Decydującą rolę odegrała szerokość przejścia, wejść i liczba miejsc dla pasażerów.
Pod uwagę były brane tylko dwie oferty: Solarisa i bydgoskiej spółki PESA. Trzecia, złożona przez firmę CAF, nie spełniała wymogów formalnych.
- Komisja wybrała ofertę Solarisa. Powiadomiliśmy już producentów o wynikach przetargu. Mają 10 dni na złożenie protestów, mam nadzieję, że do tego nie dojdzie - mówi Wojciech Tulibacki, prezes MPK.
Jego zdaniem nie ma podstaw do wnoszenia protestów. Wszelkie wątpliwości były wyjaśniane na bieżąco, a warunki wyraźnie określone w specyfikacji. Władze MPK są też zadowolone z ceny, jaką udało się uzyskać. Zakładano, że na zakup 40 tramwajów trzeba będzie przeznaczyć 337 milionów złotych, podczas gdy zwycięska firma zaproponowała dostarczyć je za 280 milionów złotych (ceny netto).
- Na zakup przyznano nam dofinansowanie z Unii Europejskiej w wysokości 156 milionów złotych - przypomina Tulibacki. - Aby wykorzystać tę kwotę, powinniśmy zwiększyć zamówienie o kolejne tramwaje.
Decyzja, czy tak się stanie i o ile zostanie zwiększone zamówienie, zapadnie w połowie przyszłego roku. MPK musi to skonsultować z ministerstwem.
Jeśli wynik przetargu nie zostanie oprotestowany, umowa z Solarisem będzie mogła zostać podpisana już za miesiąc (wynik musi zaakceptować Urząd Zamówień Publicznych).
- Jeśli pojawią się protesty i odwołania, procedura może się zakończyć dopiero w połowie listopada - mówi Jan Firlik, dyrektor pionu tramwajów w MPK.
Zgodnie z harmonogramem, pierwszy tramwaj powinien trafić do Poznania najpóźniej w połowie roku 2011. Ostatni - do końca marca 2012 roku - jeszcze przed Euro 2012.
Jaki będzie nowy tramwaj Solarisa? W 100 procentach będzie niskopodłogowy (bez schodów takich, jakie są w Tatrach). Będzie klimatyzowany w kabinie motorniczego i pasażerskiej (obecnie żaden tramwaj nie jest klimatyzowany). Będzie miał prawie 32 m długości (Combino ma 29,4 m długości). W środku znajdą się miejsca dla 229 osób - 47 siedzących, 182 stojących i 20 rozkładanych foteli, których nie wlicza się do ogólnej liczby miejsc (Combino ma 205 miejsc - odpowiednio 57, 145 i 3). Nowe tramwaje będą też miały większe wejścia - o szerokości 1,5 m (w Combino mają szerokość 1,3 m) oraz przejścia wewnątrz pojazdu. W najwęższym punkcie będzie to 75 cm (w Combino - 63,5 cm). Będzie też wyposażony w monitoring i panel do szkolenia motorniczych. W wyposażeniu znajdą się też biletomaty i np. urządzenie do smarowania kół, dzięki którym pojazd będzie jeździł ciszej czy piasecznica - ułatwiająca hamowanie.
Jedyną trudność może stanowić garażowanie pojazdów. Gdy zostaną dostarczone, nie będzie gotowa zajezdnia na Franowie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?