Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura 2017. Język polski - Drugi test czytania ze zrozumieniem [KLUCZE ODPOWIEDZI]

KS
Sprawdź, swoje odpowiedzi

TU ZNAJDZIESZ TEST

PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI

ZADANIE 1
Nasze nieszczęścia wynikają z ukształtowania naszego umysłu.

ZADANIE 2
Zapisany w umyśle „przepis” na własne życie. (Wpisany w umysł program określający, kim jesteśmy, do czego dążymy, w jaki sposób zrealizujemy życiowe cele).

ZADANIE 3
Nie dorastaj. Bądź doskonały. Pracuj ciężko.

ZADANIE 4
Nie możemy zatem go zmienić i reagować, jeśli jest negatywny.
Nie wiemy, że sami jesteśmy odpowiedzialni za swoje niepowodzenia.

ZADANIE 5
podobieństwa:
– każda rodzina realizuje swój scenariusz
– życie poszczególnych członków rodziny zostaje rozpisane na role
– jak w teatrze, istnieją role postaci pozytywnych i negatywnych
– wszystkie role muszą być obsadzone i solidarnie odgrywane
różnice:
– odgrywający rolę są nieświadomi istnienia scenariusza
– brak reżysera
– miejsce akcji
– rola narzucona przez rodzinę jest ostateczna
– nie bierze się pod uwagę predyspozycji członka rodziny do odegrania danej roli

ZADANIE 6
– pozytywny:
np.: rodzina trwa; zachowuje odrębność; jest spójna,
– negatywny:
np.: nieszczęśliwy jest ten członek rodziny, któremu wyznaczono negatywną rolę; niemożność buntu i odrzucenia przypisanej roli.

ZADANIE 7
– Według Berne’a i Lainga wszyscy odgrywamy jakieś role, według Alice Miller - nie wszyscy (głównie ci, których spotkały traumatyczne zdarzenia w dzieciństwie).
– Berne i Laing twierdzą, że odgrywane przez nas role nie muszą być destrukcyjne, natomiast Alice Miller uważa, że odgrywanie ról zawsze ma niekorzystny charakter.

ZADANIE 8
– Zdania te są zaczerpniętymi z życia dowodami wzmacniającymi siłę argumentacji.
– Zdania te ukazują, w jaki sposób w języku przejawiają się niewłaściwe zachowania dorosłych wobec dzieci.
– Zdania te ożywiają wypowiedź, wprowadzając do tekstu popularnonaukowego – elementy mowy potocznej.
– Dzięki zdaniom w nawiasach tekst staje się bardziej zrozumiały.
– Zdania te są wtrąceniami, ukazującymi, w jaki sposób dorośli tłumaczą swoje niewłaściwe postawy wobec dzieci.

ZADANIE 9
– Po krzywdzie doznanej w dzieciństwie pozostaje trwały ślad pamięciowy, który sprawia, że jest ona odtwarzana przez całe życie.
– Ktoś skrzywdzony w dzieciństwie, aby zrozumieć swoją sytuację, musi przez całe życie odgrywać rolę ofiary lub oprawcy, co zamienia jego egzystencję w ciąg kłopotów i nieszczęść.

ZADANIE 10
– Wikłanie się w niekorzystne sytuacje życiowe.
– Konflikty z ludźmi.
– Osamotnienie.
– Poczucie bezsensu życia.
– Niewspółmiernie duży wysiłek w stosunku do osiągniętych rezultatów.

ZADANIE 11
– Przekonanie, że źródłem autodestrukcyjnych zachowań człowieka może być powtarzanie tych samych, niekorzystnych dla osoby zachowań wynikających z posiadania negatywnego scenariusza.
– Przekonanie, że okresem ważnym dla tworzenia się tego scenariusza jest dzieciństwo.
– Przekonanie, że istotny wpływ na treść tego scenariusza ma najbliższa rodzina (rodzice).
– Przekonanie, że ludzie nie zdają sobie z tego sprawy, w jak dużym stopniu ich zachowaniami rządzi ukryty scenariusz.
– Zaprezentowane koncepcje łączy wspólny cel – próba wyjaśnienia niepowodzeń i problemów życiowych.

ZADANIE 12
D. popularnonaukowego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Matura 2017. Język polski - Drugi test czytania ze zrozumieniem [KLUCZE ODPOWIEDZI] - Głos Wielkopolski

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski