Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Drogi: Nie będzie dolnośląskiej "piątki" na Euro

Tomasz Cylka
A. Szozda
Ostatnie czasy nie były dla wielkopolskich dróg zbyt łaskawe.

Modernizacja 14 kilometrów trasy z Poznania do Kórnika trwała ponad trzy lata. I była to właściwie jedyna strategiczna inwestycja, z której cieszyć się mogą dzisiaj kierowcy. Na szczęście, prognozy na 2010 rok i kolejne lata do Euro 2012 zapowiadaja się optymistyczniej. Zwłaszcza na drogach numer 5 i 11 wiele się będzie działo.

Najdalej posunięte są prace na zachodniej obwodnicy Poznania, o czym pisaliśmy niedawno. Dzisiaj Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisze z firmami Skanska i Intercor umowę na 458 mln zł. Budowa powinna się rozpocząć jeszcze w tym roku.

Ogłoszony został także przetarg na kolejne 8 kilometrów drogi od Złotnik do Rokietnicy i tu inwestycja powinna ruszyć na początku 2010 roku. Ostatni odcinek od Rokietnicy do Swadzimia został oprotestowany i procedury związane z ekologią rozpoczęły się od nowa.

Droga numer 11 prowadzi od Bytomia na Śląsku aż do Kołobrzegu nad morzem. O budowę ekspresowej "jedenastki" walczą wszystkie samorządy, które znajdują się na tej trasie. Niestety, na razie nie została jeszcze wpisana do europejskiej sieci dróg transportowych TEN-T. To wstrzymuje wielkie inwestycje.

- Odpowiednie dokumenty są złożone w Ministerstwie Infrastruktury i liczymy na pozytywne zakończenie - mówi Tomasz Stube, rzecznik wojewody wielkopolskiego.

Jednak GDDKiA ma w planie na 2010 rok kilka ważnych inwestycji, jak choćby obwodnice Jarocina, Ostrowa czy Kępna.

Rozpoczyna się także inwestycja na strategicznej drodze krajowej numer 5, która prowadzi od Bydgoszczy przez Gniezno, Poznań, Leszno do Wrocławia. O pieniądze na tę drogę przez 5 lat toczyły się boje polityczne. Rząd Jarosława Kaczyńskiego, mimo decyzji o Euro 2012 w Polsce, nie umieścił jej na liście kluczowych inwestycji. Dopiero przed wyborami w 2007 r. startująca z Poznania Zyta Gilowska umieściła ją w harmonogramie i zagwarantowała finansowanie. Tę decyzję podtrzymał obecny rząd PO-PSL.

Ogłoszono już przetarg na wykonawcę obwodnic Bojanowa i Rawicza (odcinek Kaczkowo - Korzeńsko, 27 km). Ta inwestycja będzie połączona z przebudową 7 km drogi numer 36 z Rawicza do Ostrowa. Tutaj - jeśli nie będzie protestów - prace rozpoczną się w tym roku. Niestety, nie zostanie na Euro 2012 wybudowany dolnośląski odcinek "piątki", bo tam samorządy nie mogą dojść do porozumienia, którędy trasa powinna przebiegać.

Jesienią koparki i spychacze powinny wejść za to na odcinek wschodniej obwodnicy Poznania, której 40 km ma być gotowe pod koniec 2011 r. Ta trasa prowadzić będzie od autostrady A2 w kierunku Łubowa. Powstanie na nim osiem dwupoziomowych węzłów, dwa mosty, 16 wiaduktów i dwa przejścia dla zwierząt. Przetargi zostały już ogłoszone.

Jest także szansa, że zdążymy z budową piątki na odcinku od Gniezna do miejscowości Mielno w województwie kujawsko-pomorskim. Jeśli w ciągu najbliższych kilku miesięcy zostaną zakończone procedury środowiskowe, to z tym odcinkiem powinniśmy także zdążyć przed mistrzostwami Europy. Droga krajowa numer 5 jest na szlaku trzech miast, gdzie odbędą się piłkarskie mecze: Gdańska, Poznania, Wrocławia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski