Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Internet podpowie jak uniknąć korków

Elżbieta Sobańska
Po stworzeniu inteligentnego systemu transportu będzie można uniknąć takich korków
Po stworzeniu inteligentnego systemu transportu będzie można uniknąć takich korków S. Seidler
Rano, przed wyjściem z domu, wystarczy w komputerze lub telefonie komórkowym zajrzeć do internetu i podać cel podróży. Mija kilka sekund i system wyliczy za nas, ile zajmie przejazd i jaki środek transportu wybrać, by najszybciej przejechać przez miasto. Czy to możliwe?

To tylko niewielka część inteligentnego systemu transportu, nad którym od maja pracuje zespół złożony z przedstawicieli Zarządu Dróg Miejskich, Zarządu Transportu Miejskiego, Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego oraz specjalistów z Politechniki Poznańskiej.

Obecne systemy sterowania ruchem zostaną zintegrowane na wspólnej platformie informatycznej. Ma to doprowadzić do usprawnienia ruchu w coraz bardziej zatłoczonym Poznaniu.

- Kończą się możliwości obecnego systemu. Powstanie model dla całej sieci, który będzie przewidywał stan natężenia ruchu. Tak, aby można było uniknąć korków - mówi Przemysław Staśkowiak, naczelnik wydziału bezpieczeństwa ruchu. - Na podstawie danych z detektorów ruchu oraz danych historycznych program będzie je przewidywał i kierując zmotoryzowanych na odpowiednie trasy zarazem przeciwdziałał tworzeniu się nowych korków. Będzie on współgrał z systemem informacji dla kierowców i podróżnych, udostępnione zostaną też mobilne aplikacje dla mieszkańców - dodaje. Każdy dowie się m.in., ile i jakim środkiem transportu zajmie przejazd do wybranego miejsca, a także gdzie można spodziewać się utrudnień, np. z powodu trwających remontów (o tym będą też informować specjalne tablice elektroniczne).

- Pojawią się one przy wlotach do miasta - wyjaśnia Przemysław Staśkowiak. - Dlatego chcielibyśmy zintegrować nasz system z projektem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Po to, aby kierowcy otrzymywali informacje przed wjazdem do miasta.

To wszystko są na razie plany. Zakres systemu zależeć będzie od możliwości finansowych. Poznańscy urzędnicy chcą pozyskać wsparcie z funduszy unijnych. W listopadzie ma być gotowy projekt. Po ocenie kosztów miasto wystąpi z wnioskiem o dofinansowanie. Koszty wpłyną także na zakres samego przedsięwzięcia. W pierwszym etapie, do 2012 roku, system pilotażowo obejmie obszar między ulicami: Dąbrowskiego, Roosevelta, Głogowską do zachodniej granicy miasta. Jest to związane z organizacją przez Poznań Euro 2012.

- Właśnie z tego względu ten obszar będzie najbardziej odpowiedni na taką próbę - uważa Rafał Kupś, zastępca dyrektora ZTM. - Jest to innowacyjny projekt. Choć w innych miastach też działają systemy inteligentnego sterowania, to jednak my stawiamy na inną formułę. Wszystko jednak rozbija się o koszty. Im więcej ułatwień, tym bardziej skomplikowany system, a co za tym idzie, będzie on droższy - dodaje Kupś.

W systemie inteligentnego transportu ujęta jest także komunikacja zbiorowa, która ma być traktowana priorytetowo.

- Można powiedzieć, że ten system będzie w pewien sposób śledzić autobusy oraz tramwaje - mówi Rafał Kupś. - Pojazdy będą elektronicznie połączone z systemem w taki sposób, że sygnalizacja będzie się zmieniać wtedy, gdy będą dojeżdżać do skrzyżowania. Przekazywana będzie informacja, kiedy, na jakiej linii i w którym kierunku pojazd będzie jechał, co ma doprowadzić do płynnego i co za tym idzie, krótszego pokonywania danej trasy - dodaje zastępca dyrektora ZTM.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski