Senior za kierownicą po corocznych badaniach

    Senior za kierownicą po corocznych badaniach

    Michał Nicpoń, Elżbieta Sobańska

    Głos Wielkopolski

    Aktualizacja:

    Głos Wielkopolski

    Czy seniorzy stracą prawo do dożywotnich praw jazdy? Niewykluczone. Senat rozpoczął dyskusję o obowiązkowych badaniach lekarskich dla starszych kierowców. Dziś obowiązek powtarzania badań po egzaminach na prawo jazdy mają tylko zawodowi kierowcy.

    - Seniorzy przyjmują leki, które często opóźniają reakcje. Z wiekiem słabiej widzą i słyszą. Statystyki wskazują, że kolizje z udziałem kierowców seniorów zdarzają się najczęściej w sytuacji, gdy trzeba szybko podjąć decyzję - przekonuje pilski senator Mieczysław Augustyn, który zainicjował publiczną dyskusję.
    Tylko w 2008 roku kierowcy po 60. roku życia spowodowali prawie 3,4 tys. wypadków drogowych. To około 9 proc. wszystkich wypadków, które w tym czasie wydarzyły się na drogach. Pomysł senatora raczej nie przysporzy mu popularności w środowiskach seniorskich.

    - To absurd! Ktoś próbuje nas ubezwłasnowolnić - grzmi Teresa Lemańska, prezes pilskiego oddziału Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów. - Zdajemy sobie przecież sprawę, gdy coś dzieje się nie tak. Sami decydujemy się wtedy na przeprowadzenie badań. Dlaczego chce się nas do tego zmuszać?
    - Takie badania są wskazane - uważaHalina Łuś, psycholog transportu. - Podobna dyskusja toczyła się w przypadku obowiązku badań psychologicznych dla sprawców wypadków. Wtedy nie brakowało głosów przeciwnych. Badania to nic złego; poprawią jedynie bezpieczeństwo w poruszaniu się na drodze.
    Senator Augustyn chciałby, by dodatkowe badania były w przyszłości obowiązkiem ustawowym. Towarzyszyłyby mu rozwiązania, ułatwiające seniorom przemieszczanie się. - Trzeba zachęcić seniorów do korzystania z komunikacji publicznej, także międzymiastowej - wyjaśnia senator.

    Jak wynika ze statystyk policyjnych, w stolicy Wielkopolski seniorzy nie są najliczniejszą grupą sprawców wypadków i i kolizji drogowych. W 2009 roku na około 900 wypadków sprawcami byli w około 100 przypadkach. W przypadku kolizji sprawcami byli w 400 na 5000 zdarzeń.

    - Rzeczywiście w wielu sytuacjach reagują z opóźnieniem - przyznaje Józef Klimczewski z poznańskiej drogówki.- Ale tak naprawdę główną przyczyną ciężkich wypadków jest nadmierna prędkość, a tutaj rzadko sprawcami są starsi kierowcy. Za to niepokojące jest to, że 30 proc. wypadków ze skutkiem śmiertelnym powodują starsze osoby jako piesi.

    Starsi kierowcy są także nieliczną grupą wśród zdających egzamin na prawo jazdy. Z reguły do WORD-u trafiają, gdy na koncie mają 24 punkty karne.
    - Niekiedy zdają egzamin kilkakrotnie - przyznaje Mariusz Prasek, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Poznaniu. - Raz zdarzyła się rekordzistka, która zdawała w wielu miastach. W Poznaniu po raz 32., ale także bez powodzenia.

    Jeśli inicjatywa Senatu znajdzie poparcie, Polska będzie drugim krajem w UE, w którym istnieje obowiązek powtórnych badań lekarskich u starszych kierowców. W Portugalii na badaniach lekarskich regularnie muszą stawiać się kierowcy po 50. roku życia.

    10 argumentów senatora:

    - W 2008 r. w wypadkach spowodowanych przez seniorów zginęły 364 osoby, a ponad 4000 było rannych.
    - Tempo starzenia się społeczeństwa zacznie rosnąć od tego roku, bo powojenny wyż demograficzny wchodzi w późny wiek emerytalny.
    - Nowe roczniki seniorów częściej będą dysponować prawem jazdy i autami. Udział tych kierowców w ogólnej liczbie kierujących będzie rósł bardzo szybko.
    - Wielochorobowość i choroby dementywne najstarszej części społeczeństwa polskiego (podobnie jak w krajach UE) przybiorą charakter epidemiczny.
    - Chodzi jedynie o badanie osób zaawansowanych wiekiem i sędziwych, tj. po 70. lub nawet 75. roku życia. Czy komuś zaszkodziły badania lekarskie? Trzeba zrobić co możliwe, aby badania były nieodpłatne, w ramach NFZ.
    - Tego rodzaju przepisy obowiązują w wielu krajach Europy i na świecie.
    - Czemu uważamy za normalne i konieczne coroczne badanie techniczne samochodu - z punktu widzenia bezpieczeństwa - a badania najważniejszej części pojazdu, jaką jest człowiek, za idiotyczny pomysł. Skąd obawa, że stwierdzenie dysfunkcji oznacza odebranie prawa jazdy. Przecież często będzie tak, że zaleci się zmianę okularów, usunięcie zaćmy, dostosowania samochodu.
    - Za nowymi rozwiązaniami opowiadają się specjaliści od bezpieczeństwa ruchu drogowego. Uważają, że badanie jest potrzebne. Na początek co kilka lat.
    - Rozpoczęliśmy dopiero dyskusję. Jeśli jej efektem będzie wzrost czujności i odpowiedzialności starszych kierowców, lekarzy, policjantów, powiatowych wydziałów komunikacji, szkół jazdy, to już będzie bezpieczniej.
    - Wiele trzeba zrobić dla bezpieczeństwa seniorów: zadbać o ulgi w komunikacji publicznej i dostosowanie pojazdów do potrzeb osób mniej sprawnych, rozdzielenie pasów ruchu rowerów od ciągów pieszych.

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Komentarze (10)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Przebadanie członków Senatu

    Barb (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 13 / 13

    Jak wynika z danych zawartych w gazecie, jednak to starsi kierujący rzadko są sprawcami wypadków, za to 30 proc. wypadków ze skutkiem śmiertelnym powodują starsi piesi. Nie ma to jednak dla Pana...rozwiń całość

    Jak wynika z danych zawartych w gazecie, jednak to starsi kierujący rzadko są sprawcami wypadków, za to 30 proc. wypadków ze skutkiem śmiertelnym powodują starsi piesi. Nie ma to jednak dla Pana senatora znaczenia, ważna jest idea.
    Zatem rozwijając ideę Pana Senatora należy zdecydowanie domagać się :
    - zakazu opuszczania domów przez osoby starsze, bo to one są największym zagrożeniem / vide: - informacja sprawcy wypadków z udziałem pieszych /, chodzi taki koś nie wiadomo po co, plącze się i przeszkadza Panu Senatorowi / i innym/.
    Rozwijając konsekwentnie słuszną ideę Pana Senatora - z pktu widzenia osób nieprzebadanych,
    a zagrażających społeczeństwu poprzez swoją aktywność - konieczne jest wprowadzenie proponowanej przez Pana Senatora zasady jako powszechnej , w tym przede wszystkim wprowadzenie badań lekarskich oraz psychologicznych dla członków – jak się okazuje – w szczególności Senatu- jako, że stopień zagrożenia społeczeństwa ze strony tych osób jest bardzo wysoki i mogą być oni sprawcami wielu szkód , czego – w mojej ocenie - jest Pan Senator – dowodem.
    Barbzwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    coroczne badania starszych kierowców

    Urszula Zawada (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 13 / 12

    Czy nikt nie pomyślał o tym, że są w Polsce miejscowości ( i to liczne) bez dostępu do jakiejkolwiek publicznej komunikacji ? W jaki sposób mieszkający tam seniorzy dotrą do sklepu czy do lekarza...rozwiń całość

    Czy nikt nie pomyślał o tym, że są w Polsce miejscowości ( i to liczne) bez dostępu do jakiejkolwiek publicznej komunikacji ? W jaki sposób mieszkający tam seniorzy dotrą do sklepu czy do lekarza jeśli pozbawi się ich prawa jazdy ? Odpowiedż jest prosta : będą prowadzić samochody bez prawa jazdy. I tym sposobem pomysłowy senator z Piły zrobi z uczciwych ludzi przestępców. Badania na pewno by się przydały ale politykom. Są bardziej niebezpieczni niż najgorsi piraci drogowi. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Starsi nie powodują wypadków podczas stosunków płciowych

    Obywatel RP (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 13 / 10

    To kopia ze strony Inerii dla cwaniaków z Sejmu i Senatu. Cwanych lobbystów, darmozjadów!!!

    "Jestem kierowcą prawie siedemdziesięcioletnim, prawko od ponad 50 lat . Są kierowcy młodzi , którzy...rozwiń całość

    To kopia ze strony Inerii dla cwaniaków z Sejmu i Senatu. Cwanych lobbystów, darmozjadów!!!

    "Jestem kierowcą prawie siedemdziesięcioletnim, prawko od ponad 50 lat . Są kierowcy młodzi , którzy nigdy nie powinni jeździć i i są tacy, którzy nawet na starość będą jeździć poprawnie.

    Starsi nie powodują wypadków podczas stosunków płciowych
    Jestem bezwypadkowcem i prawie bezmandatowcem (jeden mandat w życiu w wysokości 7 zł w 1963-64 na motorze).

    Owszem, zawadzamy młodym na drodze, ale tylko tym napaleńcom, którzy w terenie zabudowanym jeżdżą 120 i więcej km/h, wyprzedzają na podwójnej ciągłej lub na pasach dla pieszych. A nam wystarcza trochę więcej niż dopuszczalna i koniec gadania.

    My starsi nie powodujemy wypadków, zwłaszcza drastycznych, po pijaku, po narkotykach, czołówek, z winy przekroczenia szybkości, czy podczas figli czy stosunków płciowych prowadząc.
    Reklama

    A jeśli chodzi o to, że jeździmy jak 50 lat temu, to jesteś w błędzie. Tak nie da się teraz jeździć, wtedy jeździło się kulturalnie, nigdy nie agresywnie. W razie awarii pomagaliśmy sobie wiedzą , czy częściami i kluczami, dętkami zapasowymi. Często pożyczaliśmy ludziom całkiem obcym i ja prawie nigdy się nie zawiodłem.

    Wtedy tworzyliśmy śmietankę mądrych i uczciwych ludzi pracy, którzy do samochodu czy motocykla dochodzili wielkim wysiłkiem. Nikomu do głowy by nie przyszło kupić na lewo prawo jazdy lub go podrobić, choć to było dziecinnie łatwe, nawet na drukarce dziecinnej (zwykły szary kartonik ze szlaczkiem i wkładką, na cztery kupony, i opieczętowany zwykłą pieczątką z tuszem). Łatwe?

    Teraz co trzeci kierowca ma lewe prawo jazdy lub za łapówkę, a na drodze zachowują się tak jak niektóre osoby tu komentujące, arogancko, chamsko i egoistycznie nie bacząc na drugiego kierowcę lub pieszego .

    Pamiętajcie, że jeśli się nie pozabijacie w młodości, też będziecie starzy.

    List od niezalogowanego czytelnika - mmarek42"
    zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    bez sensu ...

    Senior, 59 lat bezwypadkowej jazdy (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 13 / 9

    Pomysl nie ma wiekszego sensu. Dokladne badania seniorow praktycznie wszystkich wylaczy z ruchu gdyz kazdy z racji wieku ma jakies dolegliwosci. Tymczasem seniorzy powoduja 9% wypadkow, kierowcy po...rozwiń całość

    Pomysl nie ma wiekszego sensu. Dokladne badania seniorow praktycznie wszystkich wylaczy z ruchu gdyz kazdy z racji wieku ma jakies dolegliwosci. Tymczasem seniorzy powoduja 9% wypadkow, kierowcy po alkoholu 11%, najwiecej kierowcy w wieku 18-26 lat. Seniorzy braki zdrowotne kompensuja duzym doswiadczeniem za kolkiem i rozwaga. Pan senator powinien doprowadzic do rownego karania kierowcow po alkoholu z kierowcami przekraczajacymi drastycznie dozwolona szybkosc (patrz "Uwaga Pirat"). Kierowca po alkoholu traci prawo jazdy i zagrozony jest wiezieniem. Kierowca przekraczajacy 2 lub 3x dozwolona szybkosc dostaje mandat 500zl, 10pkt i jedzie dalej. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    POkraka augustyn żyje?

    wnuczek swego dziadziusia (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12 / 15

    No nie - POkracznego osła ani widu ani słychu gdy naprawdę trzeba POmóc seniorom ale jak trzeba im dopi...ć to Partia Oszystów i złodzieji na czele. Tobie śmieszny senatorku (i całej reszcie...rozwiń całość

    No nie - POkracznego osła ani widu ani słychu gdy naprawdę trzeba POmóc seniorom ale jak trzeba im dopi...ć to Partia Oszystów i złodzieji na czele. Tobie śmieszny senatorku (i całej reszcie POkracznych oszołomów) najpierw POtrzebne są badania czy - jak ktoś już napisał jesteście POczytalni. A tak naprawdę PO co nam ta zgraja 100 starych pryków żrących i jeżdżących za naszą kasę?zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Sposób na wyciagnięcie kasy.

    heimatschutz (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 13 / 10

    To jest prosty sposób na wyciagnięcie kasy. Ciekawe kto za tym senatorem stoi ? Miro, Zdzicho czy Rycho. Jak sądzicie ? Nic za bez przyczyny na tej ziemi się nie dzieje i zawsze gdzieś wystepuje...rozwiń całość

    To jest prosty sposób na wyciagnięcie kasy. Ciekawe kto za tym senatorem stoi ? Miro, Zdzicho czy Rycho. Jak sądzicie ? Nic za bez przyczyny na tej ziemi się nie dzieje i zawsze gdzieś wystepuje podwójne dno. To proste nabijanie komuś kasy tak jak jest z chipowaniem psów. Jeden chip 30 zł x 50.000 psów = 1.500.000 zł do czyjeś kieszeni i to z publicznych pieniędzy. Niech się sam pan senator puknie gumowym młotkiem między uszy, a wtedy zobaczy wszystkie gwiazdki Unii Europejskiej. Ja przynajmniej nie życzę sobie wydawania moich pieniędzy zpodatków na podobne głupoty.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Prawie się zgadzam

    Niniol (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11 / 14

    Tylko że raczej wpierw należałoby wprowadzić badania dla kandydatów na parlamentarzystów, a potem coroczne obowiązkowe badania wybrańców narodu. Wyznaczone terminy badań, a w przypadku nieobecności...rozwiń całość

    Tylko że raczej wpierw należałoby wprowadzić badania dla kandydatów na parlamentarzystów, a potem coroczne obowiązkowe badania wybrańców narodu. Wyznaczone terminy badań, a w przypadku nieobecności bez bardzo ważnego powodu - bajbaj mandacie.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Badania senatorow

    Eco-Osholom (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12 / 10

    Niestety, nie jest mozliwe przeprowadzenie obowiazkowych badan kandydatow na senatorow, a potem kontrolnie juz wybranych, na przyklad co kwartal - poniewaz to oni sami musieliby zatwierdzic prawo...rozwiń całość

    Niestety, nie jest mozliwe przeprowadzenie obowiazkowych badan kandydatow na senatorow, a potem kontrolnie juz wybranych, na przyklad co kwartal - poniewaz to oni sami musieliby zatwierdzic prawo weryfikujace ich poczytalnosc. Ta izba ma srednia wieku znacznie powyzej sredniej krajowej, ale skutki jej demencji sa o wiele dalej idace, niz bledy starszych kierowcow - o wiele mniej liczne, niz kierowcow mlodych, napompowanych testosteronem..zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Rozumiem, że pijani są mniejszym zagrożeniem?

    6062 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 15 / 9

    Najpierw niech będzie załatwiona definitywnie sprawa pijanych kierowców!
    Niech nawet badają wszystkich a nie tych po 50-tce!
    Takie podejście senatora do zagrożeń ze strony "niesprawnych"...rozwiń całość

    Najpierw niech będzie załatwiona definitywnie sprawa pijanych kierowców!
    Niech nawet badają wszystkich a nie tych po 50-tce!
    Takie podejście senatora do zagrożeń ze strony "niesprawnych" kierowców jest tylko mydleniem oczu.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    co rok?! Przesada!

    Jotgie (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 15 / 11

    Zgoda, ale co roku to chyba przesada! Decyzję co do okresu ważności badania powinno się zostawić lekarzowi. Proponuję ustalić co najwyżej maksymalny okres na np. 3 lata.

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Magazyn

    Wideo