Odyseja kulturalna 2020

    Odyseja kulturalna 2020

    Marcin Kostaszuk

    Głos Wielkopolski

    Aktualizacja:

    Głos Wielkopolski

    Miasto możliwości - według rektora ASP Marcina Berdyszaka. Miejsce spotkań - to Ewa Łowżył. Siła tradycji w nowoczesnym opakowaniu - według dyrektora Filharmonii Poznańskiej Wojciecha Nentwiga.
    Takie hasła (wypełnione treścią) oraz wizje kulturalnego Poznania za dziesięć lat przedstawili wczoraj goście trzeciej debaty z cyklu "Poznań 2020", organizowanej przez "Polskę Głos Wielkopolski" przy współpracy z Urzędem Miasta Poznania, który reprezentował zastępca prezydenta Sławomir Hinc.

    W ciągu ostatnich trzech lat dotacje dla instytucji kultury, objętych mecenatem miasta, systematycznie wzrastają: w budżecie na 2010 rok zamykają się kwotą przewyższającą 100 milionów złotych, także za sprawą inwestycji w rozbudowę Biblioteki Raczyńskich i Interaktywne Centrum Historii Ostrowa Tumskiego.
    Kolejne 32 miliony planowane są na infrastrukturę festiwalu Rock In Rio, która będzie mogła służyć także podczas innych imprez masowych. Wydaje się więc, że po latach zapaści Poznań wreszcie zaczął doceniać rolę wabików, jakimi są duże projekty kulturalne i zaczyna w nie inwestować. Duża część środowiska zarzuca jednak magistratowi, że angażuje się w efektowne medialnie przedsięwzięcia, zaniedbując rolę "kuźni" artystycznych talentów. Znajduje to wyraz w dyskusji o nowym centrum kultury, które miałoby służyć przede wszystkim lokalnym artystom, ale jego ostateczny kształt wciąż nie wyszedł poza ramy ogólnego projektu.

    - W ubiegłych latach Poznań wydawał na kulturę nie tylko mniej niż Łódź czy Wrocław, ale nawet niż Bydgoszcz. Będąc niezależnym doradcą komisji kultury Rady Miasta wiem, jak niewielkimi środkami mogą dysponować artyści na swoje pomysły. I nie mają oni szansy na wsparcie Biura Promocji, bo ono samo generuje pomysły na kulturalne projekty - ostro oceniła miejski mecenat Ewa Łowżył, poznańska artystka i animatorka projektu Kontener Art.

    Wiele pomysłów jednak się udaje i z poznańskiego punktu widzenia jest sukcesem. Co jednak z tego, jeśli - jak zauważył Wojciech Nentwig - jeśli ponadprzeciętny potencjał marnuje się, bo nie umiemy się "sprzedać" promocyjnie. - Brakuje nam sojuszu z mediami, nie mamy przełożenia na Polskę i Europę - diagnozowali rektor Marcin Berdyszak oraz dyrektor Teatru Polskiego Paweł Szkotak.

    1 »

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Gorący temat

    Wideo