Sport

    Żużel: Salomonowy werdykt w sprawie tłumików

    Żużel: Salomonowy werdykt w sprawie tłumików

    Jacek Portala

    Głos Wielkopolski

    Głos Wielkopolski

    To był niezwykle gorący problem. Dosłownie i w przenośni. Zgodnie z wymogami Unii Europejskiej, w trosce o ochronę środowiska, Międzynarodowa Federacja Motocyklowa zmniejszyła liczbę decybeli w motocyklach.
    Producenci nowych tłumików, o zmniejszonej głośności, otrzymali homologację FIM późną jesienią minionego roku. Tłumiki nowej generacji miały obowiązywać już od początku rozgrywek ligowych, a także w zawodach rangi mistrzostw świata. Na piątkowy werdykt członków Prezydium Zarządu Polskiego Związku Motorowego w kwestii dopuszczenia w 2010 roku starych tłumików do zawodów, kosztem nowego "ekologicznego" modelu, czekali niecierpliwie żużlowcy i trenerzy. Odetchnęli z ulgą na wieści ze stolicy.

    Działacze Głównej Komisji Sportu Żużlowego, po głosowaniu zadecydowali, że w tegorocznych rozgrywkach rozgrywkach ligowych w Polsce będzie można stosować tłumiki z homologacją na sezon 2009, a także nowe modele z homologacją na sezon 2010. Wybór odpowiedniego modelu tłumika będzie należał do zawodnika.

    Surowa zima uniemożliwiała długo przeprowadzenie testów nowego sprzętu w warunkach bojowych, ale nie czekając na słońce i ciepły wiatr, zawodnicy kilku polskich klubów korzystali z torów na południu kontynentu - we Włoszech, Słowenii, Chorwacji. Ich opinie na temat nowych tłumików były negatywne. Nawet przy zastosowaniu różnych ustawień, silniki pracowały gorzej, tracąc moc, a w konsekwencji i prędkość. Nawet wybuchały, niszcząc całkowicie tłoki, czopy, korbowody. Zjawisko miał miejsce przy niskich temperaturach powietrza. Przy upałach zawisła prawdziwa katastrofa.

    Jednym z nielicznych, który nie potępił w czambuł nowej wersji tłumików był Emil Sajfutdinow, lider Polonii Bydgoszcz. Rosjanin testował starszy i nowy model tłumika we włoskim Lonigo. - Nie było najgorzej z nowymi tłumikami, po odpowiednich korektach w parametrach silnika - przyznał młody Rosjanin. Trzeci żużlowiec świata niebezpieczeństwo dostrzegł w przypadku kolizji zawodników. - Dotknięcie potwornie rozgrzanej rury wydechowej grozi zawodnikami ciężkim poparzeniami - przyznał.

    Nowe tłumki zupełnie nie zdały egzaminu - taka brzmi opinia zdecydowanej większości naszych rycerzy "czarnego sportu". Domagali się ich wycofania w tegorocznym sezonie i poddania bardziej szczegółowym testom.

    - Nie wyobrażam sobie sytuacji, abyśmy ścigali się na motocyklach z nowym modelem tłumika już w tym roku. To jest totalny niewypał - grzmiał już wcześniej na naszych łamach, Jarosław Hampel, kapitan Unii Leszno. Najlepszy jeździec ubiegłorocznego finału Drużynowego Pucharu Świata powiedział, że rozsądną decyzję podjęto w tegorocznym cyklu Grand Prix. W batalii o tytuł mistrza świata dopuszczono sprawdzony, starszy model tłumika, gdzie stosowany jest najczęściej brytyjski model Kinga. Z opinią Hampela solidaryzował się kapitan biało-czerwonych Tomasz Gollob i Marek Cieślak, selekcjoner narodowej reprezentacji. W Anglii, do połowy maja, wstrzymano się z decyzją o stosowaniu tłumików.

    - To jest słuszna decyzja władz naszej federacji, bowiem przy obowiązku stosowania nowego modelu ucierpiałby, także poziom żużlowego widowiska - podsumował Jarosław Hampel. - Trzeba jednak pamiętać, że w tegorocznym Drużynowym Pucharze Świata, gdzie Polacy bronią prymatu, i w kwalifikacjach do GP 2011 wyboru już nie będzie. Obowiązują tłumiki nowej generacji - zakończył Piotr Szymański, przewodniczący GKSŻ.

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Sport z kraju i ze świata

    Zobacz więcej na Sportowy24.pl

    Lotto Ekstraklasa

    Lp. Drużyna M. Pkt. Z. R. P. Bramki
    Awans do grupy mistrzowskiej
    Miejsce w grupie spadkowej
    Ruch Chorzów został ukarany odjęciem czterech punktów za zaległości finansowe
    1 Jagiellonia Białystok Live 26 49 15 4 7 50-28
    2 Legia Warszawa Live 26 48 14 6 6 52-28
    3 Lech Poznań Live 26 48 14 6 6 43-20
    4 Lechia Gdańsk Live 26 46 14 4 8 41-32
    5 Zagłębie Lubin Live 26 38 10 8 8 33-29
    6 Wisła Kraków Live 26 37 11 4 11 40-41
    7 Bruk-Bet Termalica Nieciecza Live 26 36 10 6 10 27-34
    8 Korona Kielce Live 26 35 11 2 13 38-51
    9 Pogoń Szczecin Live 26 33 7 12 7 37-35
    10 Wisła Płock Live 26 32 8 8 10 34-37
    11 Arka Gdynia Live 26 30 8 6 12 32-38
    12 Ruch Chorzów Live 26 29 10 3 13 36-40
    13 Śląsk Wrocław Live 26 29 7 8 11 28-41
    14 Piast Gliwice Live 26 28 7 7 12 30-46
    15 Cracovia Live 26 27 5 12 9 35-37
    16 Górnik Łęczna Live 26 23 5 8 13 25-44