Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy możemy reklamować towar nie mając paragonu?

Milena Kochanowska
Prócz paragonu, dowodem zakupu może być na przykład wyciąg z rachunku karty płatniczej, użytej w czasie transakcji
Prócz paragonu, dowodem zakupu może być na przykład wyciąg z rachunku karty płatniczej, użytej w czasie transakcji MALGORZATA GENCA / POLSKAPRESSE
Kupiliśmy aparat fotograficzny, telefon lub telewizor, albo inny kosztowny sprzęt, który po krótkim czasie nam się popsuł. Chcieliśmy go reklamować, ale wówczas okazało się, że nie mamy żadnego dowodu zakupu, bo paragon nam się gdzieś zawieruszył. Czy mimo tego możemy złożyć reklamację? Czy paragon lub rachunek czy faktura są nam do tego rzeczywiście niezbędne, jak twierdzą handlujący?

Okazuje się, że sprzedawca nie może nam odmówić przyjęcia reklamacji tylko dlatego, że nie mamy paragonu. Pokazanie go jest bowiem tylko jednym ze sposobów udowodnienia, że kupiliśmy towar w danym sklepie, za określoną cenę i konkretnego dnia.

- Uprawnienia konsumentów, związane z reklamowaniem towaru niezgodnego z umową, na przykład wadliwego, reguluje Ustawa z dnia 27 lipca 2002 roku o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego - wyjaśnia Elżbieta Połczyńska, prezeska poznańskiego Oddziału Federacji Konsumentów. - Nie wskazuje ona dokumentów, jakie kupujący musi dołączyć, reklamując u sprzedawcy wadliwy towar. Żaden przepis nie stanowi, że warunkiem przyjęcia reklamacji jest przedłożenie paragonu fiskalnego albo faktury VAT.

Możemy więc w dowolny sposób udowodnić, że towar kupiliśmy od tego sprzedającego i kiedy. Takim dowodem będzie na przykład wyciąg z rachunku karty płatniczej, użytej w czasie transakcji. Przy zapłacie gotówką będzie to nieco trudniejsze, ale też możliwe do wykazania - na przykład poprzez zeznania świadków czy też wyjaśnienia stron.

Oprócz ustawowej możliwości reklamowania u sprzedawcy towaru w ciągu dwóch lat od jego wydania, możemy również złożyć reklamację korzystając z gwarancji. Gwarancja to ochrona dodatkowa i nieobowiązkowa. Może jej udzielić producent, dystrybutor lub sprzedawca. Gwarant w zasadzie dobrowolnie określa zakres swojej odpowiedzialności za produkt, nie robią tego przepisy prawa. Może wobec tego swobodnie określić czas jej trwania, rodzaj świadczeń, liczbę napraw itp. Dlatego tak ważne jest, żebyśmy dokładnie przeczytali gwarancję i zastanowili się, czy chcemy z niej korzystać, czy też złożyć reklamację u sprzedawcy, powołując się na jego dwuletnią odpowiedzialność za wydany towar, wynikającą z Ustawy. Wybierzmy to, co jest dla nas najbardziej korzystne.

Podstawą złożenia reklamacji, gdy powołujemy się na gwarancję, jest przedstawienie karty gwarancyjnej. Gdy nie została ona potwierdzona, a mamy dowód zakupu, możemy zwrócić się do sprzedawcy z żądaniem uzupełnienia tego braku. Sprzedawca nie może nas jednak zmusić do reklamowania towaru na podstawie gwarancji.

Chcesz skontaktować się z autorem informacji? [email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski