Poznań: Przystanek na peronie 7 będzie przykryty dachem

    Poznań: Przystanek na peronie 7 będzie przykryty dachem

    Bogna Kisiel, Katarzyna Fertsch

    Głos Wielkopolski

    Głos Wielkopolski

    Zamiast peronu kolejowego - dwa tramwajowe. Oprócz tego schody, którymi dostaniemy się do tunelu dworcowego, windy dla niepełnosprawnych, toalety, przejście między stacjami PST. Będą też biletomaty. A wszystko osłonięte nowoczesną kopułą. Za nią: pętla tramwajowa i wyjazd w ulicę Głogowską. Tak w 2012 roku będzie wyglądał peron 7 na Dworcu Zachodnim PKP. Budowa ma się rozpocząć jeszcze w tym roku.
    O wydłużeniu trasy "pestki" do dworca kolejowego mówi się od samego początku istnienia trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Jednak dopiero teraz jest to realizowane. Gotowa jest koncepcja techniczna i część dokumentacji projektowej, po wakacjach inwestycja powinna uzyskać pozwolenie na budowę. Później będzie można ogłosić przetarg na wykonawcę robót.

    - Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, jeszcze w tym roku będą mogły ruszyć prace w terenie - mówi Maciej Bulski ze spółki Infrastruktura Euro 2012, która nadzoruje wydłużenie "pestki". - Najpierw musi się jednak rozpocząć przebudowa Kaponiery. Modernizacja ronda może ruszyć, nawet jeśli nie rozpocznie się wydłużanie "pestki". W odwrotną stronę to nie działa.

    Projekt zakłada stworzenie przed budynkiem Poczty Polskiej pętli tramwajowej. Dzięki temu niektóre linie tramwajowe będą mogły kursować wyłącznie po trasie PST. Inne, jak "czternastka", będą za mostem Dworcowym wjeżdżać w Głogowską i kontynuować podróż, w tym przypadku na Górczyn. Inne, jak linia numer 12, będą mogły skręcić w prawo i wrócić na most Dworcowy i dalej swoją dzisiejszą trasą jechać na Starołękę. - Obecnie zajmujemy się także uregulowaniem wszystkich spraw związanych z wykupem nieruchomości, na których powstanie trasa PST - podkreśla Bulski. - Wszystko jest na jak najlepszej drodze.

    Pierwszym etapem wydłużenia trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju do peronu 7 na Dworcu Zachodnim PKP będzie rozpoczęcie przebudowy ronda Kaponiera. Miastu zależy, by jeszcze w tym roku ogłosić przetarg na wykonawcę inwestycji i go wyłonić. Plany są ambitne - całe przedsięwzięcie ma się zakończyć wiosną 2012 roku.

    Koncepcja przebudowy Kaponiery została już zaakceptowana. Stacja PST przy Kaponierze nie przesłoni budynku uniwersytetu. Zastosowano takie rozwiązanie komunikacyjne, które umożliwią pasażerom przemieszczanie się między peronami, mostem Uniwersyteckim i Kaponierą. Perony znajdą się na poziomie torów kolejowych. Stąd schodami ruchomymi będzie można dostać się na most Uniwersytecki, a dzięki przeszklonej klatce także na istniejące przejście podziemne pod Kaponierą. W budynku stacji przewidziano także lokale usługowe. Mirosław Kruszyński, zastępca prezydenta Poznania, ma nadzieję, że w ciągu najbliższych miesięcy powstanie projekt budowlany i będzie można wystąpić o pozwolenie na budowę. Przebudowa Kaponiery ma kosztować 150 mln zł.

    Magistrat przewidywał przeznaczenie 85,7 mln zł na wydłużenie trasy PST do peronu 7. Nie wiadomo, czy ta kwota wystarczy, ponieważ pojawiły się dodatkowe koszty. Okazało się, że pod mostem Dworcowym jest miejsce tylko na jeden tor. Kruszyński twierdzi, że trzeba było szybko znaleźć rozwiązanie tego problemu, bo trudno sobie wyobrazić ruch wahadłowy na PST.

    - Dogadaliśmy się z koleją, że zmodernizujemy fragment peronu 6, by mogły powstać dwa torowiska - mówi Kruszyński.

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Komentarze (1)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Znów daszki a nie zintegrowane Centrum Komunikacyjne???

    poznańczyk (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 8 / 9

    Albo ja śnię albo mnie cały czas Grobelo-ludzie oszukują. Jeżeli patrzę na projekt nowego dworca to widzę wszystko pod jednym współnym dachem a nie każdy peron przykryty szopą (może jeszcze trzciną...rozwiń całość

    Albo ja śnię albo mnie cały czas Grobelo-ludzie oszukują. Jeżeli patrzę na projekt nowego dworca to widzę wszystko pod jednym współnym dachem a nie każdy peron przykryty szopą (może jeszcze trzciną by było regionalnie i PO Polsku?). Podobnie rzecz się ma z przebudową pierwszych peronów. Tam też mówi się o wymianie daszków. A na jasną cho...e nam one jak ma być --- patrz wyżej. Pyanie zadaję nie czytelnikom a włądzom tak miasta jak i PKP. Nie macie na co wydawać pieniędzy albo z tym dworcem to wielka ściema.zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Gorący temat

    Wideo