Poznań: Tramwajem szybciej przejedziemy miasto

    Poznań: Tramwajem szybciej przejedziemy miasto

    Katarzyna Fertsch, Elżbieta Sobańska

    Głos Wielkopolski

    Aktualizacja:

    Głos Wielkopolski

    Dzięki wprowadzeniu inteligentnej sygnalizacji świetlnej sprzyjającej tramwajom na ulicy Grunwaldzkiej, przejazd pojazdów MPK zajmuje kilka minut mniej, niż wcześniej. Dlaczego? Ponieważ kiedy tramwaj podjeżdża do skrzyżowania, motorniczy sam uruchamia zielone światło. Podobne rozwiązania zastosowano na innych skrzyżowaniach. Do roku 2012 inteligentne sygnalizatory pojawią się na kolejnych, a sam system będzie sprawniejszy.
    Specjalny zespół, w skład którego wchodzą przedstawiciele MPK, ZDM i ZTM, opracowują pierwszy etap projektu.
    - Nadanie prierwszeństwa komunikacji publicznej jest częścią projektu, nad którym pracuje nasz zespół - mówi Przemysław Staśkowiak, naczelnik wydziału bezpieczeństwa ruchu ZDM. - W przyszłym tygodniu będziemy znać już wstępny koszt jego realizacji.

    Miasto pracuje nad systemem inteligentnego transportu, o którym niedawno pisaliśmy. Fundusze mają w większości pochodzić ze środków unijnych. W pierwszym etapie zmiany wprowadzone będą na obszarze między ulicami: Dąbrowskiego, Roosevelta, Głogowską do zachodniej granicy miasta. Jest to związane z organizacją Euro 2012.

    Rozwiązania nadające priorytet komunikacji zbiorowej pojawią się na ulicy Głogowskiej (od ronda Kaponiera do pętli tramwajowej i Grunwaldzkiej) i od okolic stadionu do centrum. Trzy lata temu ze środków unijnych zmodernizowano sygnalizacje świetlne na tej ulicy, na odcinku od Palacza do Malwowej.
    Projekt nie jest tani, możemy jednak liczyć na dofinansowanie z pieniędzy unijnych. Wprowadzenie go wymaga zamontowania w tramwajach komputerów pokładowych. O tym, kiedy powinno zapalić się zielone światło, przestanie decydować motorniczy. - Podjeżdżający do skrzyżowania tramwaj będzie wysyłał do sygnalizatora sygnał. Jeśli pojazd będzie spóźniony, zielone światło zapali się jak najszybciej. Natomiast jeśli będzie wyprzedzał rozkład - sygnalizator go wstrzyma - wyjaśnia Zbigniew Rusak, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.

    1 »

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Komentarze (2)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    A co z autobusami

    zed (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 13 / 8

    Autobusy stoją w korkach razem z samochodami.
    Na Solnej można korzenie zapuścić czekając na 60, który potem stoi od Pułaskigo do Wołyńskiej w jednym wielkim korku.
    Jak tramwaje dostanę...rozwiń całość

    Autobusy stoją w korkach razem z samochodami.
    Na Solnej można korzenie zapuścić czekając na 60, który potem stoi od Pułaskigo do Wołyńskiej w jednym wielkim korku.
    Jak tramwaje dostanę priorytet, to autobusy już wogóle nie będą jeździć tylko stać.
    Dlaczego pisząc o komunikacji publicznej pisze się głównie o tramwajach, pomijając coraz bardziej pogarszającą się komunikację autobusową ???zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    jaka inteligętna

    pasażer (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11 / 10

    Każdego dnia jeżdżę tramwajem ul. Grunwaldzka od ronda kaponiera, aż do stadionu na bułgarskiej i często przypatruje się rzekomej "inteligentnej" sygnalizacji o której jakiś czas temu tak pięknie...rozwiń całość

    Każdego dnia jeżdżę tramwajem ul. Grunwaldzka od ronda kaponiera, aż do stadionu na bułgarskiej i często przypatruje się rzekomej "inteligentnej" sygnalizacji o której jakiś czas temu tak pięknie mówiono. Chyba jest ona jednak mało inteligentna, bo tramwaje bardzo często stoją na światłach. Pewnie znów ktoś zgarnął kasę, zainstalował słabo działający system, a teraz jeszcze próbuje wmawiać, że działa on poprawnie, myśląc że poznaniacy są jeszcze mniej inteligentni niż ten system. Kto chce zobaczyć jak działa ten inteligentny system niech przejedzie się ulicą grunwaldzką... Efekt jest taki, że utrudniono jedynie życie kierowcą. A MPK wciąż myśli o podnoszeniu cen biletów. zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Magazyn

    Wideo