Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Elektroniczny ZUS. Kto i jak może z niego skorzystać?

Milena Kochanowska
Barbara Wilczewska z I Oddziału Zakładu Ubezpieczeń w Poznaniu
Barbara Wilczewska z I Oddziału Zakładu Ubezpieczeń w Poznaniu
Na pytania czytelników odpowiada Barbara Wilczewska z I Oddziału Zakładu Ubezpieczeń w Poznaniu

Jak mogę korzystać z Platformy Usług Elektronicznych ZUS-u?
- Żeby to zrobić, należy mieć na PUE swój profil, trzeba więc zarejestrować się na stronie www.pue.zus.pl. Podczas rejestracji otrzymuje się login i wybiera hasło. Dla bezpieczeństwa danych, do których uzyskuje się dostęp, po rejestracji wniosku trzeba w ciągu 7 dni potwierdzić swoją tożsamości w placówce ZUS-u.

Jeśli mam profil zaufany, albo podpis elektroniczny, czy mogę sam się zarejestrować na PUE?
- Tak. Ci, którzy mają profil zaufany ePUAP lub certyfikat kwalifikowany mogą dokonać potwierdzenia tożsamości samodzielnie, podczas rejestracji na portalu pue.zus.pl.

Jestem przedsiębiorcą. Jakie korzyści daje mi Platforma UE?
- Korzystając z portalu, przedsiębiorca może załatwić większość spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi. Portal umożliwia m.in. elektroniczne wysyłanie wniosków oraz dzięki aplikacji ePłatnik dokumentów rozliczeniowych i zgłoszeniowych ubezpieczanych. Do każdego dokumentu, który wpływa do ZUS-u wystawione jest elektroniczne Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia.

Co to jest ePłatnik? Co muszę zrobić, aby z niego korzystać?
- Aplikacja ePłatnik jest powiązana z profilem płatnika na pue.zus.pl. Żeby z niej korzystać należy aktywować aplikację w profilu płatnika. W momencie aktywacji przedsiębiorca ma dostęp do wszystkich dokumentów ubezpieczeniowych wysyłanych do ZUS-u. Dzięki zastosowaniu kreatorów dokumentów aplikacja umożliwia wypełnianie i przekazywanie dokumentów ubezpieczeniowych przez internet.

Mam małą firmę i zamierzam sam przesyłać dokumenty ubezpieczeniowe za siebie i pracowników. Co muszę w pierwszej kolejności zrobić?
- Do tego rodzaju usług przeznaczone są dwa programy. Pierwszy z nich to program Płatnik, który jest do pobrania na stronie www.zus.pl, bądź w najbliższej placówce ZUS-u. Warunkiem przesyłania dokumentów ubezpieczeniowych przez ten program jest posiadanie płatnego certyfikatu kwalifikowanego - podpisu elektronicznego. Druga możliwość to zarejestrowanie się na pue.zus.pl i aktywacja ePłatnika oraz posiadanie profilu zaufanego na platformie ePUAP, który zastępuje podpis elektroniczny i jest całkowicie bezpłatny.

Czy mogę upoważnić do obsługi mojej firmy biuro rachunkowe?
- Płatnik zatrudniający do 100 ubezpieczanych może nadać użytkownikowi portalu uprawnienie do obsługi modułu ePłatnik w swoim imieniu. Wystarczy wypełnić pełnomocnictwo ZUS-PEL dostępne na stronie www.pue.zus.pl i dostarczyć do ZUS-u. Użytkownik PUE, w tym Płatnika może mieć uprawnienie do obsługi wielu płatników składek.

Jakie korzyści mam z posiadania profilu na platformie PUE?
- Każdy użytkownik PUE może m.in.: sprawdzać swoje dane zapisane na indywidualnym koncie w ZUS-ie, śledzić stan swoich spraw i otrzymywać powiadomienia e-mailowo lub SMS-owo, a także zarezerwować sobie wizytę w placówce ZUS-u.

Chcesz skontaktować się z autorem informacji? [email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski