Poznań: Solaris wygrał przetarg na nowe tramwaje

    Poznań: Solaris wygrał przetarg na nowe tramwaje

    Katarzyna Fertsch

    Głos Wielkopolski

    Aktualizacja:

    Głos Wielkopolski

    Nowe, niskopodłogowe tramwaje dostarczy Poznaniowi firma Solaris Bus&Coach. MPK ogłosiło wczoraj oficjalne wyniki przetargu na zakup 40 pojazdów. Oferta Solarisa, mimo że droższa, okazała się lepsza od konkurencyjnej.
    Decydującą rolę odegrała szerokość przejścia, wejść i liczba miejsc dla pasażerów.
    Pod uwagę były brane tylko dwie oferty: Solarisa i bydgoskiej spółki PESA. Trzecia, złożona przez firmę CAF, nie spełniała wymogów formalnych.

    - Komisja wybrała ofertę Solarisa. Powiadomiliśmy już producentów o wynikach przetargu. Mają 10 dni na złożenie protestów, mam nadzieję, że do tego nie dojdzie - mówi Wojciech Tulibacki, prezes MPK.

    Jego zdaniem nie ma podstaw do wnoszenia protestów. Wszelkie wątpliwości były wyjaśniane na bieżąco, a warunki wyraźnie określone w specyfikacji. Władze MPK są też zadowolone z ceny, jaką udało się uzyskać. Zakładano, że na zakup 40 tramwajów trzeba będzie przeznaczyć 337 milionów złotych, podczas gdy zwycięska firma zaproponowała dostarczyć je za 280 milionów złotych (ceny netto).

    - Na zakup przyznano nam dofinansowanie z Unii Europejskiej w wysokości 156 milionów złotych - przypomina Tulibacki. - Aby wykorzystać tę kwotę, powinniśmy zwiększyć zamówienie o kolejne tramwaje.

    Decyzja, czy tak się stanie i o ile zostanie zwiększone zamówienie, zapadnie w połowie przyszłego roku. MPK musi to skonsultować z ministerstwem.

    Jeśli wynik przetargu nie zostanie oprotestowany, umowa z Solarisem będzie mogła zostać podpisana już za miesiąc (wynik musi zaakceptować Urząd Zamówień Publicznych).

    - Jeśli pojawią się protesty i odwołania, procedura może się zakończyć dopiero w połowie listopada - mówi Jan Firlik, dyrektor pionu tramwajów w MPK.

    Zgodnie z harmonogramem, pierwszy tramwaj powinien trafić do Poznania najpóźniej w połowie roku 2011. Ostatni - do końca marca 2012 roku - jeszcze przed Euro 2012.

    Jaki będzie nowy tramwaj Solarisa? W 100 procentach będzie niskopodłogowy (bez schodów takich, jakie są w Tatrach). Będzie klimatyzowany w kabinie motorniczego i pasażerskiej (obecnie żaden tramwaj nie jest klimatyzowany). Będzie miał prawie 32 m długości (Combino ma 29,4 m długości). W środku znajdą się miejsca dla 229 osób - 47 siedzących, 182 stojących i 20 rozkładanych foteli, których nie wlicza się do ogólnej liczby miejsc (Combino ma 205 miejsc - odpowiednio 57, 145 i 3). Nowe tramwaje będą też miały większe wejścia - o szerokości 1,5 m (w Combino mają szerokość 1,3 m) oraz przejścia wewnątrz pojazdu. W najwęższym punkcie będzie to 75 cm (w Combino - 63,5 cm). Będzie też wyposażony w monitoring i panel do szkolenia motorniczych. W wyposażeniu znajdą się też biletomaty i np. urządzenie do smarowania kół, dzięki którym pojazd będzie jeździł ciszej czy piasecznica - ułatwiająca hamowanie.

    Jedyną trudność może stanowić garażowanie pojazdów. Gdy zostaną dostarczone, nie będzie gotowa zajezdnia na Franowie.

    Komentarze (9)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    tramwaje

    Widukind (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 9 / 7

    chyba ogarnęła mnie POmroczność - jeśli dobrze wiem to ten z Bydgoszczy jeździ a ten z Bolechowa nie bo go jeszcze nie ma. No to znowu miasto kupuje coś w ciemno ?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Przetarg zostanie unieważniony

    ertus (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 6

    I wtedy trzeba będzie go rozpoczynać od początku, a przez to przepadną środki z UE i Poznań będzie miał wielkie g.... a nie nowe tramwaje.
    Do tego jeszcze podpadniemy i w przyszłości nie ma co...rozwiń całość

    I wtedy trzeba będzie go rozpoczynać od początku, a przez to przepadną środki z UE i Poznań będzie miał wielkie g.... a nie nowe tramwaje.
    Do tego jeszcze podpadniemy i w przyszłości nie ma co liczyć na dotacje z UE na inne inicjatywy.
    Nie zdziwie się, jak tym przetargiem zainteresuje się prokurator albo CBA.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    strata dla Poznania

    potencjalnypasażer (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 10 / 12

    Analiza ogłoszenia o wynikach postępowania wskazuje, ęe PESA ma wszelkie przesłanki do skutecznego oprotestowania wyników, bo w każdych uczciwych warunkach wygrałaby w tej konkurencji. Zero punktów...rozwiń całość

    Analiza ogłoszenia o wynikach postępowania wskazuje, ęe PESA ma wszelkie przesłanki do skutecznego oprotestowania wyników, bo w każdych uczciwych warunkach wygrałaby w tej konkurencji. Zero punktów za wartość techniczną jest nie spotykanym skandalem, który doprowadzi nie tylko do tego, że przez kolejne lata będziemy jeździć modernizowanymi '105', ale i tym, że Poznań straci renomę w kontaktach z UE i straci szanse w staraniach o środki UE na kolejne projekty.

    Szkoda, że wspieranie poznańskich/wielkopolskich firm musi oznaczać posuwanie się do szwindli!!!zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Skandal! Tatry po raz drugi!

    geex

    Zgłoś naruszenie treści / 15 / 16

    Poznańskość czy wielkopolskość prowadzi jednak czasem do skretynienia. Wybór tramwaju, który nie ma nawet prototypu, tylko dlatego że firma jest spod Poznania pachnie niegospodarnością (mówiąc...rozwiń całość

    Poznańskość czy wielkopolskość prowadzi jednak czasem do skretynienia. Wybór tramwaju, który nie ma nawet prototypu, tylko dlatego że firma jest spod Poznania pachnie niegospodarnością (mówiąc najłagodniej).

    A tak z innej beczki: zdjęcie jest dość idiotycznym fotomontażem. Wirtualne Tramino stoi pod... dworcem Nyugati w Budapeszcie, na której to trasie jeżdżą Combino. Ktoś ordynarnie podmienił Siemensa na Solarisa.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Tramwaje dla Poznania

    pasażer (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 4

    Przewałka XXI wieku. Znowu kupuje się przysłowiowego "kota w worku". Znacznie droższy wyrób nie istniejący. Ale brawo dla firmy Solaris i jej szefa.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Solaris Tramino

    Markus (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 15 / 17

    Słuszna decyzja [brawo,brawo ,brawo ]

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    skandal -przewał stulecia

    janina (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 15 / 14

    nawet nie istnieje prototyp tego pojazdu
    a po wybudowaniu trzeba wielu m-cy prob i tuszowania chorób wieku dzieciecego.
    sprawa powinien zajac sie prokurator a przetarg zostac uniewazniony. czas...rozwiń całość

    nawet nie istnieje prototyp tego pojazdu
    a po wybudowaniu trzeba wielu m-cy prob i tuszowania chorób wieku dzieciecego.
    sprawa powinien zajac sie prokurator a przetarg zostac uniewazniony. czas tez wypier.... z mpk jej dyrektórow trzymajacych palec w dup... miernoty grobelnegozwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Hura !

    abc (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11 / 11

    Zwyciężyła poznańska gospodarność i solidność.
    Jestem przekonany, że nowoczesna i profesjonalnie zarządzana firma Solaris nieporównywalnie lepiej wywiąże się kontraktu niż upadająca Tatra czy...rozwiń całość

    Zwyciężyła poznańska gospodarność i solidność.
    Jestem przekonany, że nowoczesna i profesjonalnie zarządzana firma Solaris nieporównywalnie lepiej wywiąże się kontraktu niż upadająca Tatra czy siermiężnie zarządzany pokomunistyczny moloch HCP.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Niech żyje prototyp ...

    potencjalnypasażer (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 5

    ... i nieśmiertelny duch Tatry!!! Życzny sobie dużo cierpliwości. Ze wstępnego rachunku wynika, że tramwaje (które w grudniu dopiero beda homologowane w prototypie) zostaną dostarczone ledwo-ledwo...rozwiń całość

    ... i nieśmiertelny duch Tatry!!! Życzny sobie dużo cierpliwości. Ze wstępnego rachunku wynika, że tramwaje (które w grudniu dopiero beda homologowane w prototypie) zostaną dostarczone ledwo-ledwo przed Euro 2012. OBY, OBY!!!zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Magazyn

    Wideo