Combino stoi dwa lata bo nie ma szyby

    Combino stoi dwa lata bo nie ma szyby

    Katarzyna Fertsch

    Głos Wielkopolski

    Aktualizacja:

    Głos Wielkopolski

    Combino nazywane są pechowymi tramwajami. Na ulicach sprawdzają się doskonale, są najbardziej niezawodnymi ze wszystkich pojazdów jeżdżących po Poznaniu, lubią je też pasażerowie. Niezwykle często są jednak... najeżdżane przez inne tramwaje.
    Tak było między innymi w lutym zeszłego roku. Combino numer 513 zjeżdżał z trasy PST. W stronę osiedla Jana III Sobieskiego jechała "stopiątka". Motorniczy nie przestawił zwrotnicy. Tramwaj, zamiast skręcić na "pestkę", pojechał prosto i uderzył w Combino.

    - Gdy tramwaje były na gwarancji, wszystkie naprawy zlecaliśmy Siemensowi - opowiada Jan Firlik, dyrektor przewozów tramwajowych MPK. - W tym przypadku postanowiliśmy wypróbować inną firmę i zlecić naprawę firmie Modertrans.

    Trzeba jednak było nauczyć tego pracowników spółki-córki MPK, firmy Modertrans. A niemiecki Siemens nie za bardzo chciał pomagać, zwłaszcza że miał w tym czasie wolne moce przerobowe i sam chętnie podjąłby się naprawy. Tramwaj stał więc w zajezdni przez ponad półtora roku, zanim trafił do warsztatu firmy Modertrans.

    W tym czasie wymontowywano z niego części, by inne tramwaje mogły po awarii szybciej wrócić na linie (później te części dokładano). - Dzisiaj naprawa jest już mocno zaawansowana i może jeszcze w tym roku, a najpóźniej na początku przyszłego tramwaj wróci na ulice - mówi Firlik.

    Mocno zaawansowane, czyli brakuje już tylko jednej części, którą musi przysłać Siemens. MPK na szybę, bo o niej mowa, czeka już 2 miesiące i pewnie jeszcze to potrwa. Zazwyczaj na dostawę szyby trzeba czekać około 5 miesięcy. - Siemens to wielka korporacja i tyle trwają u nich wszystkie procedury. I to nie tylko przy dostawach dla Poznania, ale także innych europejskich miast - zapewnia dyrektor. - Nie da się tego przyspieszyć.

    Innego producenta, który dostarczałby części, udało się znaleźć, jednak tylko dla szyb bocznych. Czy przewoźnik nie mógł pomyśleć o zapasowych częściach, kiedy w 2001 roku ogłaszał przetarg na tramwaje?

    - Mamy w magazynie części, które systematycznie trzeba wymieniać. Również te, które mogą się zepsuć. Kilka lat temu nie podejrzewaliśmy jednak, że tramwaje Combino będą tak często ulegały wypadkom. A szkoda było zamrażać tak dużo pieniędzy i kupić części, które mogłyby się w ogóle nie przydać - wyjaśnia Piotr Stachowiak, kierownik zajezdni przy Głogowskiej.

    1 »

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Komentarze (4)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    czemu teraz

    lolo (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 14 / 11

    To nie można było tej szyby zamówić zaraz po szkodzie, skoro wiadomo było że się na nią tyle czeka ?? Czekają 1,5 roku żeby zamówić jakąś szybę - no paranoja

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    POkraczny za-RZĄD

    pasażer (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 16 / 11

    To się w pale nie mieści. Jak można tolerować taką niegospodarność w NIBY gospodarnym POznaniu. Ktoś POwinien za to beknąć. Albo Firlik albo władze POznania. POnieważ wiem, że tak się nie stanie...rozwiń całość

    To się w pale nie mieści. Jak można tolerować taką niegospodarność w NIBY gospodarnym POznaniu. Ktoś POwinien za to beknąć. Albo Firlik albo władze POznania. POnieważ wiem, że tak się nie stanie NIE zagłosuje na Grobiegozwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Może trzeba znać j.niemiecki?

    Gość (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 14 / 9

    Czasem pomaga...

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Siemens

    Combino (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 15 / 9

    1. Combino są najbardziej niezawodnymi tramwajami - co Firlik podkreślił - nie psują się one same z siebie.
    2. MPK próbowało zaoszczędzić i naprawić w MODETRANSie, który nie dysponuje dostępem do...rozwiń całość

    1. Combino są najbardziej niezawodnymi tramwajami - co Firlik podkreślił - nie psują się one same z siebie.
    2. MPK próbowało zaoszczędzić i naprawić w MODETRANSie, który nie dysponuje dostępem do części... gdyby ten tramwaj wysłano do SIEMENSa, to by już dawno był naprawiony i mógł przynosić przychód MPK, a tak stoi w zajezdni i przynosi straty.
    3. Gospodarka częściami zamiennymi kuleje w MPK. Czas oczekiwania na nową szybę pół roku nie usprawiedliwia prawie 2-letniego wyłączenia z eksploatacji.

    Na koniec dodam, że sam współpracuję z SIEMENSem (w innej branży) i owszem - Siemens nie jest łatwym partnerem, ale newralgiczne części zamienne idzie załatwić w kilka tygodni, mimo że na początku SIEMENS podaje termin dostawy pół roku. Po prostu nie wystarczy złożyć zamówienia, tylkotrzeba umieć zadziałać,zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Magazyn

    Wideo