Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Stara bimba i "ogórek" staną na Starym Rynku

Katarzyna Fertsch
Ala Surmyk z Ukrainy na tle tramwaju-kawiarenki, który stoi we Lwowie
Ala Surmyk z Ukrainy na tle tramwaju-kawiarenki, który stoi we Lwowie Agnieszka Smogulecka
Klub Miłośników Pojazdów Szynowych oraz poznańskie MPK mają pomysły, jak uatrakcyjnić niedzielne wycieczki zabytkowymi tramwajami i "ogórkiem". O tym, że warto rozwijać linie turystyczne w Poznaniu świadczy zainteresowanie, jakim w zeszłym roku cieszyły się te przejażdżki. Żeby udało się je zrealizować, potrzeba jednak życzliwości wielu ludzi.

Jednym z pomysłów jest wybudowanie końcówki i małej pętli przy zabytkowej budce tramwajarskiej na przystanku "Sołacz". Tak, by mogły się tam zatrzymywać zabytkowe tramwaje.

- To urokliwe miejsce, o którym dzisiaj pamiętają tylko świeżo upieczeni małżonkowie, którzy się przy tej budce fotografują - opowiada Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowy MPK. - Postój przy niej mógłby być dodatkową atrakcją wycieczek starą bimbą.

Innym pomysłem, również związanym z taborem tramwajowym, jest ustawienie na Starym Rynku doczepki typu ND. Stary wagon mógłby być punktem promocyjno-informacyjnym, w którym dostępne byłyby bilety na linie turystyczne. Tym bardziej że już niedługo właśnie na Starym Rynku zawiśnie jedna z trzech zabytkowych tabliczek przystankowych.

- Chcielibyśmy także uatrakcyjnić przejazdy zabytkowym autobusem - mówi Krzysztof Dostatni, prezes Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych.
"Ogórek" mógłby na przykład jeździć obok katedry, przez most Jordana na rynek Śródecki. Dzisiaj po moście Jordana mogą tylko jeździć karetki i radiowozy, niewykluczone, że klub uzyska taką zgodę także na zabytkowy autobus.

- Postaramy się, żeby tak się stało. Kiedyś autobusy mostem Jordana jeździły - mówi Krzysztof Dostatni.
"Ogórek" w wybrane niedziele miesiąca mógłby też wjeżdżać na Stary Rynek. Oczywiście w godzinach od 11.30 do 12.30, aby zachęcać do przejażdżek turystów, którzy przyszli obejrzeć poznańskie koziołki. Do tego potrzebna jest jednak zgoda Zarządu Dróg Miejskich.

Pomysłów wiele, ponieważ i rok wyjątkowy. To właśnie w 2010 roku przypada 130. rocznica powstania w Poznaniu komunikacji miejskiej. Członkowie klubu i MPK nie zapominają także o zabytkowym taborze. Obecnie remontowane są dwa Ikarusy, które już niedługo powiększą historyczny, zabytkowy tabor w Poznaniu. Poza rym na remont czekają też dwa wagony tramwajowe, które mogłyby się zamienić w jeżdżącą kawiarenkę (tramwaj-kawierenka, tyle że stojący, czeka na przykład na gości we Lwowie, jeżdżący można spotkać na ulicach Krakowa).

- To bardzo ważna rocznica i wymaga porządnego uczczenia - podsumowuje Dostatni.
W zeszłym roku przychód ze sprzedaży biletów na linie zabytkowe (numer 0 i 100) wyniósł ponad 23,5 tysiąca złotych. Rok wcześniej było to tylko nieco ponad 15,5 tysiąca złotych.

W przyszłą sobotę parada Ikarusów

Przyszedł czas pożegnać w Poznaniu Ikarusy. Wysłużone już autobusy trafią na złom i zostaną zastąpione niskopodłogowymi, nowoczesnymi pojazdami.
W przyszłą sobotę mieszkańcy Poznania będą mieli ostatnią okazję, aby przejechać się Ikarusami. Klub Miłośników Pojazdów Szybowych oraz poznańskie MPK organizują paradę wycofanych już z eksploatacji, wysokopodłogowych autobusów. Parada Ikarusów jest połączona z obchodami 85. rocznicy pojawienia się w stolicy Wielkopolski komunikacji autobusowej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski