Lotnisko w Berlinie, zagrożeniem dla Ławicy?

    Lotnisko w Berlinie, zagrożeniem dla Ławicy?

    Maciej Roik, Bartosz Trzebiatowski

    Głos Wielkopolski

    Aktualizacja:

    Głos Wielkopolski

    Czy nowe berlińskie lotnisko zabierze pasażerów poznańskiej Ławicy? Gigantyczny port powstaje około 260 kilometrów od stolicy Wielkopolski. Po stronie niemieckiej nikt nie ukrywa, że nowe lotnisko ma się stać "bramą na wschód" i przyciągnąć klientów m.in. z Polski. Jaki będzie tego efekt, okaże się w październiku 2011 roku. Wtedy zbudowany za 2,4 mld euro port lotniczy zostanie otwarty.
    - Chcemy zaproponować pasażerom z Poznania i całej zachodniej Polski znacznie więcej połączeń - twierdzi Leif Erichsen, rzecznik Berlin-Brandenburg International (BBI). - Lotnisko ma się stać bramą na wschód, ale rozumianej nie tylko jako połączenia do wschodniej części Europy, ale także do Azji.

    Potężne dźwigi, tysiące osób i ciągnąca się po horyzont budowa. Od czterech lat trwają prace budowlane w berlińskim Schönefeld.
    Samo objechanie autobusem terenu budowy i przyjrzenie się jej poszczególnym częściom, może trwać kilka godzin. Na placu w ciągu dnia uwijają się trzy tysiące pracowników. Część pracuje przy kilkuhektarowym terminalu odlotów, inni przy wylewaniu pasów startowych. Setki pracowników budują także drogi dojazdowe (będą prowadzić na teren lotniska bezpośrednio z autostrady) i podziemne połączenie kolejowe.

    Otwarcie lotniska zaplanowano na noc z 29 na 30 października. W ciągu 12 godzin, na jego teren zostanie przewiezione wyposażenie dwóch innych berlińskich portów - Tegel i Schönefeld. A rano odbędzie się start pierwszego samolotu liniowego z BBI. Wszystko poprzedzi kilkudziesięciodniowy okres rozgrywania tzw. scenariuszy lotniskowych. W symulacjach odpraw czy kontroli bezpieczeństwa weźmie udział nawet 8 tysięcy statystów.

    Najbliższa okolica lotniska również zostanie zagospodarowana. Na powierzchni 109 hektarów już powstaje park przemysłowo-handlowy (BBI Business Park Berlin). Sprzedaż terenu ruszyła i nie jest wykluczone, że swoje miejsce znajdą w niej także inwestorzy z Polski.

    Głównym celem budowy portu lotniczego w Berlinie, jest "zjednoczenie" stolicy Niemiec pod względem lotniczym i udostępnienie pasażerom z całej Europy stałych, długodystansowych połączeń. Już w tej chwili ze stolicy Niemiec można polecieć do Nowego Jorku, Bangkoku czy do stolicy Kataru. Korzystać z nich będzie mogła ogromna liczba osób. Bo pozwolenia BBI, umożliwiają odprawę od 40 do 45 mln pasażerów rocznie. Tak duża przepustowość ma w przyszłości zapewnić lotnisku stały rozwój. Także w oparciu o polskich pasażerów. Ale nie kosztem polskich lotnisk.

    - Nie chcemy budzić strachu wśród lotnisk z zachodniej Polski - zapewnił nas Leif Erichsen. - Rynek lotniczy wciąż się rozwija, dlatego jesteśmy przekonani, że każde lotnisko znajdzie swoje miejsce. Tak jak port berliński, z pewnością nadal dobrze będzie funkcjonować lotnisko w Poznaniu.

    Obecnie wzrasta liczba pasażerów, korzystających z tzw. tanich linii lotniczych. Nowy port ma być ukłonem także w ich stronę. A nowe połączenia, mogą się okazać bardzo atrakcyjne dla Polaków. Według szacunków, w tej chwili około 10 proc. pasażerów, korzystających z lotniska w Schönefeld to pasażerowie z naszego kraju. Spora część to poznaniacy. Zadaniem nowego portu, będzie poprawienie tych statystyk.

    O tym, że do berlińskiego podchodzimy z respektem może świadczyć fakt, że w ubiegłym miesiącu BBI wizytowała wspólna delegacja Rady Nadzorczej i Zarządu Portu Lotniczego Poznań-Ławica oraz Wielkopolskiego Urzędu Marszałkowskiego. Chodziło właśnie o ocenę sytuacji, w jakiej znajdzie się poznańskie lotnisko po otwarciu BBI.

    - Warto zaznaczyć, że strategia dużego przesiadkowego portu lotniczego, jaki powstaje w Berlinie, a lotniska regionalnego różnią się od siebie zasadniczo - mówi Hanna Surma, rzecznik poznańskiej Ławicy. - My nigdy nie będziemy mieli ambicji portu przesiadkowego. Trudno więc mówić o konkurencji, można natomiast o pewnych elementach współpracy - dodaje.

    Temat ten został poruszony w trakcie wizyty w powstającym BBI, w zakresie utworzenia połączenia lotniczego. Jednak to nie porty decydują o otwarciu nowych kierunków, a przewoźnicy.

    - Nasza oferta niskokosztowa i czarterowa jest satysfakcjonująca, w obu segmentach od roku 2006 ruch pasażerski systematycznie wrasta. Nasza strategia to oparcie się na własnym potencjale rynku, a on nie jest jeszcze do końca wykorzystany - wskazuje H. Surma.

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Komentarze (9)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Zapytanie o Historię budowy schonefeld.

    Zdegustowany obywatel (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

    Czy rzeczywiście gdzieś można przeczytać o tym, że ta na prawdę Niemcy Poznaniowi zaproponowali budowę ogromnego portu lotniczego, jakim jest teraz BBI Infotower Schonefeld Berlin?! Mówi sie, że...rozwiń całość

    Czy rzeczywiście gdzieś można przeczytać o tym, że ta na prawdę Niemcy Poznaniowi zaproponowali budowę ogromnego portu lotniczego, jakim jest teraz BBI Infotower Schonefeld Berlin?! Mówi sie, że Niemcy proponowali to naszemu miastu poniewaz mają tu panować lepsze warunki atmosferyczne w skali roku niż w berlinie. Szukalm potwierdzenia lub zdecydowanego zaprzeczenia tego faktu.
    Strasznie jestem tego ciekaw.
    Juz czytałem, że Pani rzecznik Poznańskiej Ławicy powiedziała, że tu nigdy nie będzie przesiadkowego portu ponieważ nie mamy tu takich ambicji. Nie mamy?! Tzn Warszawka nie ma bo odebrałoby to klientów Okęciu!
    A zarząd portów lotniczych, który decyduje o losach polskich portów lotniczych znajduje sie w Warszawie! Zatem stolica dba o swoje, powtarzam, o swoje interesy,
    Dlatego słyszałem własnie, że to własnie decyzją Warszawy odmówiono Niemcom budowy lotniska w krzesinach.
    Jeżeli to prawda, to należałoby kogoś powiesić za ten sabotaż w Warszawce!
    Zgadzam sie z wypowiedzią jednego internauty, że jesli Polaczki sami nie umieją się rządzić to zaprośmy Niemców i ich instytucje by zastąpiły nasze, chore lub nauczyły nas "jak to sie robi"
    Ale wtedy żadałbym natychmiastowej zmianysystemu podziału administracyjnego kraju. Na wzór niemiecki-landy z autonomia polityczną i samorządową gdzie wyporacowane pieniądze w regionie zostają tu a nie sa grabione przez miasto cwaniaków, bałaganiarzy i nierobów jakim jest teraz Warszawka!
    Dobrze, że trwa rozbudowa obecnej Ławicy. Ile było bółu przy budowie pierwszego "nowego" gmachu ławicy. Zarząd w warszawce zgodził sie na lotnisko Cargo. Trzeba było ich podejść by raczyli łaskawie zezwolić na te Budowę.
    I rzeczywiście kibce udający sie na mecze do Polski w tym do Poznania beda lądować na nowym lotnisku w Berlinie.
    Na szczęście mamy teraz A2 i 2,5 jazdy zutem oraz sztywne połaczenia kolejowe oraz dwie firmy przewozowe skutecznie połączą nas z tym portem lotniczym. A warszawka niech zdechnie w bałaganie i haosie powodowanym nieudolnością włądz państwa, miasta stołecznego i województwa mazowieckiego, brakiem autoistrady, obwodnicy....Szkoda pisać!!!!!
    Nie dziwić, że najpierw ślązacy a teraz Kaszebi żądają uznania za odrębna mniejszość. Popieram.


    zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ;/

    watcher (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

    JANUSZ A MOZE 5 ROZBIOR CI SIE MARZY-WYKAZUJESZ GLUPOTE. JAK ARZYC TO CHYBA LEPIEJ O DB PL LINIACH, O KONKURENCJI SKUCZENEJ DLA POCZTY, le polskiej

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Poznań do boju o polskie niebo

    el_matador9 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

    Poznań musi użyć nadludzkiego wysiłku do maksymalnego zintensyfikowania i poszerzenia siatki lotów z MPL Ławica
    ponadto,szybkiego oddania torów i nowej sieci SKM oraz torów tramwajowych...rozwiń całość

    Poznań musi użyć nadludzkiego wysiłku do maksymalnego zintensyfikowania i poszerzenia siatki lotów z MPL Ławica
    ponadto,szybkiego oddania torów i nowej sieci SKM oraz torów tramwajowych podchodzących bezpośrednio pod sam gmach MPL Ławica a także przy tej okazji Poznań musi wygospodarować maksymalnie dużo nowych, dodatkowych środków na rozszerzenie dotychczasowego programu inwestycji dokonywanego przy okazji forsownej rozbudowy poznańskiego dworca loticzego...zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    BBI

    Marych (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 3

    BBI będzie groźne dla Ławicy jeżeli Poznań ma szybkie połączenie kolejowe do Berlina o 06:30.
    Jak do tej pory Warszawa skutecznie blokuje powstanie takiego.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Lawica malo prezna

    ahmed (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2

    Cytat:
    Niestety, Lawica jest w porownaniu z np. Wroclawiem lotniskiem malo preznym - zbyt malo jest polaczen regularnych z duzymi miastami lub duzymi portami lotniczymi np. brak polaczenia z...rozwiń całość

    Cytat:
    Niestety, Lawica jest w porownaniu z np. Wroclawiem lotniskiem malo preznym - zbyt malo jest polaczen regularnych z duzymi miastami lub duzymi portami lotniczymi np. brak polaczenia z najwiekszym lotniskiem zachodnich Niemiec Köln-Bonn.


    Ja wiem, ze masz wujka w Kolonii i fajnie byloby, żeby przywiozł raz do roku frukty stamtad, ale to nie znaczy, ze jest jakikolwiek, powtarzam jakikolwiek sens otwierania polaczenia z Bonn/Kolonia lub innymi podobnymi miastami. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    LOT

    janusz (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 2

    Do zaprowadzenia porządku potrzeba nam niemieckiej organizacji i dyscypliny. Nawet babcia 30 lat temu mi to mówiła jak to było za "Niemca". Marzę żeby Lot zastąpiła LUFTHANSA, Pocztę Polską -...rozwiń całość

    Do zaprowadzenia porządku potrzeba nam niemieckiej organizacji i dyscypliny. Nawet babcia 30 lat temu mi to mówiła jak to było za "Niemca". Marzę żeby Lot zastąpiła LUFTHANSA, Pocztę Polską - DEUTSCHE POST, Pkp - DEUTSCHE BAHN. Pani Surma, naszej "polskiej" organizacji i zwyczajów mam dosyć! Komuna padla 20 lat temu a my polacy nadal dobrej drogi nie potrafimy wybudować! HITLER już przed 1939r. budował dobre i trwałe autostrady. Życzę Pani pracy w LUFTHANSIE, w firmie, ktora jest wstanie zrobic porządek dla dobra pasażerów.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    @pb

    k (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 3

    będzie za to połączenie Ławica-BBI .... kolejowe :-)

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Lawica malo prezna

    pb (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 2

    Niestety, Lawica jest w porownaniu z np. Wroclawiem lotniskiem malo preznym - zbyt malo jest polaczen regularnych z duzymi miastami lub duzymi portami lotniczymi np. brak polaczenia z najwiekszym...rozwiń całość

    Niestety, Lawica jest w porownaniu z np. Wroclawiem lotniskiem malo preznym - zbyt malo jest polaczen regularnych z duzymi miastami lub duzymi portami lotniczymi np. brak polaczenia z najwiekszym lotniskiem zachodnich Niemiec Köln-Bonn.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Ławica lotniskiem lokalnym

    pyra (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

    Jak widac krytycy pomysłu, aby lonisko przenosić z Ławicy na Krzesiny, albo budować nowe, ale dalej od Poznania (aby nie w okolicy domu wnioskodawców) mają całkowicie rację. W obecnej sytuacji...rozwiń całość

    Jak widac krytycy pomysłu, aby lonisko przenosić z Ławicy na Krzesiny, albo budować nowe, ale dalej od Poznania (aby nie w okolicy domu wnioskodawców) mają całkowicie rację. W obecnej sytuacji należy pogodzić się z myślą, że lotnisko pozańskie będzie conajwyżej loniskiem lokalnym ( regionalnym) bez szans na rozwój. Infrastuktura Ławicy ktora będzie przygotowana na Euro 20012 zupełnie wystaczy na długie lata na potrzeby Poznania i regionu.zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Magazyn

    Wideo