Czy rondo Kaponiera pomoże wypromować twierdzę Poznań?

    Czy rondo Kaponiera pomoże wypromować twierdzę Poznań?

    Filip Czekała

    Głos Wielkopolski

    Głos Wielkopolski

    Modernizacja ronda Kaponiera coraz bliżej. Po remoncie węzła, na poziomie -2, znajdzie się nowy przystanek Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.
    Miłośnicy fortyfikacji postulują, by przy okazji zaadaptować Kaponierę Kolejową z XIX wieku, odpowiednio aranżując nowe przestrzenie.

    Teraz, wraz z budową trasy szybkiego tramwaju, Kaponiera Kolejowa zostanie odsłonięta. Zdaniem Konrada Dąbrowskiego, prezesa Porozumienia dla Twierdzy Poznań, należy zrobić wszystko, by przywrócić temu miejscu historyczny charakter.

    - Chcemy, by bezpośrednia okolica Kaponiery Kolejowej, czyli nowy przystanek PST, został odpowiednio zaaranżowany architektonicznie.
    Wszystkie nowe i modernizowane obiekty powinny posiadać okładzinę z czerwonej cegły klinkierowej, ułożoną w wątek główkowy charakterystyczny dla XIX-wiecznych fortyfikacji. Trakty komunikacyjne i nawierzchnia przyszłego przystanku tramwajowego, ułożone z czerwonego bruku betonowego lub klinkieru, podkreślą natomiast warowny charakter rejonu dawnej działobitni - mówi Dąbrowski.

    W ten sposób nawiązano by do dawnego wyglądu tej części miasta. Dziś mało kto wie, jak to miejsce wyglądało sto lat temu. - Dziewiętnastowieczny podróżnik, jadąc z dworca kolejowego ulicą Dworcową, widział po lewej działobitnię Kaponiery Kolejowej, a po prawej Bramę Berlińską - tłumaczy.

    Teraz mogłoby być podobnie. - Planowana linia szybkiego tramwaju powtarza dawny przebieg linii kolejowej. Niech więc turysta jadąc z Dworca Zachodniego szybkim tramwajem, od razu zauważy, że nie jest to zwykły przystanek. Wysiadając, mógłby obejrzeć plany i zdjęcia twierdzy Poznań, a także dowiedzieć się o fortecznych atrakcjach, jakie oferuje dawna twierdza - przekonuje Dąbrowski.

    Problemem mogą okazać się finanse. - Z pieniędzy przeznaczonych na remont węzła Kaponiera nie będzie można rewitalizować samego obiektu. Należy jednak zrobić wszystko, żeby nowo powstająca infrastruktura komponowała się z Kaponierą Kolejową. "Nowoczesny" betonowy przystanek nie będzie w żaden sposób harmonizował z historycznym obiektem - wyjaśnia pomysłodawca.

    Jeśli miasto nie miałoby w przyszłości pieniędzy na remont wnętrz Kaponiery Kolejowej, można byłoby kazamaty przeznaczyć na cele komercyjne.

    - Może tu powstać na przykład jakaś kawiarnia. Tędy przemieszczać się będą tysiące ludzi - mówi Dąbrowski. Za wzór służyć może być stacja metra Zitadelle w Berlinie. Na jej peronach z ceglanymi okładzinami ścian zainstalowano między innymi plansze, przedstawiające plany pobliskiej cytadeli.

    Co na to Zarząd Dróg Miejskich, który odpowiada za inwestycję? - Obecnie nie ma żadnych decyzji, co do wyglądu tego miejsca. Jesteśmy dopiero w fazie tworzenia projektu. Każdy pomysł jest jednak cenny - wyjaśnia Tomasz Libich.

    Rewitalizacja Kaponiery Kolejowej i jej otoczenia byłaby znakomitą promocją twierdzy Poznań. Fortyfikacje posiadają olbrzymi, niewykorzystany dotąd potencjał. Tymczasem mogłyby być one niezwykłą atrakcją turystyczną. Kaponiera Kolejowa to jeden z nielicznych ocalałych fragmentów fortyfikacji pierścienia wewnętrznego dawnej twierdzy. Oprócz niej zachowały się m. in. relikty Fortu Winiary na Cytadeli, schron na przeciwskarpie Fortu Colomb, przyczółek Śluzy Katedralne.

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Komentarze (7)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    porozumienie

    nikolaj (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 8 / 25

    Pan Konrad jest p r e z e s e m ??? A czego? To z przewodniczenia HKMFIE już go wywalili ? Czy znów bieże się za spartaczenie nowej sprawy?
    "Porozumienie dla twierdzy"? Między kim a kim??? Kogo...rozwiń całość

    Pan Konrad jest p r e z e s e m ??? A czego? To z przewodniczenia HKMFIE już go wywalili ? Czy znów bieże się za spartaczenie nowej sprawy?
    "Porozumienie dla twierdzy"? Między kim a kim??? Kogo ten pan reprezentuje??? Opowie o tym Panu Prezydentowi ???zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    porozumienie

    nikolaj (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 13 / 6

    Pan Konrad jest p r e z e s e m ??? A czego? To z przewodniczenia HKMFIE już go wywalili ? Czy znów bieże się za spartaczenie nowej sprawy?
    "Porozumienie dla twierdzy"? Między kim a kim??? Kogo...rozwiń całość

    Pan Konrad jest p r e z e s e m ??? A czego? To z przewodniczenia HKMFIE już go wywalili ? Czy znów bieże się za spartaczenie nowej sprawy?
    "Porozumienie dla twierdzy"? Między kim a kim??? Kogo ten pan reprezentuje??? Opowie o tym Panu Prezydentowi ???zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Tak,a następnie fory odbudować

    Evander (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 29

    Po Kaponierze należy odbudować forty, m.in.Fort Winiary... Z budową Zamku Przemysła dajcie sobie ludzie spokój to jest wyrzucanie pieniędzy w błoto!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    EURO 2012 dla Poznania

    Sławol64 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 15 / 20

    Poznań wart poznania,a gościu na tym forum(w tej sprawie)nie ma nic do gadania.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    kasienka

    kasienka (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 33 / 33

    Z sentymentem patrze na zdjecie mojego obszaru dziecinstwa! Zgadzam sie z koncepcja zachowania czesci przemyslowej - kolejwej architektury i dobudow z czerwonego klinkiera. Orginalne i powinno byc...rozwiń całość

    Z sentymentem patrze na zdjecie mojego obszaru dziecinstwa! Zgadzam sie z koncepcja zachowania czesci przemyslowej - kolejwej architektury i dobudow z czerwonego klinkiera. Orginalne i powinno byc piekne i.. atrakcyjne.
    JESTEM ZA!zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Kompletne bzdury!

    Gość (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 26 / 34

    Tory kolejowe i PST powinny być przykryte płytą, tak jak w Warszawie. Wszelkie pruskie pozostałości spokojnie można rozebrać. Żaden z fortów do tej pory nie został zamieniony na atrakcję...rozwiń całość

    Tory kolejowe i PST powinny być przykryte płytą, tak jak w Warszawie. Wszelkie pruskie pozostałości spokojnie można rozebrać. Żaden z fortów do tej pory nie został zamieniony na atrakcję turystyczną. Bo po co? Takie ładne? A przede wszystkim kosztowne, choćby przez nieustanne wtrącanie się konserwatora zabytków, którego działania zawsze przedrażają ewentualne inwestycje.

    A może lepiej odbudować kolegiatę na placu kolegiackim? To by była TURYSTYCZNA ATRAKCJA!zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Dobry kierunek

    Zibi (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 31 / 3

    Tak należy promować Poznań .

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Magazyn

    Wideo