SMS-y o podwyższonej opłacie to usługa telekomunikacyjna z dodatkowym świadczeniem, która może być realizowana nie przez naszego operatora. SMS-y Premium stosowane są w konkursach radiowych i telewizyjnych, przy pobieraniu aplikacji, w głosowaniach podczas rozrywkowych programów telewizyjnych itp. Koszt takiego SMS-a wynosi od 0,50 PLN + 23 proc. VAT dla numerów 7000-7099 do kilkudziesięciu złotych przy numerach rozpoczynających się cyfrą 9. Za wysłanie SMS-a Premium operatorzy pobierają od nas jednakową opłatę, niezależnie od naszego planu taryfowego.
Zdarza się, że mimo tego, że nie rejestrowaliśmy się wcześniej w żadnych konkursach, grach, nie ściągaliśmy na swój telefon porad, dostajemy wiadomość, że został specjalnie dla nas przygotowany horoskop i jeśli chcemy go dostać, musimy wysłać SMS-a o treści XYZ pod numer 7xxx. „Koszt SMS-a 1,22 zł z VAT. Regulamin konkursu na stronie www…….pl”. Ci, którzy decydują się na skorzystanie z usługi bez czytania regulaminu nie wiedzą, że najczęściej znajduje się w nim klauzula, że rzeczywista wartość wysłania SMS-a wynosi np. 25 zł. Podobnie jest w przypadku SMS-a zawiadamiającego nas o wysokiej wygranej. Udzielenie odpowiedzi na pierwszą wiadomość powoduje, że musimy odpowiadać też na kolejne, by podać informacje o sobie, żeby nagrodę dostać. Koszt wysyłanych wiadomości nie jest nam znany, więc dopiero po z rachunku dowiadujemy się, że musimy zapłacić czasem nawet kilkaset złotych!
– To typowe przykłady działania organizatorów konkursów, którzy wykorzystują niewiedzę, łatwowierność i chęć szybkiego wzbogacenia się konsumentów – mówi Elżbieta Połczyńska, prezeska poznańskiego Oddziału Federacji Konsumentów. – Są to również przykłady nieuczciwej praktyki rynkowej, wprowadzania konsumenta w błąd co do ceny nabywanej usługi.
Większość z tych konkursów i gier ma regulamin, z którym możemy się zapoznać przed przystąpieniem do gry. Zazwyczaj jest on umieszczony na stronie internetowej organizatora. Jednak część z tych regulaminów jest tak napisana, że celowo wprowadza nas w błąd, a niektóre spełniają nawet znamiona oszustwa (art. 286 par. 1 Kodeksu karnego).
Zgodnie z prawem, wraz z numerem usługi telekomunikacyjnej musi być podana cena za jednostkę rozliczeniową usługi lub za połączenie oraz nazwa podmiotu realizującego świadczenie. Organizator konkursu musi też umożliwić nam skuteczną i natychmiastową bezpłatną rezygnację z usługi. Nasz operator powinien zaś umożliwić nam określenie progu kwotowego, którego nie chcemy przekroczyć w rachunku. Jeżeli tak się stanie, powinniśmy zostać o tym od razu poinformowani.
– Jeśli nie korzystamy z takich usług, dla bezpieczeństwa zablokujmy całkowicie u swojego operatora, już na etapie podpisywania umowy, połączenia wychodzące na numery o podwyższonej opłacie – radzi Elżbieta Połczyńska.
Dane podmiotu wysyłającego SMS Premium znajdziemy na stronie Urzędu Komunikacji Elektronicznej (Telekomunikacja – Numery o podwyższonej opłacie) www.uke.gov.pl. Do niego powinniśmy składać reklamację rachunku telefonicznego, żądając zwrotu pieniędzy, które operator naliczył za usługi takich SMS-ów. Jeśli reklamacja okaże się nieskuteczna, zawiadomienie o podejrzeniu stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów zgłośmy do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Decyzja prezesa o nałożeniu na przedsiębiorcę kary pieniężnej jest podstawą do dochodzenia zwrotu naszych pieniędzy od organizatora konkursu na drodze postępowania cywilnego. W sporządzeniu pozwu pomogą nam przedstawiciele Federacji Konsumentów.
Chcesz skontaktować się z autorem informacji? [email protected]
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?