Śrem: Burmistrz chce uruchomić połączenie kolejowe z...

    Śrem: Burmistrz chce uruchomić połączenie kolejowe z Poznaniem

    Michał Czubak

    Głos Wielkopolski

    Głos Wielkopolski

    Czy w najbliższych latach powstanie połączenie kolejowe pomiędzy Śremem a Poznaniem?
    W najbliższych latach czeka nas połączenie kolejowe pomiędzy Śremem a Poznaniem?
    Według burmistrza Adama Lewandowskiego tak. - Pojawiła się możliwość stworzenia połączenia kolejowego pomiędzy Śremem a Poznaniem, to dlaczego z niej nie skorzystać? Infrastruktura już jest, tylko potrzeba ją wyremontować - twierdzi burmistrz Śremu.

    Problem leży w tym, że po pierwsze jest to inwestycja dość kosztowana (budowa 1 km.
    torów to koszt około 1 mln. zł.), po drugie zwrot kosztów nadejdzie dopiero po kilku latach użytkowania połączenia. Jak widać, pewne trudności związane z projektem są, ale jak mówi znane przysłowie: dla chcącego nic trudnego.

    Istniejący dworzec kolejowy mieszczący się przy ulicy Kolejowej został w połowie zaadaptowany przez gminę na mieszkania. Pozostała część mogłaby stać się stać dworcem jak za dawnych lat.- Negocjujemy z PKP Przewozy Regionalne przejęcie pozostałej części budynku, w tym przypadku kartą przetargową są tory kolejowe, za które kolej nie wpłaca podatków do budżetu gminy - mówi Adam Lewandowski.

    Pierwsze planowane spotkanie w tej sprawie odbędzie się jeszcze w tym miesiącu, ale dopiero w styczniu 2010 r. dojdzie do prawdziwych rozmów na szczycie pomiędzy PKP Przewozy Regionalne, samorządy terytorialne. Od decyzji, które zapadną na tym spotkaniu zależeć będzie przyszłość wspomnianego wcześniej połączenia kolejowego.

    - Proces powstania takiego połączenia jest procesem długotrwałym. Nie stanie się to dziś, ani jutro - stwierdza burmistrz Śremu.

    Pomysł odtworzenia trasy kolejowej pomiędzy Śremem a Poznaniem należy do ambitnych. Początki linii szynobusu we Wągrowcu czy Wolsztynie też były trudne, ale obecnie cieszą się sporym powodzeniem. Ważną w tym rolę odgrywa czas przejazdu pojazdu, którego nie tracimy w korkach.
    Spoglądając na sprawę z nico innego punktu widzenia, to na pierwszy plan wysuwa się częstotliwość tych połączeń. Tory w Śremie pozwolą poruszać się pojazdowi szynowemu tylko w ruchu jednokierunkowym oznacza to tyle, że przewoźnik będzie mógł obsłużyć tylko kilka połączeń dziennie, podczas gdy PKS na trasie Śrem - Poznań wystawia około 55 kursów.

    Cena za przejazd nie będzie bez znaczenia. Koszt przejazdu PKS-em wynosi około 10 zł. Podobną kwotę muszą wyłożyć mieszkańcy Wągrowca za podróż szynobusem do Poznania. Żeby inwestycja w Śremie odniosła szybki sukces finansowy oraz aby zwrot kosztów się zwrócił, cena biletu prawdopodobnie będzie wyższa.

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Magazyn

    Wideo