podziemne pod Kaponierą. W budynku stacji przewidziano także lokale usługowe. Mirosław Kruszyński, zastępca prezydenta Poznania, ma nadzieję, że w ciągu najbliższych miesięcy powstanie projekt budowlany i będzie można wystąpić o pozwolenie na budowę. Przebudowa Kaponiery ma kosztować 150 mln zł.

Magistrat przewidywał przeznaczenie 85,7 mln zł na wydłużenie trasy PST do peronu 7. Nie wiadomo, czy ta kwota wystarczy, ponieważ pojawiły się dodatkowe koszty. Okazało się, że pod mostem Dworcowym jest miejsce tylko na jeden tor. Kruszyński twierdzi, że trzeba było szybko znaleźć rozwiązanie tego problemu, bo trudno sobie wyobrazić ruch wahadłowy na PST.

- Dogadaliśmy się z koleją, że zmodernizujemy fragment peronu 6, by mogły powstać dwa torowiska - mówi Kruszyński.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Poznań: Przystanek na peronie 7 będzie przykryty dachem - Głos Wielkopolski

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski